Η οικονομική κρίση έχει μειώσει το κόστος της επίτευξης του ευρωπαϊκού στόχου για τις εκπομπές ως το 2020 κατά σχεδόν ένα τρίτο, καθιστώντας δυνατή μια ακόμη μεγαλύτερη μείωση των ρύπων της τάξης του 30%, σύμφωνα με την Επιτροπή.

Η οικονομική κρίση έχει μειώσει το κόστος της επίτευξης του ευρωπαϊκού στόχου για τις εκπομπές ως το 2020 κατά σχεδόν ένα τρίτο, καθιστώντας δυνατή μια ακόμη μεγαλύτερη μείωση των ρύπων της τάξης του 30%, σύμφωνα με την Επιτροπή.

Πιο συγκεκριμένα, το κόστος του στόχου μείωσης των εκπομπών κατά 20% ως το 2020 περιορίστηκε κατά 22 δις ευρώ ανά έτος σε σχέση με τις εκτιμήσεις του 2008. Ανέρχεται πλέον σε 48 δις ετησίως, έναντι 70 δις που προέβλεπαν οι αρχικές εκτιμήσεις. Η Επιτροπή συνεπώς καλεί για έναν πιο φιλόδοξο στόχο, ο οποίος θα βοηθήσει την Ευρώπη να ανταγωνισθεί επιτυχώς την Κίνα και τις ΗΠΑ στον αγώνα για την τεχνολογία και τις πράσινες θέσεις εργασίας.

Η Επιτροπή επίσης παραδέχεται πως τα ευρωπαϊκά δικαιώματα εκπομπών υπέφεραν για μεγάλο διάστημα. Προκειμένου να αυξηθεί η τιμή τους στα 30 δολάρια ανά τόνο, κρίνεται απαραίτητη η στροφή προς τον στόχο του 30%. Το πρόσθετο κόστος από την κίνηση αυτή εκτιμάται στα 33 δις για το 2020, ή 81 δις ευρώ συνολικά, ποσό το οποίο αντιστοιχεί σε 0,54% του ΑΕΠ της Ε.Ε.

Η αύξηση της επένδυσης μπορεί να αντισταθμισθεί μόνο με βελτιώσεις στην ποιότητα του αέρα, οι οποίες μπορούν να εξοικονομήσουν 6,5-10 δις ευρώ σε έξοδα για υγειονομική περίθαλψη, σύμφωνα με το κείμενο της Επιτροπής. Τα κράτη-μέλη πάντως παραμένουν αναποφάσιστα και δεν επικρατεί συναίνεση για την υιοθέτηση ενός πιο φιλόδοξου στόχου.

Η στροφή προς το 30% απαιτεί προσαρμογές σε αρκετούς τομείς, όπως η γεωργία και οι μεταφορές, σημειώνει το EurActiv. Πιθανά μέτρα είναι η εφαρμογή ενός πανευρωπαϊκού φόρου άνθρακα, η συμπερίληψη επενδυτικών προγραμμάτων στον επόμενο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό και η αύξηση των στόχων για το κάθε κράτος-μέλος.