Εξίσωση των Φόρων στο Πετρέλαιο: «Όπλο» Ενάντια στο Λαθρεμπόριο Καυσίμων

Εξίσωση των Φόρων στο Πετρέλαιο: «Όπλο» Ενάντια στο Λαθρεμπόριο Καυσίμων
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Δευ, 6 Σεπτεμβρίου 2010 - 13:58
Καίριο κτύπημα κατά της λαθρεμπορίας και της φοροδιαφυγής μπορεί να επιφέρει η εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης εκτιμά η αγορά πετρελαιοειδών. Εκπρόσωποι εταιριών του κλάδου που μίλησαν στο energia εκφράζουν την άποψη ότι αν τελικά το οικονομικό επιτελείο προχωρήσει στην υιοθέτηση του μέτρου αυτού, εφόσον συνδυασθεί με την έγκαιρη παροχή επιδόματος θέρμανσης για τα χαμηλά εισοδήματα, θα μπορούσε να λειτουργήσει εξυγιαντικά στην αγορά, δεδομένου ότι είναι κοινό μυστικό πλέον η εκτεταμένη λαθρεμπορία που γίνεται με τη χρήση του πετρελαίου θέρμανσης αντί του κίνησης
Καίριο κτύπημα κατά της λαθρεμπορίας και της φοροδιαφυγής μπορεί να επιφέρει η εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης εκτιμά η αγορά πετρελαιοειδών.

Εκπρόσωποι εταιριών του κλάδου που μίλησαν στο energia εκφράζουν την άποψη ότι αν τελικά το οικονομικό επιτελείο προχωρήσει στην υιοθέτηση του μέτρου αυτού, εφόσον συνδυασθεί με την έγκαιρη παροχή επιδόματος θέρμανσης για τα χαμηλά εισοδήματα, θα μπορούσε να λειτουργήσει εξυγιαντικά στην αγορά, δεδομένου ότι είναι κοινό μυστικό πλέον η εκτεταμένη λαθρεμπορία που γίνεται με τη χρήση του πετρελαίου θέρμανσης αντί του κίνησης. Εκτιμήσεις της αγοράς υπολογίζουν σε περίπου 250 εκατ. ευρώ τους διαφυγόντες φόρους από τη λαθρεμπορία με το πετρέλαιο κίνησης, ποσό που ανέρχεται σε 1-1,2 δισ. ευρώ αν συνυπολογισθεί και το λαθρεμπόριο με το ναυτιλιακό πετρέλαιο. «Πληγή» στην αγορά θεωρείται αυτή τη στιγμή η λαθρεμπορία που γίνεται στο ναυτιλιακό και στο πετρέλαιο θέρμανσης σε αναλογία που εκτιμάται σε 60-40. Ταυτόχρονα, θα σταματήσει, όπως επισημαίνεται, και ο αθέμιτος ανταγωνισμός που υφίσταται ανάμεσα σε πρατηριούχους, οι οποίοι, λόγω του λαθρεμπορίου, επί της ουσίας επιδοτούν τα άλλα καύσιμα που πωλούν, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να προσφέρουν χαμηλές τιμές. Υπάρχουν, δηλαδή, πρατήρια, όπως καταγγέλλεται, που επιβιώνουν χάρη στο λαθρεμπόριο, ενώ δίνουν χαμηλές τιμές, με συνέπεια να οδηγούν αδίκως στο κλείσιμο άλλων πρατηρίων, που δεν λειτουργούν με αυτές τις μεθόδους.

Βεβαίως, αναγνωρίζεται ότι μία τέτοια απόφαση θα έχει ως αποτέλεσμα να υπάρξει περαιτέρω μείωση στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης, η οποία υπολογίζεται σε 15-20%, καθώς δεν αποκλείεται πολλοί καταναλωτές να στραφούν στο φυσικό αέριο. Ωστόσο, ο κλάδος υπέστη ήδη από τον περασμένο χειμώνα ένα πρώτο σοκ με μείωση της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης κατά 20%, λόγω των καλών καιρικών συνθηκών που επικράτησαν.

Κατά τους τελευταίους 7-8 μήνες τα πρατήρια που έκλεισαν υπολογίζονται σε 1100, για λόγους που αποδίδονται κυρίως σε κακή διαχείριση, σε συνδυασμό με τις μεγάλες επισφάλειες που είχαν. Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, το Μάιο συνολικά η κατανάλωση καυσίμων μειώθηκε κατά 18%, με το πετρέλαιο κίνησης να έχει συρρικνωθεί κατά 18,5% και οι βενζίνες κατά 11%. Όμως, στο 5μηνο του έτους η αθροιστική μείωση στην κατανάλωση καυσίμων δεν ξεπέρασε το 15%.

Σε κάθε περίπτωση οι εταιρίες πετρελαιοειδών θεωρούν, απαντώντας και στις αντιδράσεις των πρατηριούχων, ότι η εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης δεν θα είναι ο κύριος λόγος για να κλείσουν και άλλα πρατήρια. Υπό αυτή την έννοια υπερθεματίζουν υπέρ της εφαρμογής του μέτρου, γιατί πιστεύουν ότι έτσι θα εκλείψουν φαινόμενα που σήμερα δυσφημούν την αγορά και συντηρούν νοσηρές καταστάσεις.