ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Με ταπεινό ύφος προσήλθε χθες ενώπιον του Κογκρέσου το αφεντικό της ΒΡ Τόνι Χέιγουορντ, που δήλωσε ότι «λυπάται βαθιά» για την καταστροφή που προκάλεσε στον Κόλπο του Μεξικού η διαρροή από τη βύθιση της εξέδρας άντλησης πετρελαίου Deepwater Horizon, μία ημέρα αφότου η εταιρεία αποδέχθηκε το αίτημα της αμερικανικής κυβέρνησης για ίδρυση ειδικού ταμείου 20 δισ. δολαρίων για την κάλυψη των χρηματικών αποζημιώσεων σε πληγέντες της περιβαλλοντικής κρίσης
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Με ταπεινό ύφος προσήλθε χθες ενώπιον του Κογκρέσου το αφεντικό της ΒΡ Τόνι Χέιγουορντ, που δήλωσε ότι «λυπάται βαθιά» για την καταστροφή που προκάλεσε στον Κόλπο του Μεξικού η διαρροή από τη βύθιση της εξέδρας άντλησης πετρελαίου Deepwater Horizon, μία ημέρα αφότου η εταιρεία αποδέχθηκε το αίτημα της αμερικανικής κυβέρνησης για ίδρυση ειδικού ταμείου 20 δισ. δολαρίων για την κάλυψη των χρηματικών αποζημιώσεων σε πληγέντες της περιβαλλοντικής κρίσης.

Η κατάθεση του Χέιγουορντ στην Επιτροπή Ενέργειας και Εμπορίου της Βουλής των Αντιπροσώπων συνοδεύθηκε, όμως, από την έντονη κριτική βουλευτών στις εταιρικές πρακτικές της ΒΡ. Ο Δημοκρατικός βουλευτής Χένρι Ουάξμαν είπε ότι οι έρευνες της επιτροπής δεν ανέδειξαν «ούτε ένα email ή έγγραφο, που να δείχνει ότι ο κ. Χέιγουορντ απέδωσε την παραμικρή σημασία στους κινδύνους της συγκεκριμένης εξέδρας και πετρελαιοπηγής». Από τις επικρίσεις των νομοθετών δεν γλίτωσε ούτε και ο πρόεδρος Ομπάμα.

Ο Ρεπουμπλικανός βουλευτής του Τέξας Τζο Μπάρτον είπε ότι «αισχύνεται για όσα εκτυλίχθηκαν στον Λευκό Οίκο και οδήγησαν στην επιβολή λύτρων ύψους 20 δισ. δολαρίων στην ΒΡ».

Στις αιτιάσεις έσπευσε να απαντήσει ο Δημοκρατικός Εντ Μάρκι από τη Μασαχουσέτη, λέγοντας:

«Δεν πρόκειται για εκβιασμό ούτε και για καταβολή λύτρων. Η διαρροή ανήκει στην ΒΡ, αλλά ο ωκεανός είναι αμερικανικός και Αμερικανοί πολίτες πλήττονται από αυτήν».

Η τιμή της μετοχής της ΒΡ, που υπέστη πραγματική καθίζηση τις τελευταίες εβδομάδες, σημείωσε χθες άνοδο 10%, την οποία αναλυτές αποδίδουν στη σύσταση του ταμείου αποζημιώσεων, που θα χρηματοδοτηθεί από την αναστολή πληρωμής μερίσματος στους μετόχους. «Η αβεβαιότητα έχει πια λήξει. Η επίτευξη πολιτικής συμφωνίας σημαίνει διαφάνεια και δυνατότητα πρόβλεψης του κόστους. Αυτό είναι το σημαντικότερο, καθώς διαψεύδει τα σενάρια καταστροφής», λέει ο αναλυτής της Societe Generale Γιεβγκένι Σαλαβιόφ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΒΡ Τόνι Χέιγουορντ προσπάθησε χθες να αποκρούσει τις κατηγορίες στελεχών άλλων πετρελαϊκών εταιρειών στις καταθέσεις τους ενώπιον της επιτροπής. Τα στελέχη των εταιρειών είχαν κατηγορήσει την ΒΡ για πλημμελή μέτρα ασφάλειας στις εξέδρες άντλησης, σε μία προσπάθεια να παρουσιάσουν εαυτούς ως περιβαλλοντικά ευαίσθητους.

Αισιόδοξα μηνύματα έστειλε χθες η ΒΡ, που ανακοίνωσε τη λειτουργία νέου συστήματος καύσης πετρελαίου, αμέσως μετά την περισυλλογή του από την επιφάνεια της θάλασσας. «Το νέο σύστημα θα επιτρέψει στην ΒΡ να “συλλαμβάνει” άλλα 15.000 βαρέλια πετρέλαιο την ημέρα, εκτός των περίπου 40.000 που περισυλλέγει σήμερα», είπε ο επικεφαλής της ακτοφυλακής των ΗΠΑ ναύαρχος Ταντ Αλεν.

Με ενδιαφέρον αναμενόταν χθες η κατάθεση της γενικής ελεγκτού του υπουργείου Εσωτερικών Μαίρης Κένταλ στην επιτροπή. Σε δηλώσεις της στον Τύπο χαρακτήρισε απαρχαιωμένη την αντιμετώπιση της διαρροής από την ακτοφυλακή.

Απαγόρευση γεωτρήσεων ανοικτής θάλασσας


(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 18/06/2010)