Αναταράξεις στην Αγορά Υγρών Καυσίμων από την Εξίσωση των Φόρων στο Πετρέλαιο Κίνησης και Θέρμανσης

Αναταράξεις στην Αγορά Υγρών Καυσίμων από την Εξίσωση των Φόρων στο Πετρέλαιο Κίνησης και Θέρμανσης
energia.gr
Πεμ, 2 Σεπτεμβρίου 2010 - 16:04
Προς την ματαίωση της απόφασης για μετάταξη των προϊόντων και υπηρεσιών από τον συντελεστή ΦΠΑ 11% σε αυτόν του 23% προσανατολίζεται η κυβέρνηση, σε συνεννόηση με την τρόικα, μεταβάλλοντας στην πράξη τους σχετικούς όρους του Μνημονίου. Στόχος της μεταστροφής είναι να μην επιδεινωθούν τα φαινόμενα ύφεσης στην ελληνική αγορά, ενώ ως αντιστάθμισμα μελετάται η περικοπή της επιδότησης του πετρελαίου θέρμανσης.

Προς την ματαίωση της απόφασης για μετάταξη των προϊόντων και υπηρεσιών από τον συντελεστή ΦΠΑ 11% σε αυτόν του 23% προσανατολίζεται η κυβέρνηση, σε συνεννόηση με την τρόικα, μεταβάλλοντας στην πράξη τους σχετικούς όρους του Μνημονίου. Στόχος της μεταστροφής είναι να μην επιδεινωθούν τα φαινόμενα ύφεσης στην ελληνική αγορά, ενώ ως αντιστάθμισμα μελετάται η περικοπή της επιδότησης του πετρελαίου θέρμανσης.

Τα κρατικά έσοδα από την είσπραξη του ΦΠΑ υπολογίζονταν στο 1 δις ευρώ, ποσό το οποίο πλέον η κυβέρνηση φιλοδοξεί να συγκεντρώσει από την εξίσωση στον φόρο του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης. H διαφορά του φόρου ανέρχεται σε 0,39 ευρώ περίπου το λίτρο, αφού ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης είναι 412 ευρώ το χιλιόλιτρο και στο θέρμανσης μόλις 21 ευρώ. Παράλληλα, σχεδιάζεται η στοχευμένη παροχή του επιδόματος θέρμανσης σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, βάσει εισοδηματικών και γεωγραφικών κριτηρίων.

Καθώς οι επιστροφές του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης υπολογίζονται για το 2010 σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ, μία αλλαγή στο στη φορολόγηση θα μπορούσε, σύμφωνα με την νέα πρόταση της τρόικας, να εξοικονομήσει το 1 δισ. ευρώ που προβλέπει η αρχική διατύπωση του Μνημονίου από τη μετάταξη των προϊόντων και των υπηρεσιών στους υψηλούς συντελεστές ΦΠΑ.

Η τρόικα εκτιμά ότι το παραπάνω μέτρο θα επιβαρύνει λιγότερο τους καταναλωτές απ' ό, τι η μετάταξη των προϊόντων από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, στον υψηλό συντελεστή του 23%, καθώς το δεύτερο μέτρο θα επιβάρυνε το σύνολο της καταναλωτικής ζήτησης. Αντίθετα, η ρύθμιση για το πετρέλαιο θέρμανσης δεν θα έχει επίπτωση σε όσους αντιμετωπίζουν ήδη σημαντικά οικονομικά προβλήματα, ενώ, ταυτόχρονα, δεν θα επιδοτούνται τα υψηλά εισοδήματα για το πετρέλαιο που καταναλώνουν.

Η απόφαση της κυβέρνησης πάντως μπορεί να οδηγήσει σε ευεργετικά αποτελέσματα, καθώς θα εξανεμίσει ένα βασικό κίνητρο που οδηγεί σε φοροδιαφυγή και λαθρεμπορία, ενώ θα ωθήσει τα νοικοκυριά στην χρήση του φυσικού αερίου για τη θέρμανση, με ανάλογα οφέλη για το περιβάλλον.

Το σχέδιο εφαρμογής του μέτρου θα προβλέπει και τη θέσπιση κριτηρίων βάσει των οποίων θα δίνεται επίδομα θέρμανσης σε συγκεκριμένες ομάδες, μεταξύ των οποίων θεωρείται βέβαιο ότι περιλαμβάνονται χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι χωρίς μεγάλη ακίνητη περιουσία. Τέλος, εξετάζεται η δυνατότητα να είναι μεγαλύτερη η επιδότηση σε περιοχές όπου λόγω κλιματολογικών συνθηκών η κατανάλωση πετρελαίου για θέρμανση είναι υψηλή.

 

Στον απόηχο των κυβερνητικών δηλώσεων, σημειώθηκαν αντιδράσεις από τους πρατηριούχους, καθώς η ΠΟΠΕΚ απέδωσε την εξίσωση των φόρων στην αδυναμία των κυβερνήσεων να ελέγξουν το λαθρεμπόριο και στην αποτυχία του «Ηφαίστου». Τόνισε ότι η εξίσωση των φόρων θα έχει επώδυνες συνέπειες για το κοινό και για τα πρατήρια, αφού θα μειωθούν περαιτέρω οι πωλήσεις.

 

Τέλος, έντονη κερδοσκοπία παρατηρήθηκε και τις τελευταίες ημέρες στην αμόλυβδη βενζίνη, αφού εντοπίστηκε πρατήριο στην Καλλιθέα που την πωλούσε έναντι 1,88 ευρώ ανά λίτρο. Αυξημένες τιμές πάντως παρατηρήθηκαν και σε άλλες περιοχές της χώρας: Στις Κυκλάδες 1,71 ευρώ/λίτρο, Λασίθι και Ηράκλειο Κρήτης 1,69, Πειραιάς 1,68, Λέσβος 1,65, Εβρος 1,62 και Μεσσηνία 1,59.