Η Κομισιόν τροποποίησε τη νομοθεσία για τη χρέωση των διεθνών αερογραμμών για τις εκπομπές τους στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, προκαλώντας τις αντιδράσεις των ενώσεων αεροπορικών μεταφορών που κάνουν λόγο για παραβίαση της πρόσφατης διεθνούς συμφωνίας.

Η Κομισιόν τροποποίησε τη νομοθεσία για τη χρέωση των διεθνών αερογραμμών για τις εκπομπές τους στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, προκαλώντας τις αντιδράσεις των ενώσεων αεροπορικών μεταφορών που κάνουν λόγο για παραβίαση της πρόσφατης διεθνούς συμφωνίας.

Η πρόταση που θα καλύψει την περίοδο 2014-2020, αποτελεί υποχώρηση από τον υφιστάμενο νόμο, ο οποίος έχει «παγώσει», και απαιτεί από τις διεθνείς αερογραμμές να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όταν χρησιμοποιούν τα αεροδρόμια της ΕΕ μέσω του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών.

Ωστόσο οι ομάδες αερογραμμών τόνισαν ότι είναι πιθανό αυτή πρόταση να εκτροχιάσει την πρόσφατη συμφωνία που επετεύχθη δύο εβδομάδες πριν στον πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) του ΟΗΕ στο Μόντρεαλ.

Η Επίτροπος αρμόδια για την κλιματική αλλαγή Connie Hedegaard είπε πως η ΕΕ έχει το δικαίωμα να ρυθμίσει τις εκπομπές των αερογραμμών εντός του δικού της εναέριου χώρου. «Είναι κυρίαρχο δικαίωμα να ρυθμίσουμε την αεροπορία εντός και γύρω από τον δικό μας εναέριο χώρο», είπε σε δημοσιογράφους. «Ελπίζω οι εταίροι μας να το δουν με το πνεύμα που παρουσιάζεται».

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών που εκπροσωπεί περίπου 240 διεθνείς αερογραμμές, έκανε δήλωση εκφράζοντας «ανησυχία και έκπληξη» για την πρόταση της Κομισιόν.

«Η Κομισιόν προτείνει σήμερα μια πορεία δράσης που έχει τη δυναμική να υπονομεύσει την καλή βούληση που μας έφερε σε αυτό το σημείο», είπε ο διευθυντής της IATA, Tony Tyler.

Η αμερικανική ένωση που εκπροσωπεί τις αερογραμμές δήλωσε ότι η απαίτηση από τους ξένους αερομεταφορείς να συμμετέχουν στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ χωρίς τη συμφωνία της χώρας στα μητρώα της οποίας είναι αυτές εγγεγραμμένες «είναι αντίθετη» με τη συμφωνία του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.

«Καθώς η εν λόγω πρόταση αποτελεί το αρχικό σχέδιο, καλούμε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να χρησιμοποιήσουν τη διαβουλευτική διαδικασία και να αναθεωρήσουν την πρόταση στο πλαίσιο της παγκόσμιας συμφωνίας», είπε η εκπρόσωπος Katie Connell.

Μιλώντας στις Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα, ένας διαπραγματευτής από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας τόνισε ότι οποιαδήποτε χρέωση θα αποτελέσει πρόβλημα.

Ξανά στον εμπορικό πόλεμο;

«Εάν το αποφασίσει η ΕΕ, και ελπίζω να μην το κάνει, να χρεώσει τις διεθνείς αερογραμμές για τις εκπομπές, τότε θα επιστρέψουμε στους εμπορικούς πολέμους», είπε ο Wahab Teffaha, γενικός γραμματέας των αραβικών αερογραμμών.

Η τελευταία πρόταση της ΕΕ αποτελεί μια υποχώρηση της προηγούμενης νομοθεσίας που επιβάλει χρεώσεις για όλη τη διάρκεια της πτήσης μέσα και έξω από την ΕΕ. Η Κομισιόν αποφάσισε να αναθεωρήσει αυτό το νόμο μετά την επίτευξη διεθνούς συμφωνίας στο Μόντρεαλ.

Τα κράτη εκτός ΕΕ, όπως η Ινδία, η Κίνα και οι ΗΠΑ τόνισαν πως η νομοθεσία αυτή παραβιάζει την εθνική κυριαρχία, και ανάγκασαν τις Βρυξέλλες να την «παγώσουν» για ένα χρόνο προκειμένου να βρεθεί συμφωνία στο πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.

Η Ινδία και η Κίνα αρνήθηκαν να συμμορφωθούν με τον ευρωπαϊκό νόμο με το Πεκίνο μάλιστα να μπλοκάρει και την αγορά ευρωπαϊκών αεροσκαφών Airbus ως ένδειξη διαμαρτυρίας.

Από την πλευρά της η Ευρωβουλή που μαζί με το Συμβούλιο θα πρέπει να εγκρίνουν την πρόταση της Κομισιόν, ήγειρε ανησυχίες για την παγκόσμια συμφωνία του Μόντρεαλ, χαρακτηρίζοντάς την κενή.

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Σε περίπτωση που η Ευρωβουλή δεν εγκρίνει την πρόταση της Κομισιόν γρήγορα- ενόψει των ευρωεκλογών του 2014- ο υπάρχων νόμος για τις αερομεταφορές θα συνεχίσει να είναι σε ισχύ.

Οι χώρες στη συνέλευση του ICAO συμφώνησαν να συνεργαστούν για τον σχεδιασμό ενός παγκόσμιου μηχανισμού για τη ρύθμιση των εκπομπών των αερογραμμών μετά το 2020. Ωστόσο αυτή η πρόταση θα ψηφιστεί στην επόμενη γενική συνέλευση του οργανισμού του ΟΗΕ το 2016.

Ο Γερμανός Χριστιανοδημοκράτης ευρωβουλευτής Peter Liese δήλωσε απογοητευμένος από τη συμφωνία του Μόντρεαλ.

«Η Ευρωβουλή θα εξετάσει ενδελεχώς την πρόταση και θα τροποποιήσει τον κανονισμό εάν χρειαστεί», είπε.

«Εάν η Ευρωβουλή δεν συμφωνήσει με το Συμβούλιο για ένα νέο νομοθετικό κείμενο μέχρι τον Απρίλιο, η νομοθεσία που σχεδιάστηκε αρχικά θα τεθεί σε ισχύ για τις διεθνείς αερογραμμές που προσγειώνονται και απογειώνονται στην Ευρώπη. Αυτό το μέσο πίεσης παραμένει».

Είπε ότι είναι απαραίτητο να περιλαμβάνονται όλες τις πτήσεις που χρησιμοποιούν τα αεροδρόμια της ΕΕ για το μέρος που ταξιδεύουν στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο για να υπάρξει δικαιοσύνη με τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες.