Αλεξέι Μίλερ, Πρόεδρος της Gazprom: «Η Ελλάδα Ισορροπεί Ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση»

Αλεξέι Μίλερ, Πρόεδρος της Gazprom: «Η Ελλάδα Ισορροπεί Ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση»
Συνέντευξη στον Γιώργο Ξ. Πρωτόπαπα
Τετ, 18 Αυγούστου 2010 - 12:55
Η Ελλάδα συμμετέχει σε αγωγούς συμφερόντων της Ρωσίας αλλά και της Δύσης, με στόχο να μπορέσει να παίξει ρόλο με μια ισορροπημένη πολιτική στη διαχείριση της διανομής ενεργείας στην Ευρώπη. Ο Αλεξέι Μίλερ, πρόεδρος του κρατικού ρωσικού ενεργειακού κολοσσού Gazprom, από την πλευρά του, θεωρεί εξαιρετικά θετική τη συμμετοχή της Ελλάδας στον αγωγό South Stream
Η Ελλάδα συμμετέχει σε αγωγούς συμφερόντων της Ρωσίας αλλά και της Δύσης, με στόχο να μπορέσει να παίξει ρόλο με μια ισορροπημένη πολιτική στη διαχείριση της διανομής ενεργείας στην Ευρώπη. Ο Αλεξέι Μίλερ, πρόεδρος του κρατικού ρωσικού ενεργειακού κολοσσού Gazprom, από την πλευρά του, θεωρεί εξαιρετικά θετική τη συμμετοχή της Ελλάδας στον αγωγό South Stream.

Η Ελλάδα συμμετέχει σε αγωγούς συμφερόντων της Ρωσίας αλλά και της Δύσης, με στόχο να μπορέσει να παίξει ρόλο με μια ισορροπημένη πολιτική στη διαχείριση της διανομής ενεργείας στην Ευρώπη. Ο Αλεξέι Μίλερ, πρόεδρος του κρατικού ρωσικού ενεργειακού κολοσσού Gazprom, από την πλευρά του, θεωρεί εξαιρετικά θετική τη συμμετοχή της Ελλάδας στον αγωγό South Stream.

Τα πλεονεκτήματα

Ο πρόεδρος της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ, σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στις Κάννες σε δεκαοκτώ εκπρόσωπους ευρωπαϊκών εφημερίδων απάντησε σε ερώτηση του «ΚτΕ» για το πώς εκτιμά τη συμμετοχή της Ελλάδας – η εφημερίδα ήταν προσκεκλημένη της Gazprom μαζί με άλλα ευρωπαϊκά ΜΜΕ («TheTimes», «La Stampa», «Frankfurter Allgemeine Zeitung», Reuters, Bloomberg, «Ηurriyet Daily News»).

Η ερώτηση του «ΚτΕ» προς τον Μίλερ ήταν πώς βλέπει τον ρόλο της Ελλάδας στο έργο του South Stream και τι λέει σε όσους το θεωρούν μέσο αύξησης της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία. Ο Μίλερ απάντησε ότι «η γνώμη μου για τη συμμετοχή της Ελλάδας είναι εξαιρετικά θετική, αφού μόλις υπογράψαμε διακρατική συμφωνία κοινοπραξίας του έργου. Υπάρχουν πλείστα πλεονεκτήματα από αυτή τη σχέση: από τη μία υπάρχει η Gazprom, είναι η εταιρεία που διαθέτει τα χρήματα, έχει την προθυμία και την ικανότητα να δημιουργήσει εκείνες τις τεράστιες υποδομές που απαιτούνται για να διανέμει φυσικό αέριο και να προμηθεύσει την Ελλάδα και την Ευρώπη με φυσικό αέριο για πολλά χρόνια. Το έργο για εμάς είναι καθαρά επιχειρηματικό και φυσικά προσδοκούμε κέρδη από αυτή τη δραστηριότητα. Από την άλλη, έχουμε την Ελλάδα. Και εδώ χρειάζεται να αναφερθώ στο θέμα της αξιοπιστίας του αγοραστή, κάτι που λαμβάνουμε στην εταιρεία μας σοβαρά υπόψη όταν προχωρούμε σε τέτοιου είδους επενδύσεις και συμβάσεις πληρωμής δεσμευτικών ποσοτήτων (off-take). Κάποιοι τρίτοι μιλάνε για την ασφάλεια του αγοραστή (ως προς τις ποσότητες και την εξάρτησή του από τον πωλητή), ωστόσο παραλείπουν να αναφερθούν στον πωλητή, που τελικά είναι εκείνος o oποίος επενδύει τεράστια ποσά και χτίζει τις υποδομές που προαπαιτούνται για να πραγματοποιηθεί η συμφωνία. Η Gazprom επενδύει ίδια κεφάλαια και όχι χρήματα των Ευρωπαίων καταναλωτών, ώστε να περιορίσει τους κινδύνους που σχετίζονται με την αδιάκοπη προμήθεια αερίου, και σε αυτό βασίζουμε ως εταιρεία την εμπορική μας φήμη. Ωστόσο, για τον πωλητή το πιο σημαντικό θέμα έχει να κάνει με τη σταθερότητα και τηναξιοπιστία του αγοραστή».

Εδώ πρέπει να επισημάνουμε ότι ο Μίλερ υπονοεί ότι η Gazprom θεωρεί ότι η Ελλάδα είναι αρκετά αξιόπιστη σε σχέση με άλλες χώρες και συνεχίζει: «Όταν ερωτώμαι για τις απόλυτες τιμές του αερίου, υποστηρίζω ότι το σημαντικό θέμα είναι η χρονική πρόβλεψη, δηλαδή ο σταθερός και αξιόπιστος αγοραστής που εγγυάται τη σταθερή απόδοση στον πωλητή, έτσι ώστε να πραγματοποιούνται οι όροι της επένδυσης».

Όσον αφορά το θέμα υπερβολικής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία, ο Μίλερ αναφέρει: «Η Gazprom προμηθεύει με αέριο την Ευρώπη εδώ και μία δεκαετία, χωρίς προβλήματα. Συνεπώς,οποιαδήποτε σύμβαση παροχής αερίου δεσμευτικών ποσοτήτων λειτουργεί εκ των πραγμάτων ωςένα είδος αλληλεξάρτησης και για τα δύο μέρη.

Από τη μία η Gazprom υπόσχεται να επενδύει στις κατασκευές μεταφοράς φυσικού αερίου σε όλητην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, μεταξύ άλλων, από την άλλη η πραγματοποίηση της σύμβασης βασίζεται στην αξιοπιστία των χωρών που αγοράζουν τις ποσότητες».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Gazprom, η αγορά φυσικού αερίου θα ανακάμψει πλήρως μέχριτο 2012 και αναφέρθηκε στις τιμές του πετρελαίου, εκτιμώντας ότι μέσα σε τρία χρόνια θα «χτυπήσουν» περίπου τα 100 δολάρια το βαρέλι και ότι οι μακροπρόθεσμες συμβατικές υποχρεώσεις διανομής φυσικού αερίου θα συνδέονται
με τις τιμές πετρελαίου.

South Stream Vs Nabucco

Η κοινοπραξία Ελλάδας και Ρωσίας για το South Stream, σύμφωνα με άρθρο της «The Wall Street Journal» ασκεί πίεση στο σχεδιαζόμενου ανταγωνιστικού αγωγού Nabucco, με το οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση φιλοδοξεί να περιορίσει την ενεργειακή εξάρτηση της από τη Ρωσία. Ο Nabucco που προωθείται από ευρωπαίους και αμερικανούς θα παρακάμπτει τη Ρωσία και το έργο έχει πάρει το «πράσινο φως» από τις διακομετακομιστικές χώρες – Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία και Αυστρία- αλλά αντιμετωπίζει προβλήματα τροφοδοσίας από Κεντρική Ασία και τη Μέση Ανατολή.

Οι Ελληνικές "Συμμετοχές"

H Ελλάδα κάνει αισθητή την παρουσία της στον ενεργειακό χάρτη, εκτός από τον South Stream, και με τους ακόλουθους αγωγούς φυσικού αερίου, λαμβάνοντας μέρος στοδιεθνές παιχνίδι της ενέργειας που ορίζεται από τις παραμέτρους των συμφερόντων Ρωσίας και ΗΠΑ.

Ο Trans Adriatic Pipeline (ΤΑP) είναι ένας προτεινόμενος αγωγός 520 χλμ. που θαξεκινήσει από τη Θεσσαλονίκη, διασχίζοντας την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσαφτάνοντας στο Μπρίντιζι της Ιταλίας, μεταφέροντας φυσικό αέριο από την Κασπία καιτη Μέση Ανατολή στις ευρωπαϊκές αγορές.

Ο αγωγός Ελλάδας - Ιταλίας είναι ένας υπό σχεδιασμό αγωγός για τη μεταφορά τουφυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας προς την Ιταλία. Το μήκος θα είναι περί-που 807 χλμ. και θα συνδέεται με το αγωγό Τουρκίας και Ελλάδας έξω από την Κομοτηνή και θα διέρχεται από την Ηγουμενίτσα και τη Θεσπρωτία.Ο αγωγός Τουρκίας - Ελλάδας έχει μήκος 296 χλμ. και αρχίζει από το Καρασαμπέι της Τουρκίας και φτάνει στην Κομοτηνή.

Το μήκος του τουρκικού τμήματος είναι 210 χλμ.,από τα οποία τα 17 χλμ. περνάνε κάτω από τη Θάλασσα του Μαρμαρά. Το μήκος του αγωγού στο ελληνικό τμήμα είναι 86 χλμ. Η διάμετρος του αγωγού είναι 36 ίντσες και έ-χει δυνατότητα παραγωγής 7 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

(από την εφημερίδα "Ο Κόσμος του Επενδυτή", 07-08/08/2010)