Μπορεί ακόμη να θεωρείται ότι βρίσκεται «στα σπάργανα» η αγορά της υγραεριοκίνησης, ωστόσο, αργά αλλά σταθερά παρατηρείται αυξανόμενο ενδιαφέρον ζήτησης του καυσίμου αυτού, ως εναλλακτική λύση στις βενζίνες που έχουν πάρει την ανιούσα. Σύμφωνα με στοιχεία αρμόδιων παραγόντων, η αγορά του auto gas από πέρυσι έχει διπλασιασθεί και παρά το γεγονός ότι εκφράζεται συγκρατημένη αισιοδοξία για την περαιτέρω ανάπτυξη της, όλο και περισσότερες εταιρίες πετρελαιοειδών προσθέτουν αυξανόμενο αριθμό πρατηρίων, που διαθέτουν υγραέριο σε αυτοκίνητα, τα οποία έχουν μετατραπεί κατάλληλα, για την κίνηση τους

Μπορεί ακόμη να θεωρείται ότι βρίσκεται «στα σπάργανα» η αγορά της υγραεριοκίνησης, ωστόσο, αργά αλλά σταθερά παρατηρείται αυξανόμενο ενδιαφέρον ζήτησης του καυσίμου αυτού, ως εναλλακτική λύση στις βενζίνες που έχουν πάρει την ανιούσα. Σύμφωνα με στοιχεία αρμόδιων παραγόντων, η αγορά του auto gas από πέρυσι έχει διπλασιασθεί και παρά το γεγονός ότι εκφράζεται συγκρατημένη αισιοδοξία για την περαιτέρω ανάπτυξη της, όλο και περισσότερες εταιρίες πετρελαιοειδών προσθέτουν αυξανόμενο αριθμό πρατηρίων, που διαθέτουν υγραέριο σε αυτοκίνητα, τα οποία έχουν μετατραπεί κατάλληλα, για την κίνηση τους.

Η πιο πρόσφατη ανακοίνωση εταιρίας που εισέρχεται στην υγραεριοκίνηση προέρχεται από την Revoil, η οποία έκλεισε συνεργασία με την Cabi Gas, προκειμένου να προμηθεύεται από την τελευταία υγραέριο, που θα διαθέτει από τα πρατήρια της. Αυτή τη στιγμή υγραέριο για κίνηση διατίθεται από τρία πρατήρια της Revoil, και στο επόμενο 18μηνο εκτιμάται ότι ο αριθμός αυτός θα φθάσει συνολικά τα 15 πρατήρια.

Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, σήμερα υγραέριο για κίνηση αυτοκινήτων διαθέτουν συνολικά σε όλη την Ελλάδα περί τα 50-60 πρατήρια εταιριών, ανάμεσα τους, η ΕΚΟ, η Coral Gas, του ομίλου της Motor Oil, η Revoil και η Elinoil. Σύντομα θα ακολουθήσει και η Cyclon, η οποία θα εξυπηρετείται από την Coral Gas. Η τελευταία μαζί με την ΕΚΟ είναι οι μοναδικές εταιρίες που διαθέτουν άδεια εμπορίας του συγκεκριμένου καυσίμου, με εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Η Elinoil συνεργάζεται επίσης με την Πετρογκάζ.

Η αγορά του auto gas εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει μόλις το 0,5% της συνολικής αυτοκίνησης, ποσοστό που κρίνεται ως ιδιαίτερα χαμηλό σήμερα. Η αγορά αυτή, όμως, δεν είναι καινούρια. Από το 1990 τη δυνατότητα αυτή είχαν μόνον τα ταξί, ενώ από το 2001 απελευθερώθηκε και για τα ΙΧ αυτοκίνητα. Από πέρυσι δειλά-δειλά και κυρίως από τις αρχές του έτους, λόγω της οικονομικής κρίσης και των ακριβών καυσίμων όλο και περισσότερα αυτοκίνητα μετατρέπουν τον κινητήρα τους, ώστε να μπορούν να κινούνται με υγραέριο. Σήμερα η ζήτηση συνολικά του υγραερίου στην εσωτερική αγορά εκτιμάται σε 300-320.000 μ.τ., με το auto gas να αντιπροσωπεύει μόλις 16.000 μ.τ. Αντίστοιχα, η αξία της κατανάλωσης υγραερίου, πάντα συνολικά, εκτιμάται περίπου στα 240 εκατ. ευρώ.

Ένα σημαντικό ζήτημα για την αγορά ήταν τα συνεργεία που αναλάμβαναν να κάνουν τις εργασίες μετατροπής. Μέχρι πριν από πέντε μήνες ήταν περιορισμένος ο αριθμός τους και δεν διέθεταν πιστοποίηση, ενώ ήταν αμφίβολη και η τεχνογνωσία που χρησιμοποιούσαν. Στα τέλη του 2010 άλλαξε η σχετική νομοθεσία, οπότε τέθηκαν νέες προδιαγραφές για την ίδρυση ανάλογων συνεργείων, με επιβολή πιστοποίησης για τους τεχνίτες. Ήδη, έχουν ξεκινήσει σε Κέντρα Τεχνικής Κατάρτισης σχετικά μαθήματα για την επιμόρφωση των τεχνιτών, ενώ την εργασία αυτή αναλαμβάνουν όλο και περισσότερες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων. Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, αυτό το οποίο θα πρέπει να προσέχουν και να ζητούν όσοι θέλουν να αλλάξουν τον κινητήρα του αυτοκινήτου τους, για να κινούνται με υγραέριο, είναι η πιστοποίηση του συνεργείου στο οποίο απευθύνονται, ώστε να μην αντιμετωπίσουν κακοτεχνίες και προβλήματα στο μέλλον.

Το υγραέριο μπορεί να λειτουργήσει ως εναλλακτική λύση στα ακριβά καύσιμα, αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να αποτελέσει το «αντίπαλο δέος». Σε αυτό συμφωνούν όσοι μίλησαν στο energia.

«Η αγορά είναι στην πολύ αρχική φάση της», ανέφερε ο γενικός διευθυντής της Revoil Σταύρος Νιφόρας. «Για μας ήταν μια επιχειρηματική κίνηση, γιατί είδαμε την ανάγκη των πελατών μας και ανταποκριθήκαμε. Ωστόσο, το τοπίο των δασμών για το LPG είναι ομιχλώδες. Δεν ξέρουμε αν συνεχίσουν να είναι χαμηλοί, όπως τώρα, ή αν η πολιτεία, βλέποντας τη ζήτηση να αυξάνει, επιβάλει μεγαλύτερους δασμούς, οπότε θα ακριβύνει και το υγραέριο». Πάντως, για την Revoil η αγορά του auto gas θεωρείται αναπτυσσόμενη και με το σκεπτικό αυτό «προμηθεύουμε με ένα ακόμη εργαλείο τα πρατήρια μας, για την εξυπηρέτηση των πελατών μας».

Η Coral Gas, από την άλλη, εφοδιάζει σήμερα 20 πρατήρια σε όλη την Ελλάδα, όχι μόνον εταιριών του ομίλου ( AVIN, Shell), αλλά και άλλων εταιριών, με την Cyclon να προστίθεται άμεσα. Ο αριθμός αυτός αναμένεται φέτος να φθάσει συνολικά τα 50 πρατήρια. Για την καθυστέρηση ένταξης νέων πρατηρίων στο δίκτυο εξυπηρέτησης της Coral Gas ευθύνεται ο Καλλικράτης, που «φρενάρει» τις αδειοδοτήσεις.

«Δεν πιστεύω ότι θα λειτουργήσει το υγραέριο ως αντίπαλο δέος στα άλλα καύσιμα», λέει ο γενικός διευθυντής της Coral Gas Τόλης Βασιλακάκης. «Η δική μας εκτίμηση είναι ότι δεν θα ξεπεράσει το 4-5% της συνολικής αυτοκίνησης της χώρας».

Με προσεκτικά βήματα ανάπτυξης στον τομέα αυτό επιλέγει να κινείται και η Elinoil. Σήμερα μόνον τρία πρατήρια της εταιρίας κι αυτά στη Βόρεια Ελλάδα εξυπηρετούν αυτοκίνητα που κινούνται με υγραέριο. Άλλωστε, όπως αναφέρθηκε από την εταιρία, στη Βόρεια Ελλάδα καταγράφεται η μεγαλύτερη τάση μετατροπής κινητήρων για υγραεριοκίνηση. Η Elinoil στοχεύει φέτος να έχει ένα δίκτυο περί τα 10 πρατήρια που θα διαθέτουν auto gas. Αποτρεπτικός παράγοντας για τη συμμετοχή πρατηριούχων θεωρείται το υψηλό κόστος των απαιτούμενων επενδύσεων στα πρατήρια, που μαζί με τις αδειοδοτήσεις, κυμαίνονται μεταξύ 50-70.000 ευρώ.