Την πρόθεσή του να προχωρήσει στην άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Παπακωνσταντίνου στα μέλη της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής. Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος σημειώνουν ότι πλέον «έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης πετρελαιοκίνητα οχήματα νέας τεχνολογίας»
Την πρόθεσή του να προχωρήσει στην άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Παπακωνσταντίνου στα μέλη της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής.

Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος σημειώνουν ότι πλέον «έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης πετρελαιοκίνητα οχήματα νέας τεχνολογίας».

Η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχει μπλοκάρει αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της προστασίας του περιβάλλοντος. Ωστόσο, πάνω από 80.000 πετρελαιοκίνητα οχήματα, κυρίως παλιάς τεχνολογίας, κυκλοφορούν νόμιμα στους δρόμους και των δύο πόλεων, επιβαρύνοντας την ατμόσφαιρα με αιωρούμενα σωματίδια, τα οποία συνδέονται με σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα.

Υπενθυμίζεται ότι η προαναγγελία της απελευθέρωσης της πετρελαιοκίνησης έγινε τον περασμένο Ιούνιο. Ο υπουργός Περιβάλλοντος ανέφερε μιλώντας στη Βουλή ότι «θα εξετάσουμε την απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη», επισημαίνοντας πως «οι σύγχρονες τεχνολογίες πετρελαιοκίνησης έχουν οδηγήσει όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες προς αυτή την κατεύθυνση».

Ωστόσο, υπάρχει προβληματισμός για τη νοθεία των καυσίμων που κάνει τη χρήση - ακόμη και σύγχρονων πετρελαιοκινητήρων - επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία. Ηδη για το θέμα έχουν κληθεί να καταθέσουν υπομνήματα στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής οι φορείς: Ecocity, Greenpeace, ΑΠΘ (Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών), Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας (ΤΕΕ) και ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.

Πιλοτική Εφαρμογή. «Το ΤΕΕ είναι θετικό στην απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης», λέει ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Χρήστος Σπίρτζης. «Υπάρχουν όμως επιφυλάξεις για την ποιότητα των καυσίμων και τους μηχανισμούς ελέγχου. Γι' αυτό και προτείνουμε την πιλοτική εφαρμογή - για σύντομο διάστημα - της πετρελαιοκίνησης προκειμένου με τη σύνταξη μελέτης που θα ακολουθήσει να οδηγηθούμε σε ασφαλή συμπεράσματα».

Από την περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace επισημαίνουν ότι σήμερα η πετρελαιοκίνηση έχει περιβαλλοντικά μειονεκτήματα σε σχέση με τη βενζινοκίνηση. Ετσι, όπως λένε, οποιαδήποτε συζήτηση θα πρέπει να αφορά το διάστημα μετά το 2015 οπότε και θα ισχύσει η ευρωπαϊκή νομοθεσία «Euro 6» με τα νέα όρια εκπομπών και αφού λυθεί το θέμα με τη νοθεία των καυσίμων.

Στο υπόμνημα που έχει καταθέσει το Ecocity προτείνεται μεταξύ άλλων «η διατήρηση στο καθεστώς απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη μέχρι να επιβεβαιωθεί η πάταξη της νοθείας των καυσίμων, που προκαλεί ζημιά στη δημόσια υγεία, στο περιβάλλον και στην οικονομία».

Από το ΑΠΘ επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι η άρση της απαγόρευσης θα οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα κατά 1% το 2015 και κατά 2,5% το 2020 σε επίπεδο επικρατείας. Πρακτικά, σε μηδενική διαφοροποίηση των εκπομπών σωματιδίων, σε αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του αζώτου κατά 3% το 2015 και 6,5% το 2010 σε αστικό επίπεδο και σε πρακτικά μηδενική επίπτωση ή ελαφρά μείωση στους άλλους ρύπους.
Υπέρ της πλήρους απελευθέρωσης της πετρελαιοκίνησης για τα Ι.Χ. με προδιαγραφές «Euro 5» (αυτές που ισχύουν σήμερα, δηλαδή) τάσσεται ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Ωστόσο, όπως λέει ο πρόεδρος τού Συνδέσμου Γιώργος Βασιλάκης, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας ελεγκτικός μηχανισμός για τον έλεγχο της κίνησης των πετρελαιοκίνητων παλαιάς τεχνολογίας στα κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Το ερώτημα «ντίζελ ή βενζίνη», λένε οι υποστηρικτές της πετρελαιοκίνησης, έχει απαντηθεί εδώ και χρόνια στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Εκεί, όχι μόνο επιτρέπεται η πετρελαιοκίνηση, αλλά σε ορισμένες χώρες, όπως για παράδειγμα στην Ιταλία, τα πετρελαιοκίνητα κυριαρχούν στις πωλήσεις των αυτοκινήτων.

Υπενθυμίζεται, ότι η πετρελαιοκίνηση στην Ελλάδα απαγορεύεται στους διευρυμένους δακτυλίους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Από την απαγόρευση της κυκλοφορίας εξαιρούνται μόνο τα ταξί, τα στρατιωτικά οχήματα, τα βαρέα οχήματα και τα φορτηγά κάτω των 4 τόνων για παραγωγούς και πωλητές σε λαϊκές αγορές.

Το 1991 απαγορεύτηκε η κίνηση των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. αυτοκινήτων στις ευρύτερες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης εξαιτίας της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που προκαλούν τα σωματίδια αιθάλης - η γνωστή κάπνα. Οπως επισημαίνουν ειδικοί, «το μέτρο ήταν σωστό για τα δεδομένα της εποχής». Πάντως, σήμερα, η τιμή αγοράς ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου είναι αυξημένη κατά περίπου 10% έως 15% σε σύγκριση με ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο μοντέλο. Ομως, όπως λένε οι εισαγωγείς αυτοκινήτων, το μέγεθος των παραγγελιών είναι αυτό που καθορίζει σε σημαντικό βαθμό και την εργοστασιακή τιμή ενός αυτοκινήτου. Σήμερα - εξηγούν οι ίδιοι - παραγγέλλονται ελάχιστα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ., οπότε εισάγονται με ακριβές τιμές. Οταν επιτραπεί η χρήση τους παντού, θα δοθούν περισσότερες παραγγελίες και θα υπάρξουν χαμηλότερες τιμές από το εργοστάσιο, από τις οποίες θα βγουν ωφελημένοι οι τελικοί καταναλωτές. Επίσης, οφέλη για τον καταναλωτή θα προκύψουν από την τιμή του πετρελαίου κίνησης (το λίτρο ντίζελ είναι 20 λεπτά φθηνότερο από τη βενζίνη) και από το κόστος συντήρησης (το πετρελαιοκίνητο όχημα χρειάζεται σέρβις σε αραιότερα διαστήματα).

(από την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ", 22/09/2011)