Η
ρωσική
Transneft
δήλωσε πρόσφατα ότι ο
αγωγός πετρελαίου Σαμψούντας-Τσεϊχάν έχει ουσιαστικά παγώσει, παρά την επιθυμία
της Τουρκίας να ολοκληρώσει το έργο. Ο αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας, Μιχαήλ
Μπαρκώφ, δήλωσε στα ρωσικά ΜΜΕ ότι το σχέδιο «δεν μπορεί να εφαρμοστεί με
οικονομικά βίωσιμο τρόπο», παρά την πιο πρόσφατη προσπάθεια της Άγκυρας να βρει
κοινό έδαφος. Στο επίκεντρο της διαφωνίας βρίσκεται το ζήτημα των φορολογικών
κινήτρων, τα οποία ζητά η Μόσχα.
Με
τον τρόπο αυτό συνεχίζεται η αντιδικία των δύο πλευρών σχετικά με τους όρους
υλοποίησης του έργου. Από την πλευρά του, ο Τανέρ Γιλντίζ, υπουργός Ενέργειας της
Τουρκίας, τόνισε ότι δεν εγκαταλείπει το σχέδιο: «Η
Transneft
δεν είναι η μόνη που αποφασίζει για το έργο. Θα πρέπει,
παρόλα αυτά, να ληφθεί υπόψη. Δεν σκεφτήκαμε ποτέ να προτείνουμε φοροαπαλλαγές στις
ρωσικές εταιρείες, αλλά οτιδήποτε μπορεί να συζητηθεί», δήλωσε σχετικά.
Σε
γενικές γραμμές, ο αγωγός Σαμψούντας-Τσεϊχάν έχει σημασία γιατί θα παρακάμψει
τον Βόσπορο, ενώνοντας τη Μαύρη Θάλασσα με τη Μεσόγειο. Το κόστος του εκτιμάται
στα 3 δις δολάρια. Η αρχική συμφωνία υπογράφηκε το 2009 στην Ιταλία ανάμεσα
στην κοινοπραξία
Calik και την
Eni, ενώ περιλαμβάνονται επίσης οι ρωσικές
Transneft,
Rosneft και
Sovcomflot. Η προβλεπόμενη δυνατότητα μεταφοράς του αγωγού
υπολογίζεται σε 50-70 εκατ. κ.μ. ετησίως.
Η
ρωσική πλευρά υποστηρίζει ότι το κόστος μεταφοράς δια μέσω του αγωγού θα είναι
το τριπλάσιο σε σύγκριση με το Βόσπορο και για αυτό ζητούν φοροαπαλλαγές. «Αναμένουμε
από την Τουρκία να συνεργαστεί και να προσφέρει φορολογικά κίνητρα ώστε να είναι
ανταγωνιστικά τα κόμιστρα», δήλωσε ο κ. Νικολάι Τοκάρεφ, πρόεδρος της
Transneft.