Με μια επένδυση €300 εκ η VTT Vasiliko Ltd (VTTV) βάζει ένα γερό λιθάρι στο κτίσιμο του ενεργειακού μέλλοντος της Κύπρου. Το τερματικό αποθήκευσης και διαχείρισης πετρελαιοειδών, που στήνει στο Βασιλικό, ενισχύει σημαντικά το προφίλ της χώρας μας ως σταθμού εμπορίας, που θα δύναται να συνδέει και να εξυπηρετεί τρεις ηπείρους.

Με μια επένδυση €300 εκ η VTT Vasiliko Ltd (VTTV) βάζει ένα γερό λιθάρι στο κτίσιμο του ενεργειακού μέλλοντος της Κύπρου. Το τερματικό αποθήκευσης και διαχείρισης πετρελαιοειδών, που στήνει στο Βασιλικό, ενισχύει σημαντικά το προφίλ της χώρας μας ως σταθμού εμπορίας, που θα δύναται να συνδέει και να εξυπηρετεί τρεις ηπείρους.

Το όραμα της Κύπρου να καταστεί ενεργειακό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, το οποίο θα συνδέει Ευρώπη, Αφρική και Ασία, δεν είναι άπιαστο. Οι φυσικοί πόροι και η στρατηγική θέση της χώρας το καθιστούν εφικτό και σωστά επιχειρεί να προσεγγίσει ξένες επενδύσεις στον τομέα αυτό, ειδικά σήμερα που το οικονομικό της μέλλον είναι περισσότερο από ποτέ αβέβαιο. Η αρχή έγινε το 2010 με τη δραστηριοποίηση στο νησί της VTT Vasiliko Ltd, η οποία ετοιμάζει τερματικό αποθήκευσης και διαχείρισης πετρελαιοειδών στην περιοχή του Βασιλικού, δίπλα στο χώρο που προορίζεται για τη δημιουργία του τερματικού υγροποίησης φυσικού αερίου.

Η επένδυση της εταιρείας, σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλό της, Γιώργο Παπαναστασίου, δίνει τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις εμπορίας πετρελαιοειδών να ενοικιάζουν χώρους στο τερματικό, για να αποθηκεύουν τα προϊόντα που εμπορεύονται σε Κύπρο, Ανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο. Επίσης, η προβλήτα του τερματικού θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ασφαλή μεταφόρτωση πετρελαιοειδών μεταξύ πλοίων, που σήμερα γίνεται στα ανοικτά ύδατα της Κύπρου, με όλους τους κινδύνους που συνεπάγονται.
Τέλος, το τερματικό της VTTV μπορεί να αποτελέσει μια γρήγορη και οικονομική λύση για τον επαναπατρισμό των στρατηγικών αποθεμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, που αποθηκεύονται στην Ελλάδα και την Ολλανδία.

Γιατί στην Κύπρο;
Η επιλογή της Κύπρου γι’ αυτή την επένδυση έγινε λόγω της στρατηγικής θέσης του νησιού. Η VTTI ήθελε να επενδύσει σε ένα τερματικό πετρελαιοειδών στην Ανατολική Μεσόγειο, που θεωρείται περιοχή με μεγάλη εμπορική δραστηριότητα πετρελαιοειδών.

Οι χώρες που αξιολογήθηκαν ήταν η Κύπρος, ο Λίβανος, η Αίγυπτος και η Τουρκία. Επιλέγηκε η Κύπρος, διότι είναι η χώρα που πληροί, σύμφωνα με τον κ. Παπαναστασίου, τα ακόλουθα βασικά κριτήρια: Βρίσκεται σε ευνοϊκή γεωγραφική θέση. Είναι μέλος της ΕΕ και ως εκ τούτου υιοθετεί την έννοια της τελωνειακής αποθήκευσης, που ευνοεί τις δραστηριότητες τέτοιων τερματικών. Έχει βαθιά νερά κοντά στις ακτές, που μπορούν να φιλοξενήσουν μεγάλα πλοία. Προσφέρει πολύ καλό επίπεδο υπηρεσιών και διαθέτει υψηλά καταρτισμένο και αγγλόφωνο εργατικό δυναμικό.

Γενικά, επισημαίνει ο ίδιος, η Κύπρος έχει πολλά πλεονεκτήματα για προσέλκυση επενδύσεων, αν και υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης σε θέματα, όπως, οι χρονοβόρες και πολύπλοκες διαδικασίες αδειοδότησης, που πρέπει να απλοποιηθούν.

Η VTTI B.V. συνεχίζει να στηρίζει τη δέσμευσή της στην Κύπρο και μετά τις εξελίξεις στην οικονομία. Ο CEO της VTTI, Rob Nijst, αντικρίζει θετικά τις προοπτικές της χώρας να καταστεί ενεργειακό κέντρο

Επένδυση €300 εκ
Η επένδυση της εταιρείας στην Κύπρο αγγίζει τα 300 εκ ευρώ, που αποτελεί, περίπου, το 1,7% του ΑΕΠ της χώρας. Το ποσό αυτό, βέβαια, δεν περιλαμβάνει τις επενδύσεις σε παρεμφερείς δραστηριότητες, που δημιουργούνται για στήριξη της λειτουργίας του τερματικού, όπως είναι το εργαστηριακό χημείο, η υπηρεσία ρυμούλκησης και πλοήγησης πλοίων και άλλες.

Τι κερδίζει η Κύπρος
Με την επένδυση της εταιρείας στο νησί ασφαλώς και επωφελείται ποικιλοτρόπως η Κυπριακή Δημοκρατία.

Το ότι θα καταστεί κέντρο εμπορίας και αποθήκευσης πετρελαιοειδών, θα της αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη. Η Αρχή Λιμένων εκτιμάται ότι θα επωφελείται, περίπου, €18 εκ το χρόνο από λιμενικούς δασμούς, ενώ το κράτος θα έχει πρόσθετα εισοδήματα από τελωνειακούς δασμούς και φορολογία των εταιρειών που θα εμπορεύονται τα προϊόντα τους μέσα από το τερματικό.

Την ίδια στιγμή το έργο ενισχύει τη διεθνή εμπιστοσύνη προς την Κύπρο για ξένες επενδύσεις και εμπορικές δραστηριότητες, σε μια περίοδο που η χώρα μας το έχει άμεση ανάγκη για την αναζωογόνηση της οικονομίας της. Τέλος, θα συμβάλει στην εισροή κεφαλαίων στην κυπριακή οικονομία και θα έχει πολλαπλές θετικές επιδράσεις στην ευρύτερη κοινωνία από θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν και από τη μείωση του κόστους των καυσίμων, λόγω της ενίσχυσης του ανταγωνισμού που θα προκληθεί.

Νέες θέσεις εργασίας
«Στην παρούσα κατασκευαστική φάση του τερματικού η εταιρεία εργοδοτεί 15 άτομα και η εργοληπτική εταιρεία J&P, περίπου, 350. Με τη λειτουργία του θα εργοδοτούνται κάπου 50 άτομα σε μόνιμες θέσεις», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της VTTV. Επίσης, έχουν αρχίσει να δημιουργούνται αρκετές θέσεις εργασίας σε εταιρείες υπηρεσιών που θα υποστηρίζουν το τερματικό και τις ναυτιλιακές δραστηριότητές του.

Υπολογίζεται ότι η προβλήτα θα εξυπηρετεί 550 δεξαμενόπλοια το χρόνο για φόρτωση - εκφόρτωση και άλλα για μεταφόρτωση

40 δεξαμενές,
μια προβλήτα
Το τερματικό, μετά την ολοκλήρωση των τριών φάσεων κατασκευής, θα διαθέτει 40 δεξαμενές. Σε πρώτη φάση θα έχει 20 δεξαμενές με δυνατότητα αποθήκευσης 357 χιλιάδων κυβικών μέτρων καυσίμων - βενζίνη, ντίζελ, καύσιμα αεροσκαφών, μαζούτ - και με την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης η χωρητικότητα θα ανέλθει στις 543 χιλιάδες κυβικά μέτρα με οκτώ επιπρόσθετες δεξαμενές. Στην τρίτη φάση, η οποία βρίσκεται υπό μελέτη, θα κατασκευαστούν 12 δεξαμενές για Μαζούτ και η συνολική χωρητικότητα του τερματικού θα ανέλθει στα 858 χιλιάδες κυβικά μέτρα. Οι δεξαμενές αποθήκευσης θα έχουν διάμετρο 43.8 μέτρα η μεγαλύτερη και 12 η μικρότερη και ύψος 27 και 18 μέτρα, αντίστοιχα.

Η προβλήτα θα έχει τέσσερα σημεία, όπου θα μπορούν να προσδένουν δεξαμενόπλοια 10 έως και 160 χιλιάδων τόνων. Θα εκτείνεται 1200 μέτρα στην ανοικτή θάλασσα και θα έχει δύο βραχίονες σε κάθε σημείο πρόσδεσης για κάθε προϊόν, με ικανότητα φόρτωσης - εκφόρτωσης 1250 κυβικών μέτρων την ώρα.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαναστασίου, υπολογίζεται ότι η προβλήτα θα εξυπηρετεί 550 δεξαμενόπλοια το χρόνο και αριθμό άλλων ειδικά για μεταφόρτωση πετρελαιοειδών. Το 2012, για παράδειγμα, έγιναν, περίπου, 250 τέτοιες μεταφορτώσεις.

Προέχει η ασφάλεια
Το τερματικό της VTTV βρίσκεται πολύ κοντά στον ηλεκτροπαραγωγό σταθμό του Βασιλικού. Η ασφάλεια του ιδίου, αλλά και η προστασία από πιθανά ατυχήματα - που μπορεί να επηρεάσουν την περιοχή και τις υποδομές που βρίσκονται σε αυτή - είναι θέμα υψίστης σημασίας για τους κατασκευαστές και διαχειριστές του. Ο Γιώργος Παπαναστασίου αναφέρει, συγκεκριμένα, ότι οι δεξαμενές έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να πληρούν όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας, όπως αυτές ορίζονται από σειρά διεθνών προτύπων. Τέτοια είναι το API 650 Atmospheric Storage Tanks και το NFPA 30 Flammable and Combustible Liquids Code.

Σε περίπτωση διαρροής
Οι δεξαμενές είναι εξοπλισμένες με αυτοματοποιημένο σύστημα ελέγχου στάθμης - συναγερμού, αδιαπέραστη υπόγεια μεμβράνη (HDPE - High-density polyethylene) στον πυθμένα και τοίχους περιμετρικά των περιοχών δεξαμενισμού, που είναι εξοπλισμένοι με την ίδια αδιαπέραστη μεμβράνη.

Σε περίπτωση πυρκαγιάς
Το τερματικό είναι εξοπλισμένο με σύστημα νερού πυρόσβεσης που περιλαμβάνει:
● Δεξαμενή πυρόσβεσης
● Τρεις κύριες αντλίες πυρόσβεσης (δύο ντιζελοκίνητες και μία ηλεκτροκίνητη)
● Βοηθητικές αντλίες πυρόσβεσης
● Δώδεκα κύρια δίκτυα παροχής νερού πυρόσβεσης περιμετρικά των περιοχών δεξαμενισμού
● Δακτύλιους ψύξης δεξαμενής για κάθε μία από τις δεξαμενές ξεχωριστά
● Κρουνούς νερού πυρόσβεσης
● Οθόνες νερού.
Το σύστημα αφρού πυρόσβεσης περιλαμβάνει:
● Τρία κύρια δίκτυα παροχής αφρού πυρόσβεσης
● Σύστημα παροχής διαλύματος αφρού πυρόσβεσης για κάθε δεξαμενή ξεχωριστά
● Μονάδα συμπυκνωμένου αφρού πυρόσβεσης
● Έντεκα επιμέρους μονάδες παροχής αφρού
● Κρουνούς αφρού πυρόσβεσης
● Σύστημα ψεκασμού αφρού στο χώρο φόρτωσης φορτηγών.

Η Αρχή Λιμένων θα επωφελείται, περίπου, €18 εκ το χρόνο από λιμενικούς δασμούς και το κράτος θα έχει πρόσθετα εισοδήματα από τις εργασίες του τερματικού

H VTT Vasiliko Ltd ιδρύθηκε το 2010 και είναι θυγατρική της VTTI B.V. Η VTTI ιδρύθηκε το 2006 και είναι κοινοπραξία δύο εταιρειών, με επενδύσεις σε τερματικά αποθήκευσης πετρελαιοειδών συνολικής χωρητικότητας 8.6 εκ κυβικών μέτρων. Μέτοχοι της VTTI είναι ο ολλανδικός κολοσσός Vitol - εταιρεία εμπορίας ενεργειακών προϊόντων ανά το παγκόσμιο - και η MISC - ναυτιλιακή εταιρεία με κύριο μέτοχο την κρατική εταιρεία πετρελαίου Petronas της Μαλαισίας.