Με υποβρύχια ρομπότ προσπαθούν οι αμερικανικές αρχές να εμποδίσουν την εξάπλωση μεγάλης πετρελαιοκηλίδας στον Κόλπο του Μεξικού, όπου διαφεύγουν από κοίτασμα πετρελαίου περισσότερα από 16.000 λίτρα πετρελαίου καθημερινά. Οι ειδικοί φοβούνται σημαντική περιβαλλοντική καταστροφή και περιμένουν τη σημερινή ημέρα για να διαπιστώσουν εάν μπορεί τελικά να αποφευχθεί.
Με υποβρύχια ρομπότ προσπαθούν οι αμερικανικές αρχές να εμποδίσουν την εξάπλωση μεγάλης πετρελαιοκηλίδας στον Κόλπο του Μεξικού, όπου διαφεύγουν από κοίτασμα πετρελαίου περισσότερα από 16.000 λίτρα πετρελαίου καθημερινά. Οι ειδικοί φοβούνται  σημαντική περιβαλλοντική καταστροφή και περιμένουν τη σημερινή ημέρα για να διαπιστώσουν εάν μπορεί τελικά να αποφευχθεί.

Την περασμένη εβδομάδα ξέσπασε φωτιά σε πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού, την οποία είχε μισθώσει η βρετανική εταιρεία ΒΡ. Προκλήθηκε έκρηξη και η πλατφόρμα βυθίστηκε- 11 εργάτες αγνοούνται και θεωρείται ότι είναι νεκροί. Από το υποθαλάσσιο κοίτασμα διαρρέουν από την Πέμπτη καθημερινά 16.000 λίτρα πετρελαίου- περίπου 1.000 βαρέλια. Η διαρροή γίνεται περίπου 2 χλμ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και οι ειδικοί σήμερα το απόγευμα θα μάθουν εάν μπορούν να περιορίσουν την κηλίδα.

Προκειμένου να περιοριστεί η διαρροή μπορεί να χρειαστούν ώρες ή και μήνες καθώς όλα εξαρτώνται από το εάν η πετρελαϊκή εταιρεία μπορεί να σταματήσει εντελώς τη λειτουργία άντλησης. Με χρήση υποβρύχιων ρομπότ γίνεται προσπάθεια να τεθεί σε λειτουργία ένα πολύπλοκο σύστημα βαλβίδων και σωληνώσεων προκειμένου να σφραγιστεί το φρεάτιο του πετρελαϊκού κοιτάσματος και έτσι να σταματήσει να απειλείται το ευαίσθητο οικοσύστημα του Κόλπου του Μεξικού. Εάν οι προσπάθειες αποτύχουν, θα πρέπει να ξεκινήσει νέα γεώτρηση. Για να ολοκληρωθεί η δουλειά των υποβρύχιων ρομπότ χρειάζονται έως και 36 ώρες, εξηγεί ο Νταγκ Σατλς, επικεφαλής Εξερεύνησης και Παραγωγής της ΒΡ. «Πρέπει να τονίσω ότι πρόκειται για μια εξαιρετικά περίπλοκη επιχείρηση στα 1.520 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και δεν είναι σίγουρο ότι θα πετύχουμε», τόνισε. Προκειμένου να συλλέξει το πετρέλαιο στον βυθό της θάλασσας, η εταιρεία σκοπεύει να βυθίσει έναν μεγάλο «θόλο» που θα γεμίσει με πετρέλαιο και έπειτα, να το μεταφέρει με σωλήνες σε πλοίο που θα βρίσκεται ακριβώς από πάνω. Αυτό το σύστημα έχει δοκιμαστεί με επιτυχία σε πολύ πιο ρηχά νερά, αλλά ποτέ τόσο βαθιά.

Η τρικυμία
Οι ισχυροί άνεμοι προκαλούν στην περιοχή μεγάλα κύματα και εμποδίζουν τα πλοία να προσεγγίσουν και να διαλύσουν με χημικά την πετρελαιοκηλίδα. Ετσι η μόνη παρέμβαση μέχρι στιγμής γίνεται από αέρος. Η πετρελαιοκηλίδα απλώνεται από την Πέμπτη και χθες η έκτασή της έφτασε τα 1.550 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Η περιβαλλοντική καταστροφή μπορεί να είναι μεγάλη εάν η κηλίδα φτάσει στις ακτές. Αυτήν τη στιγμή απέχει περίπου 112 χιλιόμετρα όμως βρίσκεται μόλις 48 χιλιόμετρα μακριά από ένα σύμπλεγμα νησιών γνωστών ως Σαντελέρ, όπου βρίσκουν καταφύγιο πελεκάνοι και άλλα θαλασσοπούλια. Η περιοχή υπέστη πολλές αλλαγές έπειτα από τον τυφώνα Κατρίνα, καθώς στα νησιά μεταφέρθηκαν μεγάλες ποσότητες άμμου, αλλάζοντας εντελώς την οικολογική ισορροπία.

Μέχρι τώρα η πετρελαιοκηλίδα δεν είναι συγκρίσιμη με αυτή του «Εxxon Valdez», από το οποίο διέρρευσαν περίπου 50 εκατ. λίτρα πετρελαίου στο Πρινς Γουίλιαμ Σάουντ της Αλάσκα, όταν το τάνκερ προσάραξε εκεί το 1989. Η διαρροή από την πετρελαιοπηγή έξω από τις ακτές της Λουιζιάνας είναι η μεγαλύτερη καταστροφή σε εξέδρα άντλησης πετρελαίου από το 2001, όταν μία εξέδρα την οποία λειτουργούσε η Ρetrobras ανοικτά των ακτών της Βραζιλίας εξερράγη με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 11 εργαζόμενοι. Η εξέδρα Ρiper Αlpha στη Βόρεια Θάλασσα ανοικτά της Σκωτίας εξερράγη το 1988 και τότε είχαν χάσει τη ζωή τους 167 άνθρωποι.
(από την εφημερίδα "Τα Νέα", 27/4/2010)