Σπύρος Δανέλλης: Νέες Προοπτικές για τα Ναυπηγεία Φέρνει η Παγκόσμια Συμφωνία για την Ενεργειακή Αποδοτικότητα

Σπύρος Δανέλλης: Νέες Προοπτικές για τα Ναυπηγεία Φέρνει η Παγκόσμια Συμφωνία για την Ενεργειακή Αποδοτικότητα
EurActiv
Παρ, 4 Νοεμβρίου 2011 - 08:56
Νέες παραγγελίες πλοίων από τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και μειωμένη κατανάλωση καυσίμου θα είναι μερικά από τα αποτελέσματα της παγκόσμιας συμφωνίας για την ενεργειακή απόδοση των πλοίων, σύμφωνα με απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε γραπτή ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Σπύρου Δανέλλη.

Νέες παραγγελίες πλοίων από τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και μειωμένη κατανάλωση καυσίμου θα είναι μερικά από τα αποτελέσματα της παγκόσμιας συμφωνίας για την ενεργειακή απόδοση των πλοίων, σύμφωνα με απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε γραπτή ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Σπύρου Δανέλλη.

« Ωστόσο», προσθέτει ο Αντιπρόεδρος και αρμόδιος Επίτροπος για τις Μεταφορές Siim Kallas, « θα ληφθεί σε μεταγενέστερο στάδιο απόφαση για το ενδεχόμενο εφαρμογής του ΔΣΕΑ[Δείκτης Σχεδιασμού Ενεργειακής Αποδοτικότητας] σχετικά με τα επιβατηγά και οχηματαγωγά πλοία, οι κύριοι τύποι πλοίων που κατασκευάζονται από τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία».

Ανοιχτό την ίδια στιγμή παραμένει το ερώτημα σχετικά με τα μέτρα που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν ώστε να εξασφαλιστεί σημαντική μείωση των εκπομπών του κλάδου. Σύμφωνα με τη γραπτή απάντηση, η Επιτροπή θα αναλύσει μια σειρά πιθανών πολιτικών επιλογών που έχει στη διάθεσή της, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και ο τρόπος χρησιμοποίησης των λιμένων της για την επιβολή και την προώθηση της εφαρμογής μέτρων όπως ο ΔΣΕΑ.

Ακολουθούν τα πλήρη κείμενα της απάντησης και της ερώτησης.

EL

E-008458/2011

Απάντηση του κ. Kallas

εξ ονόματος της Επιτροπής

(31.10.2011)

Η Επιτροπή υποστήριξε ενεργά την έγκριση, από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ), του δείκτη σχεδιασμού ενεργειακής απόδοσης (ΔΣΕΑ) νωρίτερα το 2011. Πέρα από τα αναμενόμενα οφέλη όσον αφορά τις χαμηλότερες εκπομπές και τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμων, ο ΔΣΕΑ θα μπορούσε επίσης να διανοίξει εμπορικές προοπτικές για τους ευρωπαϊκούς ναυτιλιακούς κλάδους, καθώς αναμένεται να υποβληθούν νέες παραγγελίες πλοίων με αυξημένη ενεργειακή απόδοση ενόψει της επικείμενης εφαρμογής του ΔΣΕΑ. Ωστόσο, θα ληφθεί σε μεταγενέστερο στάδιο απόφαση για το ενδεχόμενο εφαρμογής ΔΣΕΑ σχετικά με τα επιβατηγά πλοία και τα πλοία ro-ro, οι κύριοι τύποι πλοίων που κατασκευάζονται από τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία.

Ο ΔΝΟ εκτιμά ότι η εφαρμογή του ΔΣΕΑ θα μπορούσε να οδηγήσει σε μέγιστη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) από ορισμένες κατηγορίες νέων πλοίων, της τάξης του 30% περίπου μέχρι το 2030, σε σύγκριση με τη συνέχιση της σημερινής κατάστασης. Λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι ο δείκτης δεν εφαρμόζεται στον υφιστάμενο στόλο και ότι, επομένως, θα συνεχιστεί μελλοντικά η αύξηση των εκπομπών του κλάδου, η Επιτροπή δεν πιστεύει ότι μόνη της η εφαρμογή του ΔΣΕΑ θα επαρκέσει για να εξασφαλιστεί ότι ο ναυτιλιακός κλάδος συμβάλλει πλήρως στους συνολικούς στόχους για το κλίμα που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο των συμφωνιών για το κλίμα του Κανκούν, και ιδίως τον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη κάτω των 2 βαθμών Κελσίου. Μεμονωμένα, δεν θα επιτευχθεί ούτε ο δεδηλωμένος στόχος πολιτικής της μείωσης κατά 40% των εκπομπών GHG από τις θαλάσσιες μεταφορές της ΕΕ έως το 2050 (ως προς τα επίπεδα του 2005) [1].

Από διάφορες μελέτες κατά τα τελευταία έτη προκύπτει ότι, παρά το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός διαθέσιμων, οικονομικά αποδοτικών τεχνολογιών για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, οι τεχνολογίες αυτές δεν υιοθετούνται με επαρκώς ταχείς ρυθμούς ώστε να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές του κλάδου. Η Επιτροπή πραγματοποιεί τη στιγμή αυτή μια μελέτη για την καλύτερη κατανόηση των φραγμών της αγοράς που εμποδίζουν την αφομοίωση των τεχνολογιών αυτών και για τον τρόπο εξάλειψής τους.

Επί του παρόντος, η Επιτροπή εξετάζει τις επιλογές πολιτικής που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ώστε να εξασφαλιστεί σημαντική μείωση των εκπομπών του κλάδου, σύμφωνα με τη γενική πολιτική της ΕΕ για το κλίμα και τους ειδικούς στόχους για τον τομέα αυτό, όπως περιγράφεται ανωτέρω. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή θα αναλύσει μια σειρά πιθανών επιλογών στη διάθεσή της, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και ο τρόπος χρησιμοποίησης των λιμένων της για την επιβολή και την προώθηση της εφαρμογής μέτρων όπως ο ΔΣΕΑ, σύμφωνα με τη διεθνή συμφωνία που επιτεύχθηκε στον ΔΝΟ. Το έργο αυτό διεξάγεται και θα εξακολουθήσει να διεξάγεται σε πλήρη διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους.

Η Επιτροπή επιδιώκει τη δίκαιη συμβολή του ναυτιλιακού κλάδου στις προσπάθειες μείωσης των εκπομπών GHG, κατά τρόπο ώστε να αναγνωρίζεται ταυτόχρονα ότι οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν το αποτελεσματικότερο μέσο για το διεθνές εμπόριο και ότι, χωρίς πρόσθετα μέτρα, οι εκπομπές του κλάδου θα εξακολουθήσουν να αυξάνονται.

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E -008458/2011

προς την Επιτροπή

Άρθρο 117 του Κανονισμού

Spyros Danellis ( S & D )

Θέμα: Αποδοτικότητα της ναυτιλίας και εκπομπές άνθρακα

Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) τον Ιούλιο εγκρίθηκε το πρότυπο εκείνο που θεωρήθηκε ως το πρώτο παγκόσμιο πρότυπο για το κλίμα για τη βιομηχανία. Η συμφωνία για τον δείκτη σχεδιασμού ενεργειακής απόδοσης ( EEDI ) θα διασφαλίσει σημαντικές βελτιώσεις στην απόδοση των νεοναυπηγηθέντων πλοίων και, κατά συνέπεια, στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα της παγκόσμιας ναυτιλίας. Εντωμεταξύ, οι πλοιοκτήτες και ο ΔΝΟ στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε αποδοτικά σχέδια διαχείρισης για τα πλοία, προκειμένου να μειώσουν τις δαπάνες για τις δεξαμενές μέσω της επιλογής της βέλτιστης διαδρομής, τη μείωση της ταχύτητας κ.λπ.

Σύμφωνα με το Διεθνές Επιμελητήριο Εμπορικής Ναυτιλίας, ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων μπορεί ενδεχομένως να οδηγήσει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα του τομέα της ναυτιλίας σε ποσοστό έως και 20% για την περίοδο 2007-2020. Μελέτες που αναφέρονται στη Λευκή Βίβλο της Επιτροπής ( SEC (2011)0391) φαίνεται να επιβεβαιώνουν την έκταση των πιθανών μειώσεων. Περαιτέρω βελτιώσεις στον σχεδιασμό του κύτους, της μηχανής και της προπέλας των πλοίων αναμένεται ότι θα οδηγήσουν σε πρόσθετες μειώσεις στην κατανάλωση καυσίμων.

Όπως αναφέρεται στη Λευκή Βίβλο, ο στόχος μείωσης για τις θαλάσσιες μεταφορές είναι 40% (έως το 2050).

Τι μέτρα θα λάβει η Επιτροπή, παραδείγματος χάριν μέσω της πολιτικής για τα λιμάνια, προκειμένου να διασφαλίσει την αποτελεσματική εφαρμογή του δείκτη EEDI τα επόμενα έτη;

Τι αντίκτυπο αναμένει η Επιτροπή ότι θα έχει η εφαρμογή του δείκτη EEDI στον τομέα της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας;

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το υψηλό κόστος καυσίμου και ο ανταγωνισμός των τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο προσφέρουν στον κλάδο της ναυτιλίας ένα αποτελεσματικό οικονομικό κίνητρο για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, μπορούν οι δυνάμεις της αγοράς από μόνες τους να επιτύχουν τη μείωση του 40% δίχως τη λήψη περαιτέρω μέτρων με επίκεντρο τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου;