Οι Αποκρατικοποιήσεις Που Δεν Γίνονται

Εδώ και δύο χρόνια έχουμε βαρεθεί να ακούμε και να διαβάζουμε περί αποκρατικοποιήσεων, ενώ κατά επανάληψη έχουν δημοσιευθεί εκτενείς λίστες με τις υπό αποκρατικοποίηση εταιρείες και μάλιστα κατά προτεραιότητα, κάθε φορά ασφαλώς διαφορετική ή και αντεστραμμένη. Κάθε τόσο κυβερνητικοί αξιωματούχοι δηλώνουν περιχαρείς ότι ο ΟΠΑΠ ή τα Κρατικά Λαχεία ή το ΙBC είναι έτοιμα προς πώληση και ότι δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερα εμπόδια, μόνο και μόνο για ν’ ανακαλέσουν λίγες ημέρες αργότερα προτάσσοντας ένα σωρό δυσνόητους λόγους και νομικίστικες δυσκολίες
energia.gr
Παρ, 10 Αυγούστου 2012 - 00:17

Εδώ και δύο χρόνια έχουμε βαρεθεί να ακούμε και να διαβάζουμε περί αποκρατικοποιήσεων, ενώ κατά επανάληψη έχουν δημοσιευθεί εκτενείς λίστες με τις υπό αποκρατικοποίηση εταιρείες και μάλιστα κατά προτεραιότητα, κάθε φορά ασφαλώς διαφορετική ή και αντεστραμμένη. Κάθε τόσο κυβερνητικοί αξιωματούχοι δηλώνουν περιχαρείς ότι ο ΟΠΑΠ ή τα Κρατικά Λαχεία ή το ΙBC είναι έτοιμα προς πώληση και ότι δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερα εμπόδια, μόνο και μόνο για ν’ ανακαλέσουν λίγες ημέρες αργότερα προτάσσοντας ένα σωρό δυσνόητους λόγους και νομικίστικες δυσκολίες.

Πριν από λίγους μήνες η κυβέρνηση (Παπαδήμου) μας πληροφόρησε ότι έχουν προγραμματισθεί κρατικά έσοδα για το 2012, ύψους 3.0 δις ευρώ από την πώληση κρατικών επιχειρήσεων ενώ τώρα η νέα κυβέρνηση (Σαμαρά) μας λέει δυστυχώς ότι δεν θα υπάρξει ούτε ένα ευρώ έσοδο εφέτος ενώ το όλο πρόγραμμα έχει μεταφερθεί για του χρόνου, οπότε θα πουλάμε και δεν θα προλαβαίνουμε με πάνω από 10.0 δις προβλεπόμενα έσοδα. Και ας μην ξεχνάμε ότι στις αρχές του 2011 η τότε κυβέρνηση θριαμβολογούσε για πρόγραμμα μαμούθ της τάξης των 50.0 δις ευρώ από αποκρατικοποιήσεις μέχρι το 2015. Ασφαλώς τίποτε απ’ όλα αυτά δεν έχει γίνει με τις κυβερνήσεις των τελευταίων μηνών, συμπεριλαμβανομένης και της σημερινής τριτοκομματικής κυβέρνησης, να έχουν χάσει την αξιοπιστία τους σε αυτόν τον τομέα. Βέβαια δεν είναι λίγοι οι ειδικοί περί αποκρατικοποιήσεων, τραπεζίτες και στελέχη επιχειρήσεων και συμβουλευτικών εταιρειών, που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, και υποστηρίζουν ότι υπάρχει πράγματι σωρεία νομικών και διοικητικών προβλημάτων τα οποία εάν δεν λυθούν πρώτα, μέσω ειδικών νομοθετημάτων, κινδυνεύουμε όταν επιχειρηθεί κάποια αποκρατικοποίηση να κολλήσει κυριολεκτικά στα γρανάζια της γραφειοκρατίας με τις όποιες κυβερνητικές αποφάσεις να προσβάλλονται στο ΣτΕ ή στον Άρειο Πάγιο και άρα να οδηγηθεί η όλη διαδικασία στις Ελληνικές καλένδες.

 

Πριν λίγες εβδομάδες κυβέρνηση Σαμαρά προφανώς για ν’ ανακτήσει την αξιοπιστία της και να ενισχύσει την πειθώ της στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων ετοποθέτησε νέα διοίκηση στο ΤΑΥΠΙΔ, τον κρατικό οργανισμό που έχει αναλάβει τις αποκρατικοποιήσεις (και αυτό εάν δεν αποτελεί σχήμα οξύμωρο, δηλ. μια ακόμα κρατική οντότητα να προσπαθεί να πωλήσει άλλες!). Πράγματι η νέα διοίκηση υπό τον Καθηγητή Τάκη Αθανασόπουλο διαθέτει τα κατάλληλα προσόντα και κυρίως έχει στο ενεργητικό της το απαραίτητο track record που θα τις επιτρέψει να δραστηριοποιηθεί άμεσα ν’ ανασυγκροτήσει το πρόγραμμα, να θέσει νέες προτεραιότητες με γνώμονα την ταχύτητα υλοποίησης συγκεκριμένων εκποιήσεων και την αναστροφή του έως τώρα καταθλιπτικού κλίματος. Προς αυτήν την κατεύθυνση εξάλλου η κυβέρνηση ανακοίνωσε προχθές νέα νομοθετική ρύθμιση που καλύπτει τις 77 ενέργειες που προαπαιτούνται για την υλοποίηση του όλου προγράμματος. Οι σημαντικότερες από αυτές είναι η άρση των περιορισμών για ελάχιστη συμμετοχή του Δημοσίου στις ΔΕΚΟ (51%), καθώς επίσης η κατάργηση του νόμου Αλογοσκούφη με την οποία κανένας ιδιώτης δεν μπορεί να έχει άνω του 20% σε εταιρεία του Δημοσίου στρατηγικού χαρακτήρα. Το γεγονός ότι θα προχωρήσει άμεσα η διαδικασία για τις 77 ενέργειες επιβεβαίωσε και ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας. Επίσης οι αρχηγοί συμφώνησαν στην άμεση υλοποίηση των «ώριμων» αποκρατικοποιήσεων, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή χρονοτριβή. Έτσι η κυβέρνηση έχει θέσει εκ νέου ως στόχο να «τρέξουν» τα projects που αφορούν ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΟΠΑΠ, Κρατικά Λαχεία, παραλία Αφάντου στη Ρόδο, παραλία Κασσιόπη στην Κέρκυρα, IBC, 28 ακίνητα του Δημοσίου και βέβαια το Ελληνικό.

Η στήλη πάντως εξακολουθεί να έχει τις επιφυλάξεις της ως προς τις προτεραιότητες και τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί και γενικότερα την μεθόδευση που ακολουθείται. Εκτιμούμε ότι υπάρχουν αποκρατικοποιήσεις που μπορούν αν γίνουν άμεσα αλλά δεν έχουν τεθεί στους στόχους όπως λ.χ. η πώληση του μεριδίου του 35.48% που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο στα ΕΛ.ΠΕ και η αξιοποίηση του εξαντληθέντος κοιτάσματος της Ν. Καβάλας, ενώ άλλες όπως αυτή της ΔΕΠΑ/ ΔΕΣΦΑ απαιτούν σαφώς μεγαλύτερη προετοιμασία λόγω των σοβαρών νομικών και άλλων εκκρεμοτήτων που ακόμα δεν έχουν επιλυθεί π.χ. οption της ΔΕΗ για συμμετοχή 30% στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΠΑ, διαχωρισμός ΔΕΠΑ με ΔΕΣΦΑ κ.λπ.

Και είναι απορίας άξιο γιατί η κυβέρνηση δεν προχωρά εδώ και τώρα στη πώληση του συνόλου του κρατικού μεριδίου που διαθέτει στα ΕΛ.ΠΕ. και στην υπογραφή παραχώρησης του αποθηκευτικού χώρου φυσικού αερίου στη Ν. Καβάλα (όπου υπάρχει έτοιμος επενδυτής που πληροί τις προϋποθέσεις του Ν 4001/ 2011), κάτι που θ’ αποφέρει άμεσα στα ταμεία του κράτους ζεστό χρήμα περί το 1.0 δις ευρώ. Ενώ, ακόμη πιο σημαντικό, θα έστελνε ένα δυνατό μήνυμα στις αγορές. Οι δε ενστάσεις, από πλευράς κυβέρνησης, περί ανάγκης διευθέτησης πρώτα των νομικών ρυθμίσεων, δηλ. προ της δημοσίευσης της διεθνούς πρόσκλησης για πώληση των ανωτέρω assets, ελέγχονται για την ακρίβεια τους καθ’ ότι αυτές μπορούν να προχωρούν παράλληλα ενισχύοντας και επηρεάζοντας μάλιστα επιταχυντικά τις διαδικασίες προς όφελος και του υπόλοιπου προγράμματος.