«Πόλεμο» Προσφορών στα Πρατήρια Φέρνει η Πτώση της Κατανάλωσης

«Πόλεμο» Προσφορών στα Πρατήρια Φέρνει η Πτώση της Κατανάλωσης
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Τρι, 20 Σεπτεμβρίου 2011 - 18:41
Τη λογική των προσφορών υιοθετεί πλέον συστηματικά και η αγορά καυσίμων, σε μια προσπάθεια όχι μόνον να συγκρατηθούν μερίδια, αλλά και να ενισχυθούν. Η πρακτική αυτή εφαρμοζόταν ως πρότινος μεμονωμένα από ορισμένες εταιρίες πετρελαιοειδών και σε διαφορετικές χρονικές περιόδους

Τη λογική των προσφορών υιοθετεί πλέον συστηματικά και η αγορά καυσίμων, σε μια προσπάθεια όχι μόνον να συγκρατηθούν μερίδια, αλλά και να ενισχυθούν. Η πρακτική αυτή εφαρμοζόταν ως πρότινος μεμονωμένα από ορισμένες εταιρίες πετρελαιοειδών και σε διαφορετικές χρονικές περιόδους. Τώρα, και υπό την πίεση της μειωμένης κατανάλωσης που συνεχίζεται, οι μεγάλες εταιρίες ξεκίνησαν έναν «πόλεμο» προωθητικών ενεργειών, προσδοκώντας να συγκρατήσουν την πελατειακή τους βάση και να δημιουργήσουν καινούρια. «Απεγνωσμένες κινήσεις» χαρακτηρίζονται από εκπρόσωπο της αγοράς, καθώς επιδεινώνεται όλο και περισσότερο η κατανάλωση καυσίμων, σε συνδυασμό με τον αθέμιτο ανταγωνισμό των χαμηλών τιμών, που δημιουργούν η «πειραγμένη» αντλία και η ανάμιξη των βενζινών. Ενόψει, μάλιστα, της αφαίμαξης των εισοδημάτων με όλο και περισσότερους φόρους, η αγορά εκτιμά ότι η πτώση της ζήτησης για καύσιμα θα συνεχισθεί στους επόμενους μήνες με διψήφιο αριθμό. 

Στο χορό των προσφορών έχουν μπει η Shell, η Ελινόιλ και η Revoil, ενώ αντίστοιχες πρακτικές είχε εφαρμόσει και η ΕΚΟ στις αρχές του καλοκαιριού. Τώρα τη σκυτάλη παίρνει το δεύτερο σήμα του ομίλου, η BP. Δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν και άλλες εταιρίες, αν και εκφράζονται επιφυλάξεις κατά πόσο θα μπορέσουν να «αντέξουν» τέτοιου είδους πρακτικές, δεδομένων των κακών οικονομικών που χαρακτηρίζουν το σύνολο των εταιριών της αγοράς, κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στα αποτελέσματα εξαμήνου.

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία, η μείωση της κατανάλωσης βενζινών υπολογίζεται στο 10% και στο πετρέλαιο κίνησης στο 14-15%. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία 6μήνου, η μείωση της κατανάλωσης στις βενζίνες και το πετρέλαιο κίνησης διαμορφώθηκε στο 19% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009 και στο 12,5% σε σχέση με το 2010. Τον Ιούνιο η μείωση, σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, εκτιμάται στο 9%. Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο κίνησης η πτώση της κατανάλωσης στο 6μηνο έφθασε το 14,8%, ενώ τον Ιούνιο στο 14,1%. Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία για το πετρέλαιο θέρμανσης. Στο μεν πρώτο τετράμηνο καταγράφηκε αύξηση 5%, ενώ μόνον τον Απρίλιο η αύξηση εκτοξεύεται στο 70%! Το εκτεταμένο λαθρεμπόριο είναι μία εξήγηση για την υπερβολική αυτή αύξηση, σε συνδυασμό με την προαγορά του προϊόντος, που αποθηκεύθηκε, ενόψει της εξίσωσης των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.

Οι BP και Shell ήταν από τις πρώτες εταιρίες που έκαναν στο παρελθόν, κατά καιρούς, προωθητικές ενέργειες, ενώ η Revoil ξεκίνησε από τις αρχές του έτους. Η πιο «φρέσκια» εταιρία θεωρείται η Ελινόιλ, που ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα «Επιστροφή» της κάρτας Eurobank, δίνοντας τη δυνατότητα για ένα μήνα σε όσους αγοράζουν καύσιμα από τα πρατήρια της να παίρνουν πίσω το 10% των αγορών τους.

Η Revoil από την πλευρά της ξεκίνησε για πρώτη φορά φέτος το Φεβρουάριο τις προσφορές και τώρα υλοποιεί μια δεύτερη τρίμηνη προωθητική ενέργεια, προσφέροντας την εξασφάλιση πόντων μέσω των οποίων ο καταναλωτής θα κερδίζει τα ετήσια έξοδα σε σούπερ μάρκετ και συμμετοχή σε εβδομαδιαία κλήρωση για τα καύσιμα του μήνα.

Την προηγούμενη εβδομάδα, επίσης, η BP ανακοίνωσε ότι πρόγραμμα συλλογής κουπονιών από τις 10 Σεπτεμβρίου, που θα δίνουν τη δυνατότητα σε πελάτες της να κερδίζουν εκπτωτικά κουπόνια σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.

Και η Shell την προηγούμενη εβδομάδα ανακοίνωσε ότι από τις 15 Σεπτεμβρίου οι πελάτες της μέσω της κάρτας Smart Club θα μπορούν να κερδίζουν, ανάλογα με ένα πλαφόν κατανάλωσης, εκπτωτικά κουπόνια σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.

Εκπρόσωποι της αγοράς που μίλησαν στο energia εξέφρασαν την άποψη ότι το φαινόμενο των προσφορών εμφανίζεται συντονισμένα για πρώτη φορά στον κλάδο τους και δεν αποκλείουν να οδηγήσει σε ανακατανομή μεριδίων, κυρίως, από τους μικρούς προς τους μεγάλους, που κάνουν προσφορές. Βέβαια, αναγνωρίζεται ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη για να «ζυγιστεί» η αποτελεσματικότητα του φαινομένου αυτού, το οποίο, ωστόσο, δεν παύει να προβληματίζει για την αναγκαιότητα της υιοθέτησης του. Υπάρχουν, δηλαδή, εταιρίες που δεν μπορούν, όπως επισημαίνεται, να «σηκώσουν» για πολύ εντυπωσιακές προσφορές, θυσιάζοντας ακόμη και περιθώρια κέρδους. Ωστόσο, τονίζεται ότι κάτω από την πίεση της δυσμενούς κατάστασης στην αγορά ξεκινάει ένας αγώνας δρόμου για το ποια εταιρία θα προσφέρει την πιο ευφάνταστη και ελκυστική προσφορά, προκειμένου να «τραβήξει» πελάτες στα πρατήρια της, με «έπαθλο» όχι μόνον νέους πελάτες, αλλά, τις περισσότερες φορές, τη διατήρηση των υφισταμένων.