Η ενέργεια βρίσκεται στο επίκεντρο της συνεργασίας Ελλάδας - Αζερμπαϊτζάν, όπως δηλώνει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο Αζέρος υπουργός Εξωτερικών, Ελμάρ Μαμαντιάροφ. Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα της Ε.Ε. στην οποία πωλήθηκε αζέρικο φυσικό αέριο, και το Μπακού θεωρεί ότι πρόκειται για το πρώτο βήμα στο άνοιγμά του προς την αγορά της Ε.Ε.

Η ενέργεια βρίσκεται στο επίκεντρο της συνεργασίας Ελλάδας - Αζερμπαϊτζάν, όπως δηλώνει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο Αζέρος υπουργός Εξωτερικών, Ελμάρ Μαμαντιάροφ. Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα της Ε.Ε. στην οποία πωλήθηκε αζέρικο φυσικό αέριο, και το Μπακού θεωρεί ότι πρόκειται για το πρώτο βήμα στο άνοιγμά του προς την αγορά της Ε.Ε. Ο κ. Μαμαντιάροφ δίνει καταρχήν προβάδισμα στον αγωγό ITGI, από τις εναλλακτικές που αξιολογούνται για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ στην ευρωπαϊκή αγορά. Προσθέτει, όμως, ότι σειρά παραγόντων, ανάμεσά τους και η πολιτική βούληση, θα αξιολογηθούν πριν από την τελική απόφαση.

– Πώς εξελίχθηκε η επίσκεψή σας στην Ελλάδα;

– Πολύ καλά, συναντήθηκα χθες με επιχειρηματίες, που ενδιαφέρονται για επενδύσεις στο Αζερμπαϊτζάν, ιδιαίτερα στον τομέα της ενέργειας. Σήμερα είχα πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση με τον πρωθυπουργό και τον ομόλογό μου, τον κ. Δρούτσα. Συζητήθηκαν όλα τα θέματα, έγινε αλληλοενημέρωση για τις θέσεις μας. Επιπλέον, προετοιμάζεται η επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Παπούλια στο Μπακού, στις αρχές Απριλίου, οπότε συζητήσαμε την προετοιμασία της επίσκεψης και τις διμερείς και επιχειρηματικές συμφωνίες που μπορούν να προχωρήσουν τότε. Είμαστε σε καλό δρόμο.

– Πού εντοπίζετε τη στενότερη συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Αζερμπαϊτζάν;

– Στον τομέα της ενέργειας. Φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν ήδη πωλήθηκε για την ελληνική αγορά, συνολικά 700 εκατ. κυβικά μέτρα, και υπάρχει ενδιαφέρον για πρόσθετες ποσότητες, αναλόγως και με τις εξελίξεις στη Μεσόγειο. Είμαστε έτοιμοι να προμηθεύσουμε περισσότερο φυσικό αέριο στην ελληνική αγορά. Είναι η πρώτη αγορά της Ε.Ε., στην οποία φθάνει αζέρικο φυσικό αέριο από την Κασπία. Είναι μεγάλη ευκαιρία να μπορέσει το φυσικό αέριο της Κασπίας να φθάνει κατευθείαν στην ευρωπαϊκή αγορά. Βλέπουμε την Ελλάδα σαν πρώτο βήμα για άνοιγμα στην αγορά της Ε.Ε.

– Η ενέργεια εξελίσσεται σε κυρίαρχο θέμα παγκοσμίως, ιδιαίτερα η ενεργειακή ασφάλεια. Η χώρα σας αποκτά ιδιαίτερο ρόλο ως μελλοντικός τροφοδότης της Ευρώπης. Αναμένουμε την απόφαση για το ποιος αγωγός θα χρησιμοποιηθεί για μεταφορά του φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν.

– Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Μπαρόζο, επισκέφθηκε το Αζερμπαϊτζάν και με τον πρόεδρό μας υπέγραψαν διακήρυξη για προμήθεια αζέρικου αερίου στην Ε.Ε. από τον λεγόμενο νότιο διάδρομο. Το ερώτημα τώρα είναι ποιος αγωγός θα χρησιμοποιηθεί και πώς. Υπάρχουν τρεις εναλλακτικές: Ο ΙΤGI (Τουρκία, Ελλάδα, Ιταλία), ο TAP (Trans Αdriatic Pipeline), ο διάσημος Nabucco, που είναι πολύ μεγαλύτερος από τους άλλους δύο και φυσικά, υπάρχει η δυνατότητα για LPG. Ολες οι εναλλακτικές είναι στο τραπέζι. Πρέπει με προσοχή και από ειδικούς να αξιολογηθούν, ώστε να επιλεγεί η καλύτερη εναλλακτική. Να εκτιμήσουμε ποσότητες, τιμολογήσεις, χρεώσεις. Το βέβαιο είναι ότι η διαδικασία προχωρά. Θα συνεχίσουμε τη δουλειά για να ολοκληρώσουμε το πρότζεκτ.

– Υπάρχει χρονοδιάγραμμα;

– Οχι συγκεκριμένο, αλλά είναι σημαντικό για την οικονομία του Αζερμπαϊτζάν να ολοκληρωθεί η διαδικασία σύντομα. Υπάρχει η φάση 2 του Σαχ Ντενίζ, ένα από τα μεγάλα αποθέματα φυσικού αερίου, που θα διοχετευθεί στον αγωγό. Η συνολική επένδυση εκεί φθάνει τα 20 δισ. δολ., η οποία θα πρέπει να αρχίσει να αποδίδει κάποια στιγμή. Το φυσικό αέριο, όμως, έχει μια ιδιαιτερότητα σε σύγκριση με το πετρέλαιο. Πρέπει να βρεις τρόπο να φτάσει στον καταναλωτή. Ετσι, πρέπει να δούμε όλες τις εναλλακτικές, τη χρήση υπάρχοντος αγωγού, τον συνδυασμό υπαρχόντων αγωγών, εάν πρέπει να κατασκευαστεί νέος. Ολα εξετάζονται. Το τρέχον έτος είναι κρίσιμο για τη λήψη οριστικών αποφάσεων για το πώς θα προχωρήσουμε. Και πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί, εμείς ως παραγωγός χώρα, οι εταιρείες, η Ε.Ε., η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

– Οπως είναι τα δεδομένα αυτή τη στιγμή, υπάρχει κάποιο από τα σχέδια για αγωγούς που να έχει προβάδισμα των υπολοίπων, να θεωρείται περισσότερο ώριμο, ή όλα βρίσκονται στην ίδια μοίρα;

– Σε ένα βαθμό ο ITGI, με βάση τα σημερινά δεδομένα, έχει -θα μπορούσα να πω- μεγαλύτερη διαύγεια. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται για αρκετό καιρό και μπορούμε να πούμε ότι σε σύγκριση με άλλα πρότζεκτ, βρίσκεται σε πιο προηγμένο στάδιο. Ωστόσο, είναι δύσκολο να πει κανείς εκ των προτέρων πιο πρότζεκτ θα επιλεγεί, η διαδικασία επιλογής επηρεάζεται από σειρά παραγόντων, από οικονομικές παραμέτρους, ακόμα και πολιτική βούληση, όπως προείπαμε.

(από την εφημερίδα "Καθημερινή"