Σε πάνω από 400 δις δολ. έχει εκτιναχθεί εφέτος το κόστος εισαγωγής πετρελαίου για την Ε.Ε., καθώς μέση ετήσια τιμή αργού βρίσκεται σταθερά σε επίπεδα άνω των 100 δολ. το βαρέλι. Όπως προειδοποίησε την Δευτέρα ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ), η εξέλιξη αυτή αναμένεται να προκαλέσει νέα ύφεση στην ευρωπαϊκή οικονομία

Σε πάνω από 400 δις δολ. έχει εκτιναχθεί εφέτος το κόστος εισαγωγής πετρελαίου για την Ε.Ε., καθώς μέση ετήσια τιμή αργού βρίσκεται σταθερά σε επίπεδα άνω των 100 δολ. το βαρέλι. Όπως προειδοποίησε την Δευτέρα ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ), η εξέλιξη αυτή αναμένεται να προκαλέσει νέα ύφεση στην ευρωπαϊκή οικονομία, αν, μάλιστα, ληφθεί υπ’ όψιν ότι η Ε.Ε. αντιμετωπίζει συνολικά μεγάλες δυσκολίες τουλάχιστον από το 2010, όταν το κόστος πετρελαϊκών εισαγωγών ήταν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα – στα 280 δις δολ.

Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΙΕΑ, Φατίχ Μπιρόλ, τόνισε ότι οι υψηλές τιμές «επιβαρύνουν περαιτέρω τις προσπάθειες για ανάκαμψη της οικονομίας», ενώ προειδοποίησε ότι «αν διατηρηθούν σε αυτά τα επίπεδα τους ερχόμενους μήνες, μπορούν κάλλιστα να καταπνίξουν κάθε πρόοδο».

Στον ίδιο τόνο, η έκθεση Νοεμβρίου του ΙΕΑ για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου επισημαίνει ότι η προσφορά και η ζήτηση είναι τέτοιες που να «στηρίζουν τις υψηλές τιμές», ενώ οι ανησυχίες επιτείνονται καθώς, μόλις τρεις εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη σύνοδο του ΟΠΕΚ στη Βιέννη, όπου το καρτέλ των πετρελαιοπαραγωγών χωρών δεν αναμένεται να αυξήσει την παραγωγή του.

Για πρώτη φορά από το 1864 η τιμή του αργού κυμάνθηκε φέτος σταθερά πάνω από 100 δολ. το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία της ΒΡ. Η ισχυρή ζήτηση, ιδίως από τις αναδυόμενες οικονομίες, σε συνδυασμό με τα προβλήματα στην προσφορά λόγω των πολιτικών εξελίξεων στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, είναι κάποιοι από τους παράγοντες που ωθούν ανοδικά τις τιμές.

Επιπλέον λόγος, όπως παρατηρεί αναλυτής της Goldman Sachs, είναι «η απογοήτευση από την εκτός ΟΠΕΚ παραγωγή σε χώρες όπως η Βραζιλία», καθώς επίσης και το γεγονός ότι «οι αγορές πρώτων υλών δεν εξαρτώνται πλέον από την οικονομική ανάπτυξη των ΗΠΑ και της Ευρώπης, αλλά μάλλον από εκείνη αναδυόμενων αγορών όπως η Κίνα».

Τέλος, ο ΙΕΑ προβλέπει ότι η Ε.Ε. θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ το 2015 για να γίνει η κορυφαία εισαγωγός πετρελαίου στον κόσμο, ενώ το 2020 τη θέση αυτή θα καταλάβει η Κίνα, καθώς οι εισαγωγές αργού των ΗΠΑ αρχίζουν ήδη να μειώνονται, χάρις στην αύξηση της εγχώριας προσφοράς πετρελαίου.