«ΤΟ ΚΑΚΟ έχει ήδη γίνει». Η εκτίµηση αυτή ανήκει στον ερευνητή Ζαν-Μισέλ Κουστό, ο οποίος προβλέπει ότι το πετρέλαιο µπορεί να φτάσει ακόµη και στις ακτές της Δυτικής Ευρώπης.
«ΤΟ ΚΑΚΟ έχει ήδη γίνει». Η εκτίµηση αυτή ανήκει στον ερευνητή Ζαν-Μισέλ Κουστό, ο οποίος προβλέπει ότι το πετρέλαιο µπορεί να φτάσει ακόµη και στις ακτές της Δυτικής Ευρώπης.

Με τον πατέρα του τον χώριζαν πολλά. Αν και πρωτότοκος, δεν προοριζόταν για διάδοχός του.

Οι επιχειρηµατικές τους διαφωνίες, ακόµη και οι δικαστικές τους διαµάχες, έκαναν τον γύρο του κόσµου. Παρά τις διαφορές τους όµως είχαν κάτι κοινό: την αγάπη για τη θάλασσα. Αυτές τις ηµέρες ο ερευνητής Ζαν-Μισέλ Κουστό θυµάται τα λόγια του πατέρα του, του διάσηµου ωκεανογράφου Ζακ-Ιβ Κουστό: «Οι ωκεανοί είναι οι υπόνοµοι της ανθρωπότητας».

Την περασµένη εβδοµάδα ο Ζαν-Μισέλ Κουστό βρέθηκε στη Λουιζιάνα για να διαπιστώσει το µέγεθος της φυσικής καταστροφής από την πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού.

«Είναι ό,τι χειρότερο έχω δει», είπε στα «ΝΕΑ» ο 72χρονος βιολόγος. «Είδα τόσα νεκρά ζώα. Γαρίδες, µέδουσες, δελφίνια.

Ολη η τροφική αλυσίδα επηρεάζεται. Και τώρα που διανύουµε την περίοδο αναπαραγωγής των πτηνών εκατοµµύρια πουλιά φωλιάζουν εδώ, στις ακτές ή στους βάλτους, σε µέρη όπου εισβάλλει το πετρέλαιο».

Σύµφωνα µε τους επίσηµους υπολογισµούς 264 πτηνά, θαλάσσιες χελώνες και δελφίνια έχουν βρεθεί νεκρά εξαιτίας της πετρελαιοκηλίδας. Οι αριθµοί δεν συγκρίνονται µε τις εκατοντάδες χιλιάδες απώλειες από το ατύχηµα του υπερδεξαµενόπλοιου Εxxon Valdez στην Αλάσκα το 1989. Οµως ο Κουστό λέει ότι το µέγεθος της τωρινής καταστροφής θα αποδειχθεί πολύ µεγαλύτερο. «Η διαρροή είναι επτά φορές µεγαλύτερη από αυτή στην Αλάσκα. Το πετρέλαιο µπορεί να καταλήξει στην Καραϊβική, στον Βόρειο Ατλαντικό, ακόµη και στις δυτικοευρωπαϊκές ακτές», είπε ο Κουστό.

«Χείµαρροι»
Μέχρι στιγµής στελέχη της ΒΡ προσπαθούσαν να υποβαθµίσουν τη σοβαρότητα του ατυχήµατος λέγοντας ότι η έκταση της πετρελαιοκηλίδας είναι πολύ µικρή σε σχέση µε το µέγεθος του Κόλπου. Πρόσφατα όµως αποκαλύφθηκε ότι έχουν σχηµατιστεί χείµαρροι πετρελαίου (µήκους έως και 16 χλµ.) κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. «Προσεγγίζαµε τη θάλασσα πάντα µε τη λογική ότι αν δεν φαίνεται κάτι, δεν µπορεί να µας ενοχλεί», ανέφερε στην τηλεφωνική επικοινωνία µε τα «ΝΕΑ» ο Κουστό. «Αν κατακαθήσει όµως το πετρέλαιο στον βυθό, όπως εκτιµούν ορισµένοι ειδικοί, τότε θα σκοτώσει τα πάντα».

Το σφράγισµα
Πάνω από ένας µήνας έχει περάσει από την έκρηξη στη θαλάσσια εξέδρα Deepwater Ηorizon και η πετρελαικηλίδα δεν έχει τεθεί ακόµη υπό έλεγχο. Η ΒΡ ευελπιστεί να σφραγίσει τη διαρροή µε την επιχείρηση «Τop Κill». Πρόκειται να διοχετεύσει λάσπη στην πετρελαιοπηγή για να µειώσει την πίεση και τη ροή του πετρελαίου και έπειτα θα την καλύψει µε τσιµέντο. Ο Κουστό όµως εµφανίζεται επιφυλακτικός. «Μέχρι στιγµή όλες οι προσπάθές τους απέτυχαν. Το ζήτηµα είναι ότι δεν ήµασταν έτοιµοι. Είµαστε υπεύθυνοι γι’ αυτή την καταστροφή και είναι φανερό ότι κάτι πρέπει να αλλάξει.Χρειαζόµαστε πρόληψη».
(από την εφημερίδα "Τα Νέα", 26/5/2010)