Κυβέρνηση: Ανάγκη για Ανταγωνισμό στην Αγορά Καυσίμων με Στόχο τις Επενδύσεις και την Προστασία του Καταναλωτή

Κυβέρνηση: Ανάγκη για Ανταγωνισμό στην Αγορά Καυσίμων με Στόχο τις Επενδύσεις και την Προστασία του Καταναλωτή
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Παρ, 2 Ιουλίου 2010 - 08:51
Την πρόθεση του ΥΠΕΚΑ να διασφαλιστούν επενδύσεις και κανόνες υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά ενέργειας υπογράμμισε ο υφυπουργός Γιάννης Μανιάτης, μιλώντας το πρωί στην ημερίδα του ΙΕΝΕ, με θέμα «Πετρέλαιο και Οικονομία». Ο ίδιος δεσμεύθηκε ότι η δημιουργία δημόσιου φορέα έρευνας υδρογονανθράκων θα διασφαλίζει «απόλυτη διαφάνεια στη διεξαγωγή διαγωνισμών, αποτελεσματικότητα στην αξιοποίηση του εθνικού ορυκτού πλούτου και σεβασμό στους κανόνες προστασίας του περιβάλλοντος»

Την πρόθεση του ΥΠΕΚΑ να διασφαλιστούν επενδύσεις και κανόνες υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά ενέργειας υπογράμμισε ο υφυπουργός Γιάννης Μανιάτης, μιλώντας το πρωί στην ημερίδα του ΙΕΝΕ, με θέμα «Πετρέλαιο και Οικονομία». Ο ίδιος δεσμεύθηκε ότι η δημιουργία δημόσιου φορέα έρευνας υδρογονανθράκων θα διασφαλίζει «απόλυτη διαφάνεια στη διεξαγωγή διαγωνισμών, αποτελεσματικότητα στην αξιοποίηση του εθνικού ορυκτού πλούτου και σεβασμό στους κανόνες προστασίας του περιβάλλοντος», ενώ σε ό,τι αφορά τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη ανακοίνωσε ότι προγραμματίζονται στο αμέσως προσεχές διάστημα διπλωματικές πρωτοβουλίες, σε μια προσπάθεια να αρθούν οι βουλγαρικές επιφυλάξεις για το έργο.

Παρεμβάσεις, εξάλλου, για την άρση των στρεβλώσεων στην αγορά πετρελαιοειδών ανακοίνωσε και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομίας Σ. Κομνηνός. Συγκεκριμένα, είπε ότι επαναξιολογείται το καθεστώς των αποθεμάτων ασφαλείας και δρομολογείται από τη Γενική Γραμματεία Ενέργειας η ενσωμάτωση σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας στο εθνικό δίκαιο, είναι σε φάση αλλαγής το νομικό πλαίσιο για την επιβολή προστίμων σε περιπτώσεις ελλιπών παραδόσεων στον καταναλωτή, ώστε το πρόστιμο να είναι ανάλογο του ποσοστού κλοπής, προετοιμάζονται νομοθετικές παρεμβάσεις τόσο για τη διύλιση όσο και για την εμπορία καυσίμων, με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και του ανταγωνισμού και θα επεκταθεί η πληροφόρηση για τις τιμές των καυσίμων από το Παρατηρητήριο Τιμών, όχι μόνον μέσω internet, αλλά και μέσω κινητού, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα σύγκρισης τιμών σε ακτίνα 5-10 χλμ στην περιοχή όπου βρίσκεται ο καταναλωτής.

Ο κ. Μανιάτης επισήμανε ότι «το ζητούμενο δεν είναι μόνον πώς θα μοιρασθεί η πίτα στον τομέα της παραγωγής ενέργειας, αλλά και πώς θα επιτύχουμε τη μεγέθυνση της». Υπό αυτήν την έννοια η υπογράμμιση του ότι το υπουργείο επιθυμεί τόσο τη διασφάλιση των επενδύσεων, όσο και την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού, καθώς και η υπενθύμιση του για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου δίνει τον τόνο των προθέσεων του ΥΠΕΚΑ για την προώθηση των νέων ρυθμίσεων και στην αγορά του ηλεκτρισμού.

Εξίσου ενδιαφέρουσα και η ομιλία του κ. Κομνηνού, ο οποίος άφησε να εννοηθεί ότι δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός στον τομέα διύλισης. «Τα μερίδια αγοράς των δύο ομίλων διυλιστηρίων είναι εντελώς παγιωμένα τα τελευταία χρόνια», είπε. «Με συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού δεν θα μπορούσαν να αλλάξουν; Γιατί δεν έχουν αλλάξει;» Σύμφωνα με τον ίδιο, οι τιμές διυλιστηρίου καθορίζονται σε ποσοστό 95% με βάση τις διεθνείς τιμές Platts συν ένα καπέλο, που καλύπτει έξοδα και κόστη.

Ο κ. Κομνηνός μίλησε και για σημαντικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, που συνδέονται με την εκπτωτική πολιτική των εταιριών εμπορίας, ενώ έθεσε ερωτηματικά και για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος «Ήφαιστος».

Στην εκδήλωση μίλησε και ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ Κων. Μίχαλος, ο οποίος διατύπωσε την εκτίμηση ότι ως τα τέλη του έτους από τα σημερινά 8500 πρατήρια θα απομείνουν περί τα 6000, ενώ δεν απέκλεισε και την προοπτική νέων συγχωνεύσεων εταιριών. Ο ίδιος επισήμανε την ανάγκη να προχωρήσουν με ταχύτατους ρυθμούς οι μεταρρυθμίσεις στον τομέα αυτό, με πραγματική απελευθέρωση των μεταφορών «και όχι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των ιδιοκτητών», να υπάρξει μια σαφής και συγκροτημένη ενεργειακή στρατηγική που δεν θα αγνοεί τις επενδύσεις και τη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές και να δημιουργηθεί σαφές πλαίσιο για την έρευνα υδρογονανθράκων.

Ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛ.ΠΕ. Γ. Κωστόπουλος υπεραμύνθηκε των κατηγοριών για ολιγοπώλια και κερδοσκοπία, υποστηρίζοντας ότι η αύξηση των τιμών των καυσίμων οφείλεται αποκλειστικά στην αύξηση των φόρων και των διεθνών τιμών. Προέβλεψε μάλιστα ότι με την αύξηση του ΦΠΑ από σήμερα θα υπάρξει και νέα αύξηση της τάξης των 2,5-3 λεπτών ανά λίτρο. Οι αυξήσεις των τιμών έχουν πιέσει την κατανάλωση από τις αρχές του έτους, που μειώθηκε κατά 15% στο πρώτο τρίμηνο, έφθασε στο 20% τον Απρίλιο και επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο το Μάιο. Τέλος, επέκρινε το γεγονός ότι παραμένουν άλυτα χρονίζοντα προβλήματα της αγοράς, όπως, το λαθρεμπόριο, η πειρατεία, η νοθεία, οι ελλειμματικές παραδόσεις, κλπ.

Ο καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Δ. Χιόνης ανέφερε ότι η αύξηση των φόρων και των τιμών της βενζίνης δημιουργεί πληθωριστικές προσδοκίες και επιδεινώνει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας χωρίς να συμβάλει στα φορολογικά έσοδα.

Στα προβλήματα που παρουσιάζει η αγορά πετρελαιοειδών αναφέρθηκαν από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των εταιριών εμπορίας και των πρατηριούχων.

Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ελληνικών Εταιριών Πετρελαιοειδών Κ. Κούτλας και εκπρόσωπος της K- Oil τόνισε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η λαθρεμπορία σε όλο το φάσμα της αγοράς, χωρίς να υπάρχουν μηχανισμοί αντιμετώπισης της.

Ο κ. Μουτόπουλος της Silk- Oil μίλησε για μεγάλο ανταγωνισμό σε επίπεδο πρατηρίων και εταιριών εμπορίας, όχι όμως και στο επίπεδο της μεταφοράς, υπογράμμισε ότι η κερδοφορία συρρικνώνεται για όλους και τόνισε τα προβλήματα ρευστότητας της αγοράς.

Τέλος, ο πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Δ. Μακρυβέλιος εξέφρασε την άποψη ότι είναι αδιαφανής η αγορά και η τιμολόγηση καυσίμων, ότι το χονδρεμπορικό κέρδος είναι πολλαπλάσιο από το λιανεμπορικό, ότι η λαθρεμπορία δεν μπορεί να γίνει χωρίς τη συμμετοχή επίορκων υπαλλήλων και ότι οργιάζουν οι εικονικές εξαγωγές.