Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες, που είναι το δεύτερο στάδιο της προδικαστικής διαδικασίας, σε είκοσι κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, ζητώντας την πλήρη εφαρμογή διαφόρων πτυχών της κοινοτικής νομοθεσίας σχετικά με τη δημιουργία ενιαίας αγοράς φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες, που είναι το δεύτερο στάδιο της προδικαστικής διαδικασίας, σε είκοσι κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, ζητώντας την πλήρη εφαρμογή διαφόρων πτυχών της κοινοτικής νομοθεσίας σχετικά με τη δημιουργία ενιαίας αγοράς φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας.

Πρόκειται για την Αυστρία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, την Τσεχία, τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο, την Ολλανδία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Ρουμανία, τη Σλοβενία, τη Σλοβακία, τη Σουηδία και τη Μεγάλη Βρετανία.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι κοινοτικοί κανόνες που έχουν αποφασιστεί σε αυτόν τον τομέα αποσκοπούν στη βελτίωση του δυναμικού και της διαφάνειας των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Μια ενιαία αγορά ενέργειας σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποτελεσματική και σε πλήρη λειτουργία, αναμένεται να εξασφαλίσει στους καταναλωτές δυνατότητες επιλογής μεταξύ διαφορετικών εταιρειών εφοδιασμού με φυσικό αέριο ή ηλεκτρική ενέργεια σε λογικές τιμές και θα πρέπει να είναι προσβάσιμη σε όλους τους φορείς εφοδιασμού, ιδίως μάλιστα στους πιο μικρούς και σε όσους πραγματοποιούν επενδύσεις σε ανανεώσιμες μορφές ενέργειας.

Τα 20 κράτη-μέλη διαθέτουν πλέον δύο μήνες προθεσμία για να απαντήσουν στις παρατηρήσεις της Επιτροπής και όπως προβλέπεται από την κοινοτική νομοθεσία, σε περίπτωση που οι απαντήσεις τους κριθούν μη ικανοποιητικές ,τότε η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Οι σημαντικότερες παραβάσεις που επισήμανε η Επιτροπή αφορούν:

-Την έλλειψη πληροφοριών εκ μέρους των φορέων εκμετάλλευσης των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα την παρεμπόδιση ουσιαστικής πρόσβασης των εταιριών εφοδιασμού στα δίκτυα.

-Ακατάλληλα συστήματα κατανομής του δυναμικού των δικτύων με αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στα κράτη-μέλη.

-Την έλλειψη συντονισμού και συνεργασίας σε διασυνοριακό επίπεδο των φορέων εκμετάλλευσης των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και των εθνικών αρχών, που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την καλύτερη κατανομή του δυναμικού στις διασυνοριακές διασυνδέσεις των δικτύων, ώστε να εξασφαλίζεται ότι το υφιστάμενο δίκτυο ηλεκτροδότησης επιτυγχάνει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των αναγκών σε περιφερειακό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

-Ανεπαρκείς προσπάθειες εκ μέρους των φορέων εκμετάλλευσης του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου για προσφορά δυνατοτήτων στους χρήστες των δικτύων όσον αφορά την είσοδό τους σε αγορές φυσικού αερίου (όπως από τη Γερμανία στην Πολωνία ή από την Ελλάδα στη Βουλγαρία, προσφέροντας υπηρεσίες διακοπτόμενης αντιρροής - διεθνώς γνωστής ως 'backhaul' ).

-Την έλλειψη αποτελεσματικών δράσεων επιβολής εκ μέρους των αρμόδιων αρχών στα κράτη-μέλη, σε περιπτώσεις παραβάσεων των κανονισμών της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της απουσίας αποτελεσματικών ποινών σε εθνικό επίπεδο.

-Την έλλειψη ενδεδειγμένων διαδικασιών διευθέτησης διαφορών για τους καταναλωτές. Αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση των οδηγιών για την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο ότι όλοι οι πολίτες που αποκομίζουν οφέλη από την ενιαία αγορά ενέργειας θα πρέπει επίσης να απολαμβάνουν υψηλά επίπεδα προστασίας ως καταναλωτές. Η έλλειψη διαφανών, απλών και μη δαπανηρών νέων διαδικασιών αντιμετώπισης των παραπόνων τους μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να αποθαρρυνθούν οι προσπάθειες των καταναλωτών για να επωφεληθούν από την ενιαία αγορά ενέργειας.
(από ΑΠΕ-ΜΠΕ)