Oι ναύλοι των σούπερ τάνκερ αναμένεται να αυξηθούν και να φτάσουν ως τον Δεκέμβριο στα υψηλότερα επίπεδα, που είχαν πριν από δύο χρόνια. Αρκεί να αναλογιστεί κάποιος ότι ήδη χάρη στη ζήτηση πετρελαίου από την Κίνα ο στόλος των γιγαντιαίων δεξαμενόπλοιων σε ένα μόνο μήνα έχει κάνει... 11 φορές τον γύρο του κόσμου - τόση είναι η απόσταση που έχουν διαπλεύσει τον Απρίλιο τα σούπερ τάνκερ.
Oι ναύλοι των σούπερ τάνκερ αναμένεται να αυξηθούν και να φτάσουν ως τον Δεκέμβριο στα υψηλότερα επίπεδα, που είχαν πριν από δύο χρόνια. Αρκεί να αναλογιστεί κάποιος ότι ήδη χάρη στη ζήτηση πετρελαίου από την Κίνα ο στόλος των γιγαντιαίων δεξαμενόπλοιων σε ένα μόνο μήνα έχει κάνει... 11 φορές τον γύρο του κόσμου - τόση είναι η απόσταση που έχουν διαπλεύσει τον Απρίλιο τα σούπερ τάνκερ. Διότι η αύξηση κατά 31% των εισαγωγών της Κίνας οδήγησε σε ένα σύνολο 1,13 εκατ. μιλίων διανυθείσης απόστασης τον Απρίλιο, δηλαδή 284.000 μίλια περισσότερα απ΄ ό,τι τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Οι ημερήσιοι ναύλοι μπορεί να φτάσουν ως τα 100.000 δολάρια τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τον  Ρίτσαρντ Βάμπο, αναλυτή της Fearnley Fonds. Κάτι που σημαίνει ότι θα έχουν αυξηθεί κατά 43% σε σχέση με τις τιμές της 11ης Ιουνίου, που ήταν 70.025 δολάρια.

Η Κίνα, που είναι η ατμομηχανή για την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας, αναμένεται να ζητήσει ακόμα περισσότερο πετρέλαιο εφέτος. «Η Κίνα είναι οι  ΗΠΑ της δεκαετίας του 1960 και η Ιαπωνία  της δεκαετίας του 1970, καθώς η  δίψα της για πετρέλαιο αυξάνεται με θεαματικούς  ρυθμούς» είπε ο  Τσάρλι Φόουλι , πρόεδρος της λονδρέζικης Galbraith΄s. «Καθώς η Κίνα ενισχύει τις  σχέσεις της με χώρες όπως η Ανγκόλα  και η Βενεζουέλα, μαζί με τις χώρες της  Μέσης Ανατολής, αυτό μεταφράζεται σε  περαιτέρω πίεση στην αγορά των τάνκερ» .

Σύμφωνα με τις προβλέψεις 87 οικονομολόγων που ερωτήθηκαν από το Βloomberg, το κινεζικό ΑΕΠ θα αυξηθεί εφέτος κατά 10,1%, δηλαδή με τριπλάσιους ρυθμούς από αυτό των ΗΠΑ. Και για να τροφοδοτηθεί η ανάπτυξη αυτή θα χρειαστούν πρόσθετα 669.000 βαρέλια πετρέλαιο ημερησίως, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Αυτό ισοδυναμεί με περισσότερα από δύο πρόσθετα σούπερ τάνκερ κάθε εβδομάδα. Οι αγορές πετρελαίου της Κίνας από την Ανγκόλα έφτασαν στα 4,29 εκατ. μετρικούς τόνους τον Απρίλιο, κατά 70% περισσότερα απ΄ ό,τι πριν από δύο χρόνια, ενώ από τη Σαουδική Αραβία αγοράστηκαν 3,09 εκατ. τόνοι.

Το μέσο ταξίδι από την Ανγκόλα στην Κίνα όμως χρειάζεται πάνω από 33 ημέρες, πολύ περισσότερο από τις 21 ημέρες που χρειάζεται η μεταφορά από τη Σαουδική Αραβία. Από τη Βενεζουέλα χρειάζονται σχεδόν 40 ημέρες.

Βέβαια, μια επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάκαμψης θα μπορούσε να ανακόψει τους ναύλους των τάνκερ. Ο ειδικός του ΔΝΤ  Ναογιούκι Σινοχάρα είπε στις 9 Ιουνίου ότι οι κίνδυνοι για την παγκόσμια οικονομία έχουν «αυξηθεί σημαντικά»  και ότι οι πολιτικοί έχουν πολύ περιορισμένες δυνατότητες να στηρίξουν την ανάπτυξη. Η Παγκόσμια Τράπεζα αύξησε κατά τι τις προγνώσεις της, αλλά επισήμανε επίσης ότι οι κρατικοί προϋπολογισμοί είναι πολύ στριμωγμένοι. Κάπου 7,7 τρισ. δολάρια διαγράφηκαν από την παγκόσμια χρηματιστηριακή αξία μέσα σε ένα μήνα από τα τέλη Απριλίου εξαιτίας της αυξανόμενης ανησυχίας ότι η κρίση χρέους της Ευρώπης θα μπορούσε να πλήξει την οικονομική της ανάπτυξη. Αλλά και η Κίνα θέλει να επιβραδύνει την κερδοσκοπία στα ακίνητα και τα στοιχεία για τη μεταποίηση τον Μάιο έδειξαν μικρότερο ρυθμό ανάπτυξης απ΄ όσο προέβλεπαν οι οικονομολόγοι του Βloomberg.

Π άντως ο παγκόσμιος στόλος των τάνκερ δεν στηρίζεται μόνο στην Κίνα για να αυξήσει τους ναύλους του. Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, που ενισχύθηκαν με το ατύχημα στον Κόλπο του Μεξικού, μπορεί να επιταχύνουν την αντικατάσταση των επικίνδυνων μονοπύθμενων σούπερ τάνκερ, που εξακολουθούν να αποτελούν το 11% του παγκόσμιου στόλου, ενώ πρόκειται να απαγορευτούν πλήρως ως το 2015. «Τα ποσοστά  χρησιμοποίησης δείχνουν ότι στην  πραγματικότητα ένα τμήμα αυτών των  πλοίων είναι ήδη εκτός αγοράς» λέει ο  Τζεφ Μακ Γκι, αναλυτής της Simpson, Spence & Υoung, από το Λονδίνο. Αλλά ο παροπλισμός των μονοπύθμενων σκαφών δεν θα μπορέσει να αντισταθμιστεί από τις παραδόσεις νέων πλοίων και μάλιστα εφέτος ο συνολικός στόλος μπορεί και να μειωθεί, προσθέτει. Ταυτόχρονα ενισχύονται και οι παραγγελίες νέων πλοίων: τα ναυπηγεία της Ηyundai Ηeavy Ιndustries, που είναι τα μεγαλύτερα στον κόσμο, έλαβαν εφέτος παραγγελίες ύψους 700 εκατ. δολαρίων για καινούργια τάνκερ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarkson Research.

(από την εφημερίδα "Το Βήμα", 15/6/2010)