Αβέβαιη προδιαγράφει την πετρελαϊκή ζήτηση εφέτος ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Κρατών (ΟΡΕC), κι αυτό για τρεις λόγους. Πρώτον, λόγω της κρίσης χρέους που έχει ενσκήψει στην Ευρώπη και απειλεί τόσο την ευρωπαϊκή οικονομία όσο και το ευρω
Αβέβαιη προδιαγράφει την πετρελαϊκή ζήτηση εφέτος ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Κρατών (ΟΡΕC), κι αυτό για τρεις λόγους.

Πρώτον, λόγω της κρίσης χρέους που έχει ενσκήψει στην Ευρώπη και απειλεί τόσο την ευρωπαϊκή οικονομία όσο και το ευρώ (πρόκειται για εξέλιξη άκρως αρνητική για τους πετρελαιοπαραγωγούς διότι, ως γνωστόν, το πετρέλαιο είναι ένα εμπόρευμα που τιμολογείται σε δολάρια και η πτώση της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου καθιστά αναλόγως ακριβότερο το αργό για τις χώρες της ευρωζώνης). Δεύτερον, λόγω της καταγραφείσας αύξησης των πετρελαϊκών διαθεσίμων διεθνώς. Τρίτον, λόγω μιας πιθανής επιβράδυνσης του ρυθμού ανάπτυξης της Κίνας, η οποία είναι πλέον η μεγαλύτερη καταναλώτρια χώρα πετρελαίου στον κόσμο (εσχάτως έχει ξεπεράσει τις ΗΠΑ).

Αν όμως η είδηση που μετέδωσε χθες το Reuters για ανέλπιστα μεγάλη αύξηση των κινεζικών εξαγωγών τον Μάιο διασκέδασε κάπως τις ανησυχίες του ΟΡΕC για την κινεζική ανάπτυξη (η ανακοίνωση βεβαίως του Οργανισμού δεν είχε προλάβει την είδηση για τις εξαγωγές), η είδηση για τη μεγαλύτερη πτώση της παραγωγής και κατανάλωσης πετρελαίου από το 1982 επιβεβαίωσε τους φόβους του καρτέλ. Για την ακρίβεια, νομιμοποίησε τον ΟΡΕC να εκφράζει την ανησυχία του για τις εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου. 
Συγκεκριμένα, η βρετανική πετρελαϊκή εταιρεία ΒΡ Ρlc στην ετήσια Στατιστική Επιθεώρηση για την Παγκόσμια Ενέργεια, που έδωσε χθες στη δημοσιότητα, ανακοίνωσε ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου μειώθηκε κατά 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως τη χρονιά που πέρασε. Ηταν η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά μείωσης της κατανάλωσης, κάτι που δεν εκπλήσσει, αφού η παγκόσμια οικονομία δεν είχε ακόμη ξεμυτίσει από το τέλμα της κρίσης, και επίσης η μεγαλύτερη σε όγκο πτώση της κατανάλωσης που έχει καταγραφεί από το έτος 1982, από την εποχή δηλαδή του πολέμου μεταξύ δύο κρατών-μελών του ΟΡΕC, του Ιράν και του Ιράκ.

Και η παραγωγή του πετρελαίου όμως μειώθηκε παγκοσμίως την περασμένη χρονιά. Σύμφωνα με την ΒΡ, μειώθηκε κατά 2 εκατ. βαρέλια ή κατά 2,6% ημερησίως, πτώση που επίσης έχει να παρατηρηθεί από το 1982. Αντιθέτως, η δυνατότητα διύλισης πετρελαίου αυξήθηκε παγκοσμίως κατά 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως- και το 80% της αύξησης αυτής οφείλεται στη ζήτηση από την ευρύτερη γεωγραφική περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού, η οποία επλήγη σαφώς λιγότερο από την παγκόσμια οικονομική κρίση. Τα παγκόσμια πετρελαϊκά διαθέσιμα αυξήθηκαν κατά 700.000 βαρέλια πέρυσι συγκριτικά με το 2008 και έφθασαν σε 1,33 τρισ. βαρέλια. Στην ίδια έρευνα της ΒΡ αναφέρεται επίσης ότι τα παγκόσμια αποθέματα φυσικού αερίου αυξήθηκαν κατά 2,21 τρισ. κυβικά μέτρα το 2009, ενώ η παραγωγή φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 2,1%- πρόκειται για την πρώτη μείωση της παραγωγής φυσικού αερίου που έχει καταγραφεί ποτέ σε ετήσια βάση!

O ΟΡΕC στην Αναφορά Πετρελαϊκής Αγοράς Ιουνίου που έδωσε στη δημοσιότητα σημειώνει ότι τα 12 κράτη-μέλη του, που συνεισφέρουν κατά περίπου 35% στην παγκόσμια πετρελαϊκή προσφορά, διαπιστώνουν μια πτώση της μέσης τιμής του πετρελαίου που εξάγουν στα 70 δολάρια το βαρέλι τον μήνα που διανύουμε από τα 87 δολάρια το βαρέλι που ήταν τον Μάιο. Ο Οργανισμός εμφανίζεται απαισιόδοξος για την εφετινή πετρελαϊκή ζήτηση από τα κράτη-μέλη του (τη «βλέπει» στα 28,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως, δηλαδή κατά 70.000 βαρέλια ημερησίως μειωμένη συγκριτικά με την πρόβλεψη του Μαΐου).

Για τα μη μέλη προβλέπει αύξηση της παραγωγής τους κατά 10.000 βαρέλια ημερησίως έτσι ώστε η παγκόσμια πετρελαϊκή ζήτηση να αυξηθεί κατά 1,12% το 2010 και να φθάσει στα 85,37 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Η πρόβλεψη συνάδει προς την αισιόδοξη αναθεώρηση των εκτιμήσεων του ΟΡΕC για την εφετινή παγκόσμια ανάπτυξη (από το 3,5% στο 3,8%). Εν κατακλείδι, οι προβλέψεις τόσο του ΟΡΕC όσο και της ΒΡ συνηγορούν υπέρ μιας συγκράτησης των τιμών των καυσίμων στα βενζινάδικα ολόκληρου του πλανήτη- εξαιρουμένων των ελληνικών βεβαίως...

(από την εφημερίδα "Το Βήμα", 10/6/2010)