Στα τέλη του μήνα αναμένεται η ανακοίνωση της άρσης της απαγόρευσης για τα πετρελαιοκίνητα Ι. Χ. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ δεν αποκλείεται το μέτρο να συνδυαστεί και με άλλες ρυθμίσεις, όπως η παροχή κινήτρων για απόσυρση παλαιών φορτηγών. Ωστόσο, ένα από τα σημεία που προβληματίζει το ΥΠΕΚΑ είναι η εκτεταμένη νοθεία καυσίμων, που απειλεί να ακυρώσει το όποιο περιβαλλοντικό όφελος έχουν οι αντιρρυπαντικές τεχνολογίες των σύγχρονων πετρελαιοκίνητων Ι. Χ

Στα τέλη του μήνα αναμένεται η ανακοίνωση της άρσης της απαγόρευσης για τα πετρελαιοκίνητα Ι. Χ. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ δεν αποκλείεται το μέτρο να συνδυαστεί και με άλλες ρυθμίσεις, όπως η παροχή κινήτρων για απόσυρση παλαιών φορτηγών. Ωστόσο, ένα από τα σημεία που προβληματίζει το ΥΠΕΚΑ είναι η εκτεταμένη νοθεία καυσίμων, που απειλεί να ακυρώσει το όποιο περιβαλλοντικό όφελος έχουν οι αντιρρυπαντικές τεχνολογίες των σύγχρονων πετρελαιοκίνητων Ι. Χ.

Σύμφωνα με πηγή προσκείμενη στον Υπουργό Περιβάλλοντος κ. Παπακωνσταντίνου, την οποία επικαλείται η εφημερίδα «Καθημερινή», το υπουργείο κλίνει προς την άρση της απαγόρευσης, ωστόσο έχει ζητήσει την τοποθέτηση υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου για το ζήτημα. Το υπουργείο εξετάζει μια σειρά από παράλληλα μέτρα, όπως η απόσυρση των παλαιών φορτηγών. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το υπουργείο αναζητεί τρόπο να «αγγίξει» το κρίσιμο θέμα της νοθείας με μια πολιτική καθαρού καυσίμου, αλλά όλα βρίσκονται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο. Η τελική τοποθέτηση του υπουργείου για την άρση ή μη της απαγόρευσης τοποθετείται χρονικά στα τέλη του μήνα.

Χάρη στην άρση της απαγόρευσης οι καταναλωτές θα μπορούν να επιλέξουν από μία μεγάλη γκάμα μοντέλων Ι. Χ. τα οποία, αν και έχουν μεγάλο κόστος αγοράς σε σχέση με τα βενζινοκίνητα, καταναλώνουν λιγότερο απ’ ό, τι εκείνα. Επίσης, οι χαμηλές εκπομπές τους ρίχνει, σύμφωνα με τα νέα κριτήρια, και το κόστος των τελών κυκλοφορίας, ενώ δεν έχουν ανάγκη από συχνό σέρβις. Εξάλλου, η άρση της απαγόρευσης αναμένεται να θερμάνει το σύνολο της αγοράς ΙΧ, αλλά και να αυξήσει τα έσοδα του κράτους.

Ωστόσο, προβληματίζει ιδιαίτερα η έκταση της νοθείας στα καύσιμα, η οποία απειλεί να ακυρώσει τα ευεργετικά αποτελέσματα του μέτρου, καθώς τυχόν κακής ποιότητας καύσιμα θα αχρηστεύσουν τα αντιρρυπαντικά συστήματα του οχήματος προκαλώντας πολλαπλάσια επιβάρυνση στην ατμόσφαιρα, μέσω των μικροσωματιδίων. Έτσι, η όποια ευνοϊκή επίδραση στην επιβαρυμένη ατμόσφαιρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα μεταιωθεί.

Εξάλλου, η νοθεία καταστρέφει την αντλία πετρελαίου του οχήματος. Ας σημειωθεί ότι το κόστος αντικατάστασης της αντλίας είναι υψηλό και, στη χώρα μας, δεν καλύπτεται από την εγγύηση του οχήματος.

Επίσης, πολλές επιχειρήσεις θα επιβαρυνθούν από το κόστος αγροάς των – ακριβών – πετρελαιοκίνητων ΙΧ, ενώ θα καταφέρει πλήγμα και στην αγορά μεταχειρισμένων. Εξάλλου, το χαμηλό επίπεδο ρύπων αναμένεται, από αρκετούς αναλυτές, να μειώσει τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας.

Υπενθυμίζεται ότι η απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης θεσπίστηκε το 1980, με τον νόμο 1108), ο οποίος τροποποιήθηκε έντεκα χρόνια αργότερα (N. 1959/91) και έκτοτε εφαρμόζεται χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές. Η μόνη εξαίρεση που δόθηκε την τελευταία 30ετία αφορά τα μικρά φορτηγά (κάτω των 4 τόνων) οι ιδιοκτήτες των οποίων κατέχουν άδεια παραγωγού ή και πωλητή σε λαϊκή αγορά και μεταφέρουν προϊόντα για πώληση σε λαϊκή αγορά (N. 2867/00).