Αντιδρά η
Greenpeace
στα σχέδια άρσης της απαγόρευσης
της πετρελαιοκίνησης στο λεκανοπέδιο της Αθήνας και στη Θεσσαλονίκη, επισημαίνοντας
πέντε βασικά σημεία που φανερώνουν την αρνητική της περιβαλλοντική επίδραση.
1. Η πετρελαιοκίνηση, όπως προβλέπεται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία
Euro 5, εκλύει τρεις φορές περισσότερο οξείδιο του αζώτου από ότι οι
βενζινοκινητήρες.
- Η
Ελλάδα κατέχει το τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό στις υπερβάσεις συγκέντρωσης
του όζοντος, όπως προκύπτει από τα στοιχεία για το καλοκαίρι του 2009.
- Δεν
υπάρχει ελεγκτικός μηχανισμός για τις όποιες παραβάσεις. Την ίδια στιγμή,
η Διεύθυνση Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και Θορύβου επισημαίνει πως 4
στα 10 αυτοκίνητα δεν διαθέτουν Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, κάτι που φανερώνει
τις ελλείψεις. Συνεπώς, δεν μπορεί να εγγυηθεί το κράτος για την διατήρηση
των πετρελαιοκινητήρων σε καλή κατάσταση.
- Το
αρχικό κόστος αγοράς και η κατανάλωση καυσίμου αυξάνονται παράλληλα με τα
περιβαλλοντικά οφέλη στους πετρελαιοκινητήρες. Η ενσωμάτωση βελτιωτικών
τεχνολογιών σε αυτού του είδους τα αυτοκίνητα είναι πολυέξοδη. Για παράδειγμα,
η ενσωμάτωση παγίδων σωματιδίων στοιχίζει
150-800 ευρώ για τα ελαφρά οχήματα και 2.000-10.500 ευρώ για τα βαρέα.
Άρα, αμφισβητείται το επιχείρημα του οικονομικού οφέλους.
- Η
στροφή των Ελλήνων στα φθηνότερα αυτοκίνητα είναι αποτέλεσμα της οικονομικής
κρίσης. Η Πολιτεία οφείλει να θεσπίσει κριτήρια για την αγορά οχημάτων με
χαμηλές εκπομπές και κατανάλωση και με βάση το νέο όριο που θεσπίζει η
ευρωπαϊκή νομοθεσία (120γρ/χλμ).