Επιστήμονες του Ιταλικού Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής (INFN) διαπίστωσαν ότι το νετρίνο ταξιδεύει ταχύτερα από το φως. Σύμφωνα με νέες μετρήσεις που έγιναν στο πλαίσιο του πειράματος OPERA, επιβεβαιώνεται η αρχική τους εκτίμηση, που είχαν ανακοινώσει στις 23 Σεπτεμβρίου, ότι βρέθηκε τελικά στη Φύση ένα σωματίδιο που κινείται ταχύτερα από το φως, περίπου 60 νανοδευτερόλεπτα (διεσεκατομυριοστά του δευτερολέπτου) πιο γρήγορα από τις ακτίνες του φωτός.

Επιστήμονες του Ιταλικού Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής ( INFN) διαπίστωσαν ότι το νετρίνο ταξιδεύει ταχύτερα από το φως. Σύμφωνα με νέες μετρήσεις που έγιναν στο πλαίσιο του πειράματος OPERA, επιβεβαιώνεται η αρχική τους εκτίμηση, που είχαν ανακοινώσει στις 23 Σεπτεμβρίου, ότι βρέθηκε τελικά στη Φύση ένα σωματίδιο που κινείται ταχύτερα από το φως, περίπου 60 νανοδευτερόλεπτα (διεσεκατομυριοστά του δευτερολέπτου) πιο γρήγορα από τις ακτίνες του φωτός. Η ανακοίνωση αυτή έχει προκαλέσει θύελλα διεθνών αντιδράσεων και ανατρέπει την θεωρία του Άλμπερτ Αϊνσταίν.

Σύμφωνα με το INFN, οι μετρήσεις έγιναν με μια νέα πιο ακριβή μέθοδο, η οποία κρίθηκε αναγκαία για να εξαλειφθεί η πιθανότητα του στατιστικού λάθους. Όπως αναφέρεται στα περιοδικά « Science» και « New Scientist», με την νέα αυτή μέθοδο, οι φυσικοί κατάφεραν να καταγράψουν τον χρόνο του ταξιδιού όχι μόνο μιας ολόκληρης δέσμης αλλά επί μέρους σωματιδίων νετρίνου, που στέλλονται από το CERN της Ελβετίας και ανιχνεύονται στο υπόγειο ερευνητικό κέντρο Γκράν Σάσο της Ιταλίας, σε μια απόσταση περίπου 732 χιλιομέτρων του εσωτερικού της Γης. Με τη νέα μέθοδο μετρήσεως χρονομετρήθηκαν 20 «αφίξεις» μεμονωμένων σωματιδίων. Ο Πρόεδρος του INFN, Φερνάντο Φερόνι, δήλωσε πως η θετική έκβαση του νέου τεστ δίδει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στους επιστήμονες για το αποτέλεσμα.

Παράλληλα, ο επικεφαλής του Εθνικού Ινστιτούτου Πυρηνικής και Σωματιδιακής Φυσικής του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών της Γαλλίας ( CNRS), Ζάκ Μαρτινό, δήλωσε ότι η έρευνα δεν έχει ακόμη τελειώσει. Μεταξύ άλλων, υπογράμμισε πως εξετάζεται ο καλύτερος συγχρονισμός των ρολογιών στο CERN και το Γκράν Σάσο, όχι πλέον μέσω GPS αλλά μέσω καλωδίου οπτικής ίνας.

Την ίδια ώρα πάντως, Αμερικανοί ερευνητές αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό την νέα ανακάλυψη, λέγοντας ότι το ευρωπαϊκό πείραμα δεν έχει δώσει ακόμη οριστική απάντηση για το κατά πόσο το ταξίδι του νετρίνου χρονομετρήθηκε σωστά, σημειώνοντας πως το παραμικρό λάθος μπορεί να αλλοιώσει πλήρως το αποτέλεσμα. Το αντίστοιχο πείραμα αναμένεται τώρα να πραγματοποιηθεί και στο αμερικανικό εργαστήρίο Fermilab.