Για το νέο έτος φαίνεται ότι μετατίθεται η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δεν έχει βρει ακόμη την καλύτερη λύση προκειμένου να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο χρήσης πετρελαίου θέρμανσης αντί κίνησης, αλλά και της επιβάρυνσης που θα προκύψει από την κυκλοφορία παλαιών βαρέων φορτηγών

Για το νέο έτος φαίνεται ότι μετατίθεται η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δεν έχει βρει ακόμη την καλύτερη λύση προκειμένου να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο χρήσης πετρελαίου θέρμανσης αντί κίνησης, αλλά και της επιβάρυνσης που θα προκύψει από την κυκλοφορία παλαιών βαρέων φορτηγών. Σύμφωνα με συνεργάτες του κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, ο υπουργός τάσσεται υπέρ της πετρελαιοκίνησης, αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για την άρση των περιορισμών είναι να βρεθεί τρόπος για την επίλυση των προαναφερθέντων προβλημάτων. Ετσι, ενώ αρχικά είχε αναγγελθεί ότι οι σχετικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου, το θέμα θα επανεξετασθεί μέχρι τέλος του τρέχοντος έτους.

Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, στην αναβολή της λήψης απόφασης θεωρείται ότι διαδραμάτισε το πόρισμα της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος, σύμφωνα με το οποίο η απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα πρέπει να διατηρηθεί, καθώς δεν συντρέχουν ακόμη οι προϋποθέσεις για την άρση της και να επανεξετασθεί τον Σεπτέμβριο του 2012.

Το πόρισμα της κοινοβουλευτικής επιτροπής πυροδότησε τον «πόλεμο» που επικρατεί μεταξύ των εταιρειών εισαγωγής αυτοκινήτων, με ανταλλαγή, έστω και ανεπισήμως, βαρέων κατηγοριών. Οι εταιρείες που τάσσονται υπέρ της πετρελαιοκίνησης κατηγορούν εταιρείες που τάσσονται κατά της άρσης της απαγόρευσης ότι χρηματοδοτούν συγκεκριμένες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) προκειμένου οι τελευταίες να προβάλλουν επιχειρήματα έτσι ώστε να συνεχισθεί το ισχύον καθεστώς.

Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι ακόμη και παράγοντες του κλάδου που παραδοσιακά υποστηρίζουν την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στην Ελλάδα, επισημαίνουν ότι η κατάσταση στην αγορά αυτοκινήτου είναι τόσο τραγική που το εν λόγω μέτρο ελάχιστα θα προσέφερε στην παρούσα συγκυρία. «Μόνο αυτή η κυβέρνηση θα μπορούσε να επιλέξει να κάνει κάτι καλό σε μια στιγμή, όμως, που τελικά μπορεί να αποβεί αρνητικό», είναι το σχόλιο γνωστού εισαγωγέα, ο οποίος επισημαίνει ότι πολλές εταιρείες φοβούνται ότι η άρση της απαγόρευσης θα επιδεινώσει το ήδη οξύ πρόβλημα που αντιμετωπίζουν με τα μεγάλα αποθέματα οχημάτων.

Η δραματική μείωση των πωλήσεων, η οποία εν μέρει έχει ανακοπεί από την εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης, είχε ως συνέπεια το 2010 οι εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων να καταγράψουν συνολικά ζημίες περίπου 155 εκατ. ευρώ, ενώ κάθε μήνα υπολογίζεται ότι χάνουν τη δουλειά τους 800-1.000 άτομα στον κλάδο.

Απώλειες υφίσταται και το Δημόσιο, καθώς λόγω των μειωμένων πωλήσεων τα έσοδα από τα τέλη ταξινόμησης και τον ΦΠΑ θα ανέλθουν φέτος μόλις σε 350 εκατ. ευρώ έναντι 1,5 δισ. που ήταν τα προηγούμενα χρόνια.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 11/10/2011)