Η γερμανική κυβέρνηση ενδιαφέρεται να προωθήσει την ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε εκτεταμένη κλίμακα. Αναλυτές του κλάδου, όμως, θεωρούν υπερτιμημένα τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και επισημαίνουν πως σε ορισμένες περιπτώσεις εκπέμπουν περισσότερα καυσαέρια από τα συμβατικά.

Η γερμανική κυβέρνηση ενδιαφέρεται να προωθήσει την ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε εκτεταμένη κλίμακα. Αναλυτές του κλάδου, όμως, θεωρούν υπερτιμημένα τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και επισημαίνουν πως σε ορισμένες περιπτώσεις εκπέμπουν περισσότερα καυσαέρια από τα συμβατικά. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και Volkswagen καταπιάνονται με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εδώ και χρόνια. Αλλες, όμως, είναι οι εταιρείες που έχουν το προβάδισμα παγκοσμίως. Οι καλύτερες μπαταρίες παράγονται στην Κίνα και την Ιαπωνία. Οι ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν ήδη σειρές από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ οι γερμανικές δεν θα είναι έτοιμες πριν από την πάροδο ακόμη δύο ετών. Σύμφωνα με το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel, οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας, BMW, Daimler και VW, ζητούν από την κυβέρνηση να τις βοηθήσει να υιοθετήσουν ενιαίες προδιαγραφές για τους σταθμούς επαναφόρτισης μπαταριών, αλλά και να τους προσφέρει επιδοτήσεις πολλών δισ. ευρώ για έρευνα, ανάπτυξη και την επιδότηση των αγοραστών. Θέτουν, όμως, έτσι δύο σημαντικά ζητήματα: μήπως έχουν χάσει το τρένο μιας σημαντικής εξέλιξης όπως παλαιότερα με τις υβριδικές μηχανές; Και για ποιο λόγο θα έπρεπε να τις βοηθήσει το κράτος να ανταγωνιστούν τους ξένους;

Στις ΗΠΑ περιγράφουν συχνά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως «οχήματα μηδενικών εκπομπών καυσαερίων», που είναι μάλλον ευσεβής πόθος. Η Λέσχη Γερμανικών Αυτοκινητιστών (ADAC) υπολογίζει πως ένα μοντέλο Smart που λειτουργεί με βενζίνη εκπέμπει 86 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο. Ενα ηλεκτρικό Smart με επαναφορτιζόμενη μπαταρία από μονάδες παραγωγής ενέργειας από λιθάνθρακα εκπέμπει 107 γραμμάρια. Αν, όμως, οι μπαταρίες του φορτίζονται με ηλεκτρισμό από πηγές του υπάρχοντος γερμανικού μείγματος, οι εκπομπές θα περιοριστούν στα 71 γραμμάρια. Ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, τα οφέλη είναι σχετικά μικρά ενώ το κόστος για την εξασφάλισή τους τεράστιο. Ενα ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοστίζει περί τα 10.000 με 15.000 ευρώ περισσότερα από ένα συμβατικό. Χωρίς κρατικές επιδοτήσεις, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μπορούν να επιβιώσουν στην αγορά. Η Γαλλία προσφέρει στους αγοραστές επιδότηση ύψους 5.000 ευρώ. Η Κίνα 6.500 δολάρια και οι ΗΠΑ 5.500.

Και όμως, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να προωθήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς περιορίζεται η προσφορά πετρελαίου και πιέζονται να επιτύχουν τους στόχους για τον περιορισμό των εκπομπών καυσαερίων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ενωση για το 2020.

(από την εφημερίδα "Καθημερινή", 30/4/2010)