Μεγαλύτερες των αρχικά προβλεπόμενων θα είναι οι... αναταράξεις που θα αντιμετωπίσουν οι αεροπορικές εταιρείες το 2010. Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων (IATA) αύξησε τις προβλέψεις των ζημιών γιατί αναμένεται ισχυρή άνοδος στην τιμή του πετρελαίου.

Μεγαλύτερες των αρχικά προβλεπόμενων θα είναι οι... αναταράξεις που θα αντιμετωπίσουν οι αεροπορικές εταιρείες το 2010. Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων (IATA) αύξησε τις προβλέψεις των ζημιών γιατί αναμένεται ισχυρή άνοδος στην τιμή του πετρελαίου.

Ειδικότερα, παρά τη βελτίωση στο οικονομικό κλίμα που προκαλεί η άνοδος στον αριθμό των επιβατών και των μεταφερόμενων εμπορευμάτων, η IATA θεωρεί ότι φέτος ο μεγάλος βραχνάς των 230 μελών της θα είναι το υψηλό κόστος καυσίμων. Το 2009 τα μέλη της ένωσης ανακοίνωσαν συνολικές ζημιές 11 δισ. δολ., ενώ η συγκεκριμένη χρονιά ήταν αυτή με τη μεγαλύτερη μείωση σε ετήσια βάση της επιβατικής κίνησης (2,5%) και της μεταφοράς εμπορευμάτων (10,1%) από το 1945. «Έχουμε αφήσει πίσω τα χειρότερα. Ορισμένοι δείκτες-κλειδιά βελτιώνονται. Ενδεικτικά, βελτιώνεται ο αριθμός των επιβατών, ενώ η ζήτηση για μεταφορά εμπορευμάτων είναι μεγαλύτερη του ρυθμού αύξησης του διεθνούς εμπορίου», σημειώνει η έκθεση της IATA για το 2010. Μάλιστα, θεωρεί ότι είναι δυνατόν η επιβατική κίνηση φέτος να επιστρέψει στα επίπεδα του 2007, δηλαδή σε αυτά πριν από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.

Ποιες «σώζονται»

 Όμως, οι αρχικές της προβλέψεις βασιζόμενες στη βελτίωση της διεθνούς οικονομίας έκαναν λόγο για μείωση των ζημιών στα 3,8 δισ. δολάρια. Τελικά, η IATA αναγκάστηκε να αναθεωρήσει ανοδικά την πρόβλεψή της για τις ζημίες, ανεβάζοντάς την στα 5,6 δισ. δολάρια. Ο λόγος είναι η άνοδος της τιμής του πετρελαίου. Αρχικά, η ένωση είχε προϋπολογίσει ότι η τιμή του «μαύρου χρυσού» θα κινηθεί κατά μέσο όρο στα 62 δολάρια το βαρέλι, όπως και το 2009. Όμως πλέον η τιμή έχει σταθεροποιηθεί στην περιοχή των 70 - 80 δολαρίων και δεν προβλέπεται πτώση της τους επόμενους μήνες έως το τέλος του έτους. Γι’ αυτό η IATA ανεβάζει τον πήχη του πετρελαϊκού κόστους παίρνοντας ως μέση τιμή τα 75 δολάρια το βαρέλι.

Έτσι, κέρδη αναμένονται μόνο για τις εταιρείες της Λατινικής Αμερικής (περί τα 900 εκατ. δολάρια). Τις μικρότερες απώλειες θα έχουν οι αεροπορικές της Ασίας και του Ειρηνικού (700 εκατ. δολάρια), ενώ για τη βόρεια Αμερική οι ζημίες υπολογίζονται στα 2 δισ. δολάρια.

Επαχθή βάρη

Τις μεγαλύτερες ζημίες αναμένεται να έχουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες (συνολικά 3,8 δισ. δολάρια). Το κλίμα το επιβαρύνουν οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στις μεγάλες αεροπορικές αγορές, δηλαδή στη Βρετανία, στη Γερμανία και στη Γαλλία. Ήδη, οι εργαζόμενοι στη Lufthansa και στην British Airways απέργησαν μέσα στο 2010 και απειλούν με επανάληψη των κινητοποιήσεων, ενώ στη Γαλλία έκαναν απεργία οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Οι εργαζόμενοι διεκδικούν τη διασφάλιση της εργασίας τους σε συνδυασμό με αύξηση των αποδοχών και αντιδρούν στη μεταφορά δρομολογίων σε θυγατρικές που λειτουργούν με χαμηλότερο κόστος όπως και στην πρόσληψη ξένων πιλότων και φροντιστών.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές ήρθε πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου να επιβαρύνει το κλίμα. Σύμφωνα με αυτήν, η οποία εφαρμόζεται από τις αρχές Μαρτίου στη Γερμανία και στην Ισπανία, οι επιβάτες πρέπει να αποζημιώνονται για τις καθυστερήσεις των πτήσεών τους. Η απόφαση καλύπτει όλες τις αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης και κάθε πτήση από ευρωπαϊκό αεροδρόμιο και το ποσό της αποζημίωσης κυμαίνεται από 250 έως 600 ευρώ ανά επιβάτη. Οι επιχειρήσεις εκτιμούν ότι η επιβάρυνσή τους θα κυμανθεί από 3 έως 5 δισ. ευρώ ετησίως. Πιο μετριοπαθείς αναφορές κάνουν λόγο για συνολικό ποσό έως 850 εκατ. ευρώ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η συγκεκριμένη επιβάρυνση είναι αμελητέα.

(από την εφημερίδα "Μέτοχος")