Με την αξιοπιστία της να έχει τρωθεί στα μάτια των ξένων επενδυτών, η Ελλάδα προσπαθεί να ανοικοδομήσει την οικονομία της με τη βοήθεια της βαθιάς τσέπης ενός άλλου αρχαίου πολιτισμού: της Κίνας. Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται να επενδύσουν εκατοντάδες εκατομμύρια- ίσως και δισεκατομμύρια- στην Ελλάδα, τη στιγμή που άλλοι επενδυτές αναζητούν την πόρτα της εξόδου.
Με την  αξιοπιστία της να έχει τρωθεί στα μάτια των ξένων επενδυτών, η Ελλάδα προσπαθεί να ανοικοδομήσει την οικονομία της με τη βοήθεια της βαθιάς τσέπης ενός άλλου αρχαίου πολιτισμού: της Κίνας. Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται να επενδύσουν εκατοντάδες εκατομμύρια- ίσως και δισεκατομμύρια- στην Ελλάδα, τη στιγμή που άλλοι επενδυτές αναζητούν την πόρτα της εξόδου. Και ακρογωνιαίος λίθος του σχεδίου αυτού είναι να μετατραπεί το μεσογειακό λιμάνι του Πειραιά σε Ρότερνταμ του Νότου, δημιουργώντας μια υπερσύγχρονη πύλη που θα συνδέει τα κινεζικά εργοστάσια με τους καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αφρική.

Το σχέδιο του λιμανιού εντάσσεται στις γενικότερες προσπάθειες της Ελλάδας να αποπληρώσει τα χρέη της και να τονώσει την οικονομία μέσω ιδιωτικοποιήσεων. Πριν από λίγες μόλις ημέρες η Cosco απέκτησε τον πλήρη έλεγχο μεγάλης αποβάθρας στον εμπορευματικό σταθμό του Πειραιά με αντάλλαγμα να επενδύσει 700 εκατ. δολάρια για την κατασκευή νέας και τον εκσυγχρονισμό της υπάρχουσας αποβάθρας. Η ελληνική κυβέρνηση ποντάρει ακόμη ότι οι Κινέζοι θα βάλουν εμπρός και μια σειρά από άλλα πρότζεκτ όπως την κατασκευή νέου κέντρου διανομής δυτικά της Αθήνας, σιδηροδρομικής γραμμής, πεντάστερων ξενοδοχείων και ενός νέου θαλάσσιου πάρκου.

Η φωλιά του αετού

«Εχουμε ένα ρητό στην Κίνα: αν δημιουργήσουμε τη φωλιά του αετού, τότε θα έρθει και ο ίδιος ο αετός», είπε ο χαρισματικός διευθύνων σύμβουλος της Cosco, Wei Jiafu, σε συνέντευξή του στην ελληνική τηλεόραση την προηγούμενη εβδομάδα. «Κατασκευάσαμε μια τέτοια φωλιά στη χώρα σας για να προσελκύσουμε αετούς από την Κίνα. Αυτή είναι η συνεισφορά μας σε εσάς», προσέθεσε ο Wei Jiafu που αποτελεί υψηλόβαθμο μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας και είναι πια γνωστός στην Ελλάδα σαν «Κάπτεν Wei».

Οι κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα αποτελούν μέρος του σχεδίου της χώρας να δημιουργήσει δίκτυο από δρόμους, αγωγούς, σιδηροδρόμους και εγκαταστάσεις λιμανιών στη χώρα για να δημιουργήσει έναν μοντέρνο Δρόμο του Μεταξιού και να ενισχύσει το εμπόριο μεταξύ Ανατολής και Δύσης. «Οι Κινέζοι θέλουν διέξοδο προς στην Ευρώπη», σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Θ. Πάγκαλο. Οι Κινέζοι «δεν είναι σαν κάτι τύπους της Γουόλ Στριτ που προωθούν επενδύσεις μόνο στα χαρτιά. Οι Κινέζοι κάνουν ντιλ για αληθινά πράγματα, για εμπόρευμα. Και θα βοηθήσουν την πραγματική οικονομία στην Ελλάδα», κατέληξε.

Ο Πειραιάς

Το ντιλ με τους Κινέζους αφορά δικαίωμα εκμετάλλευσης για 35 χρόνια της προβλήτας στον Πειραιά και θα αλλάξει τον αναποτελεσματικό τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το λιμάνι. Η εκφόρτωση ενός μεσαίου μεγέθους εμπορικού μπορεί να χρειαστεί ακόμη και μια εβδομάδα στον Πειραιά, μέρες ολόκληρες περισσότερο από ό,τι σε ένα σύγχρονο λιμάνι όπως το Ρότερνταμ που είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη. Για αυτό πολλοί κατηγορούν τους λιμενεργάτες. «Το πρόβλημα είναι ότι οι εργάτες είχαν μάθει να βγάζουν περισσότερα χρήματα χωρίς να δουλεύουν. Αυτό είναι το πρόβλημα της Ελλάδας», σύμφωνα με τον Νικόλα Βερνίκο, ιδιοκτήτη ναυτιλιακής τα πλοία της οποίας θα δουλεύουν στο λιμάνι του Πειραιά ύστερα από συμφωνία με τους Κινέζους.

Αντιδράσεις

Οι λιμενεργάτες όμως αντιδρούν καθώς ως μέρος της συμφωνίας ήδη 500 από αυτούς αντικαταστάθηκαν. Για να μη συγκρουστεί με τα συνδικάτα, η ελληνική κυβέρνηση προσέφερε στους απερχόμενους εργάτες συντάξεις έως 2.000 δολαρίων τον μήνα ή μετατάξεις σε άλλες θέσεις δημοσίων υπαλλήλων. «Δεν παραχωρούμε μόνο εθνική κυριαρχία αλλά ξεπουλάμε τους εργαζόμενους», λέει ο Νίκος Ξουράφης, εκπρόσωπος του συνδικάτου των λιμενεργατών, και προσθέτει: «Δεν μπορεί να είναι αυτή η απάντηση για την Ελλάδα».

(από την εφημερίδα "Τα Νέα", 10/6/2010)