Της Μανταλένας Πίου
«Πακέτο» με τις νέες ρυθμίσεις για το πετρέλαιο θέρμανσης εξετάζεται να περιληφθεί στο φορολογικό νομοσχέδιο η δυνατότητα χρήσης πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, προσθέτοντας ότι απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρξει συμφωνία των αρμόδιων φορέων και να διασφαλιστεί η προστασία του περιβάλλοντος. Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Σαλαγκούδης δήλωσε πως η πετρελαιοκίνηση των Ι.Χ. είναι θέμα που θα συζητηθεί με τους εκπροσώπους όλων των φορέων και τότε θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις, ενώ ο υπουργός Οικονομίας - Οικονομικών Γιώργος Αλογοσκούφης, ο οποίος και προανήγγειλε το μέτρο, έχει δηλώσει ότι το οικονομικό επιτελείο το εξετάζει θετικά στο βαθμό που θα διαπιστωθεί ότι δεν θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Η πετρελαιοκίνηση των Ι.Χ. στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη είχε απαγορευθεί στα τέλη της δεκαετίας του ʼ70 για περιβαλλοντικούς λόγους. Η νέα γενιά ντιζελοκινητήρων όμως, προδιαγραφών Εuro 4, είναι πολύ πιο φιλικοί προς το περιβάλλον, επιτρέπουν τη χρήση βιοκαυσίμων, έχουν μειωμένο κόστος συντήρησης και λειτουργίας, καθώς το ντίζελ είναι φθηνότερο από τη βενζίνη και είναι πιο αποδοτικό στην κατανάλωση. Γι' αυτό και τα τελευταία χρόνια έχουν κερδίσει σημαντικό μερίδιο αγοράς σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Οι δύο κυριότερες προϋποθέσεις για να εισαχθεί ομαλά η πετρελαιοκίνηση, όπως δηλώνουν παράγοντες της αγοράς, είναι: Η εξασφάλιση πλαισίου που δεν θα επιτρέπει τη νοθεία με ντίζελ κατώτερης ποιότητας Η διαμόρφωση του κατάλληλου φορολογικού περιβάλλοντος: Τα αυτοκίνητα ντίζελ, για να αποδώσουν όσους ίππους αποδίδει ένα βενζινοκίνητο Ι.Χ., χρειάζονται κινητήρες πολύ μεγαλύτερου κυβισμού. Τα περισσότερα μοντέλα που κυκλοφορούν είναι μεταξύ 2.000-3.000cc και άνω Εξίσου σημαντική είναι η προσαρμογή των διυλιστηρίων. Σήμερα, ντίζελ προδιαγραφών 2005 παράγουν μόνον οι μονάδες των ΕΛ.ΠΕ. στον Ασπρόπυργο και τη Θεσσαλονίκη. Η συνολική ετήσια παραγωγή τους υπολογίζεται στα 3 εκατ. τόνους και ίσως να μην αρκεί για τις ανάγκες της νέας αγοράς, οπότε ανοίγει ο δρόμος για εισαγωγές, κυρίως από τις μεγάλες αλυσίδες εμπορίας. Η Μotor Οil έχει σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα, που ολοκληρώνεται το 2007 για την αύξηση της παραγωγής ντίζελ και την προσαρμογή του διυλιστηρίου στις νέες προδιαγραφές. (Aπό την εφημερίδα Ημερησία 07/06)