Ανακόπτεται η Μείωση στα Καύσιμα το 2013 Λόγω Επιδόματος Θέρμανσης

Ανακόπτεται η Μείωση στα Καύσιμα το 2013 Λόγω Επιδόματος Θέρμανσης
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Πεμ, 6 Φεβρουαρίου 2014 - 08:03
Οι αυξημένες πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης κατά τη φετινή περίοδο φαίνεται να συγκρατούν τη συνεχιζόμενη κάμψη των πωλήσεων στον τομέα των πετρελαιοειδών κατά το 2013, χωρίς, όμως, να περιορίζεται η πίεση της ρευστότητας των εταιριών του κλάδου . Στο10μηνο του προηγούμενου έτους οι καταναλώσεις καυσίμων (βενζίνες, πετρέλαιο θέρμανσης και πετρέλαιο κίνησης) εμφανίζονται, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, μειωμένες κατά 20% και η εκτίμηση είναι ότι θα διαμορφωθούν στο περίπου -17% για το σύνολο του προηγούμενου έτους, έναντι -20,2% του 2012

Οι αυξημένες πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης κατά τη φετινή περίοδο φαίνεται να συγκρατούν τη συνεχιζόμενη κάμψη των πωλήσεων στον τομέα των πετρελαιοειδών κατά το 2013, χωρίς, όμως, να περιορίζεται η πίεση της ρευστότητας των εταιριών του κλάδου . Στο10μηνο του προηγούμενου έτους οι καταναλώσεις καυσίμων (βενζίνες, πετρέλαιο θέρμανσης και πετρέλαιο κίνησης) εμφανίζονται, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, μειωμένες κατά 20% και η εκτίμηση είναι ότι θα διαμορφωθούν στο περίπου -17% για το σύνολο του προηγούμενου έτους, έναντι -20,2% του 2012.

Οι βενζίνες εξακολουθούν να κινούνται με πτωτικούς ρυθμούς και η μείωση στο διάστημα Ιανουάριος-Οκτώβριο διαμορφώνεται στο 8% (2.237.933 έναντι 2.443.504 στο αντίστοιχο διάστημα του 2012), ποσοστό με το οποίο αναμένεται να κλείσει και όλο το 2013. Οι λόγοι που αποδίδονται στην εξέλιξη αυτοί είναι ότι κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος η πετρελαιοκίνηση, ενώ «χτύπημα» θεωρείται για την κατανάλωση βενζινών και η υγραεριοκίνηση, που αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς. Σε αυτά να προστεθεί το γεγονός ότι οι καταναλωτές επιλέγουν πλέον αυτοκίνητα μικρού κυβισμού, που χρειάζονται λιγότερη βενζίνη, συν την οικονομική κρίση που «ροκανίζει» τα εισοδήματα των νοικοκυριών, τα οποία περιορίζουν ως εκ τούτου τις μετακινήσεις τους.

Αντίθετα, εντυπωσιακή αύξηση εμφανίζεται στις πωλήσεις του πετρελαίου κίνησης, οι οποίες στο 10μηνο του 2013 είναι αυξημένες κατά 11% (1.916.161 έναντι 1.723.012) και εκτιμάται ότι θα κλείσουν το έτος με άνοδο 7%. Η εικόνα αυτή, όπως έλεγαν παράγοντες της αγοράς στο energia.gr, είναι αποτέλεσμα της εξίσωσης των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, με συνέπεια να «χτυπηθεί» κάθετα το λαθρεμπόριο στο συγκεκριμένο καύσιμο. Αντίθετα, δεν έχει γίνει δυνατό να περιορισθεί το λαθρεμπόριο στα ναυτιλιακά καύσιμα, παρά τα μέτρα που αποπειρώνται να εφαρμόσουν οι εταιρίες εμπορίας. Επιπλέον, πολλές εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων, καθώς και όλο και περισσότερα εταιρικά αυτοκίνητα κινούνται πλέον με πετρέλαιο κίνησης, κάτι το οποίο ως αποτέλεσμα εκτιμάται ότι θα φανεί σε βάθος χρόνου.

Στο πετρέλαιο θέρμανσης, μετά τη «σφαγή» στις καταναλώσεις που καταγράφηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2012, η άμεση ενεργοποίηση της διαδικασίας για το επίδομα σε καταναλωτές είχε ως αποτέλεσμα την ανάκαμψη των πωλήσεων στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2013, έστω κι αν αθροιστικά εμφανίζεται στο -70%. Για το σύνολο του 2013 η μείωση αναμένεται ότι θα περιορισθεί στο 55% έναντι 70% του 2012. Η αγορά εκτιμά ότι δεν θα υπάρξουν πλέον οι καταναλώσεις του παρελθόντος στο πετρέλαιο θέρμανσης, καθώς έχουν αλλάξει πλέον οι επιλογές των καταναλωτών, ως απόρροια της ύφεσης. Ήδη, αυτό φαίνεται και από τις πωλήσεις του Ιανουαρίου, που είναι χαμηλές, καθώς τα νοικοκυριά έσπευσαν να κάνουν τις προμήθειες τους το Δεκέμβριο.

Με αυτά τα δεδομένα οι εταιρίες εμπορίας εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, κάτι το οποίο προσπαθούν να αντιμετωπίσουν με τον περιορισμό των πιστώσεων στα πρατήρια. Οι περισσότερες επιλέγουν συναλλαγές τοις μετρητοίς, ειδικά στα αστικά κέντρα, καθώς έχει εντοπισθεί το φαινόμενο πρατήρια να ανοιγοκλείνουν, ανάλογα με τις ταμειακές δυνατότητες τους, αφήνοντας, όμως, μεγάλα «φέσια» σε εταιρίες. Υπάρχουν, μάλιστα και εταιρίες που επιλέγουν να πουλούν με μηδενικά περιθώρια, μόνον και μόνον για να εξασφαλίσουν ρευστότητα πάσει θυσία. Το όλο πρόβλημα εντείνεται, όπως επισημαίνεται από παράγοντες της αγοράς, και από την πλευρά των τραπεζών, που είναι εξαιρετικά φειδωλές στο δανεισμό και όχι μόνον στο συγκεκριμένο κλάδο.

Παρά τις κατά καιρούς φήμες που έχουν διαρρεύσει για ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον για την εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών η εκτίμηση που διατυπώνεται είναι ότι στην ουσία αποτελούν «φρούδες ελπίδες», δεδομένων των προβλημάτων που αντιμετωπίζει. «Ποιος ξένος επενδυτής θα ήθελε να βάλει τα κεφάλαια του σε μια αγορά που έχει πολλά προβλήματα και συνεχή μείωση της κατανάλωσης», τονίσθηκε χαρακτηριστικά από εκπρόσωπο της αγοράς.

Οι ελπίδες του κλάδου για άλλη μία φορά στρέφονται στους θερινούς μήνες, οπότε προσδοκάται αύξηση των καταναλώσεων, κυρίως στις βενζίνες, αλλά και στην ανάκαμψη της βιομηχανίας και την εκκίνηση των δημοσίων έργων, για ην ενίσχυση των πωλήσεων του πετρελαίου κίνησης.