Σημαντικές εξελίξεις καταγράφονται τις τελευταίες εβδομάδες στη μάχη των αγωγών του Νοτίου Διαδρόμου, αφού η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ βρίσκεται σε συνεχείς επαφές με τις κοινοπραξίες του ΤΑΡ και του Nabucco West, λίγους μήνες πριν την οριστική της απόφαση για την ανάθεση της μεταφοράς του αζέρικου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Υπάρχουν όμως ενδείξεις που δίνουν τροφή σε ένα σενάριο επιλογής και των δύο αγωγών για το Νότιο Διάδρομο.
Σημαντικές εξελίξεις καταγράφονται τις τελευταίες εβδομάδες στη μάχη των αγωγών του Νοτίου Διαδρόμου, αφού η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ βρίσκεται σε συνεχείς επαφές με τις κοινοπραξίες του ΤΑΡ και του Nabucco West, λίγους μήνες πριν την οριστική της απόφαση για την ανάθεση της μεταφοράς του αζέρικου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Υπάρχουν όμως ενδείξεις που δίνουν τροφή σε ένα σενάριο επιλογής και των δύο αγωγών για το Νότιο Διάδρομο.
Δεδομένου του ότι η SOCAR θα εξάγει το αέριο του Σαχ Ντενίζ και στις δύο περιπτώσεις, θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο παράγων-κλειδί για την έκβαση της όλης διαδικασίας είναι η βρετανική ΒΡ, η οποία κατέχει μερίδιο στο Σαχ Ντενίζ και έχει προαναγγείλει την απόκτηση μεριδίου και στους δύο ανταγωνιστικούς αγωγούς. Σχετικές επαφές συνεχίζει να έχει η εταιρεία με τις κοινοπραξίες, προκειμένου να συγκεκριμενοποιηθεί το μερίδιο αυτό. Όπως είναι φυσικό, οι ευρωπαϊκοί όμιλοι που συμμετέχουν στα δύο έργα είναι πρόθυμοι να δεχτούν την είσοδο της ΒΡ, αν αυτό θα τους εξασφαλίσει την επιλογή του αγωγού που υποστηρίζουν από το Σαχ Ντενίζ. Οπότε το παιχνίδι σε "διπλό ταμπλό" που παίζει η ΒΡ είναι ένα στοιχείο που συνηγορεί υπέρ μιας πιθανής επιλογής και των δύο αγωγών.
Έπειτα, υπάρχει το πολιτικό σκέλος της υπόθεσης: Οι Βρυξέλες ως γνωστόν, έχουν στηρίξει εξ αρχής τον αγωγό Nabucco, ο οποίος πλέον έχει λάβει τη μορφή του Nabucco West, δηλαδή με όδευση από την Τουρκία μέχρι την Αυστρία. Από την άλλη πλευρά, η νορβηγική Statoil συμμετέχει στον ΤΑΡ και στο Σαχ Ντενίζ ταυτόχρονα, πράγμα που καθιστά δύσκολη την απόρριψή του από τους Αζέρους. Την ίδια στιγμή, η SOCAR και η OMV άφησαν να εννοηθεί ότι είναι πιθανή μια συμμετοχή της πρώτης στο έργο του Nabucco West. Βλέπουμε λοιπόν ότι το να επιλεγεί ένας μόνο αγωγός θα δυσαρεστήσει σημαντικούς ενεργειακούς παίκτες. Μήπως θα ήταν λογικό να επιλεγούν και τα δύο έργα ώστε να μην υπάρξουν χαμένοι;
Εξυπακούεται ότι σε περίπτωση επιλογής και των δύο αγωγών, το διαθέσιμο αέριο θα μοιραστεί μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να είναι οριακά βιώσιμοι από οικονομικής άποψης, τουλάχιστον σε αρχικό στάδιο. Παρόλα αυτά, στο μέλλον αναμένεται να προστεθούν νέες πηγές, από άλλα κοιτάσματα του Αζερμπαϊτζάν στην Κασπία, όπως υπογραμμίζει και η κα. Μαρίκα Καραγιάννη, συγγραφέας της έρευνας του ΙΕΝΕ με τίτλο “The Caspian Basin-the Success Story of Azerbaijan: Present Situation and Future Perspectives in the Oil and Gas Exploration”. Βλέπουμε λοιπόν ότι μακροπρόθεσμα υπάρχει οικονομικό όφελος το οποίο δικαιολογεί μια αρχική "θυσία" για τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Βέβαια, τα πιθανά σενάρια είναι αρκετά: Θα μπορούσε για παράδειγμα να επιλεγεί μόνο ένας αγωγός και οι μέτοχοι του άλλου να συμμετάσχουν σε αυτόν με μερίδια ή να ικανοποιηθούν με άλλους τρόπους. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, οι διοικήσεις των ομίλων και των κονσόρτιουμ του Νοτίου Διαδρόμου προσπαθούν να εξασφαλίσουν τα συμφέροντά τους και βρίσκονται σε έναν πυρετό επαφών προς αυτή την κατεύθυνση. Μέχρι τον χειμώνα αναμένεται να έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για την επιλογή που θα κάνει το Σαχ Ντενίζ.