Το ότι υπάρχει πετρέλαιο και φυσικό αέριο στην Ελλάδα σε υπολογίσιμες ποσότητες σε υποθαλάσσια και υπόγεια χερσαία κοιτάσματα σε διάφορες περιοχές της χώρας είναι γνωστό βάσει εκτενών ερευνών που πραγματοποιήθηκαν στον Ελλαδικό χώρο από μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες αλλά και από την καταργηθείσα, με απόφαση της κυβέρνησης Σημίτη το 1998, δική μας ΔΕΠ-ΕΚΥ. Έρευνες που έγιναν σε πολλές τοποθεσίες στο Αιγαίο πέλαγος, τις δεκαετίες 1960 και 1970, τότε που η Ελλάδα ασκούσε ανενόχλητη κυριαρχικά δικαιώματα σε όλη την επικράτεια της

Το ότι υπάρχει πετρέλαιο και φυσικό αέριο στην Ελλάδα σε υπολογίσιμες ποσότητες σε υποθαλάσσια και υπόγεια χερσαία κοιτάσματα σε διάφορες περιοχές της χώρας είναι γνωστό βάσει εκτενών ερευνών που πραγματοποιήθηκαν στον Ελλαδικό χώρο από μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες αλλά και από την καταργηθείσα, με απόφαση της κυβέρνησης Σημίτη το 1998, δική μας ΔΕΠ-ΕΚΥ. Έρευνες που έγιναν σε πολλές τοποθεσίες στο Αιγαίο πέλαγος, τις δεκαετίες 1960 και 1970, τότε που η Ελλάδα ασκούσε ανενόχλητη κυριαρχικά δικαιώματα σε όλη την επικράτεια της. Ακόμα η εμπειρία του κοιτάσματος του Πρίνου, το οποίο παράγει πετρέλαιο από το 1981 μέχρι σήμερα και αυτό της Νότιας Καβάλας, αλλά και οι σεισμικές και γεωτρητικές έρευνες Ανατολικά της Θάσου, πιστοποιούν το γεγονός ότι υπάρχουν κοιτάσματα που μπορούν να αξιοποιηθούν και να παραγάγουν αξιόλογες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αλλά και στην Δυτική Ελλάδα έχουν διαπιστωθεί κοιτάσματα σε υποθαλάσσιες και χερσαίες τοποθεσίες, γι' αυτό η κυβέρνηση πριν 27 μήνες προχώρησε στον διαγωνισμό Open Door ενώ συγχρόνως ανέθεσε στη νορβηγική PGS την χαρτογράφηση, μέσω σεισμικών καταγραφών, του πετρελαϊκού δυναμικού της ευρύτερης θαλάσσιας περιοχής της Δυτικής Ελλάδα αλλά και νοτίως της Κρήτης.

Η διεθνής προβολή του ανανεωμένου αυτού ενδιαφέροντος της ελληνικής κυβέρνησης για έρευνες υδρογονανθράκων, ήτο φυσικό να έχει αποδέκτη πλήθος εταιρειών, μικρών και μεγάλων σε Ευρώπη, Β. Αμερική και Ασία οι οποίες συστηματικά αξιολογούν ευκαιρίες σε όλα τα μήκη και πλάτη της υδρογείου και σπεύδουν να τοποθετηθούν εκεί όπου πιστεύουν ότι υπάρχουν καλές προοπτικές για δραστηριοποίηση και ενδεχομένη ανακάλυψη νέων κοιτασμάτων. Η κυβέρνηση μέσω του Greece Mega Project, που προωθεί το ΥΠΕΚΑ μέσα από την υπό σύσταση ΕΔΕΥ, ευελπιστεί ότι θα κατορθώσει να συμπεριληφθεί η Ελλάδα σε αυτήν την κατηγορία αναδυομένων περιοχών ( emerging regions), πράγμα που θα προσελκύσει ένα πλήθος εταιρειών. Οι δε πιθανότητες για επιτυχία του όλου εγχειρήματος είναι μάλλον καλές καθότι όπως έχουμε παρατηρήσει σε προηγούμενα άρθρα μας, η χώρα μας συνδυάζει μια σειρά από προτερήματα που δύσκολα συναντώνται σε άλλες αναδυόμενες περιοχές και αφορούν το νομικό καθεστώς (Ευρωπαϊκό), την επικινδυνότητα λειτουργίας εγκαταστάσεων (ελάχιστη έως μηδενική), τον επαναπατρισμό των κερδών (πλήρης εξασφάλιση), την άνετη πρόσβαση σε τραπεζικές υπηρεσίες, την εξεύρεση υποστηρικτικών υπηρεσιών και την άνετη πρόσβαση στις περιοχές ενδιαφέροντος. Με άλλα λόγια η Ευρωπαϊκή ταυτότητα της χώρας δρα θετικά αφού οι επενδυτές γνωρίζουν το νομικό, φορολογικό και τραπεζικό καθεστώς μέσα στο οποίο θα λειτουργήσουν.

Ενδεικτικό του θετικού κλίματος που έχει διαμορφωθεί είναι το γεγονός ότι πριν ακόμη ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός του Open Door και υπογραφούν οι συμβάσεις για τις τρεις παραχωρήσεις (Κατάκολο, Πατραϊκός Κόλπος, Ιωάννινα) και ανακοινωθεί επίσημα η διεξαγωγή του Δεύτερου Διεθνούς Γύρου παραχωρήσεων που προετοιμάζει το ΥΠΕΚΑ, έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ξένες και εγχώριες εταιρείες για συγκεκριμένες περιοχές, όπως το πρόσφατο ενδιαφέρον της Ιταλικής ENEL για τρία χερσαία μπλοκ στη Δυτική Ελλάδα και ενωρίτερα της Ισραηλινής Ratio, σε συνεργασία με την Energean Oil and Gas, για την Χαλκιδική, τον Θερμαϊκό και το Κόλπο του Ορφανού, όπου δύο χρόνια μετά και δεν έχει ακόμα υπάρξει η παραμικρή ανταπόκριση από πλευράς ΥΠΕΚΑ.

Ο πρωθυπουργός, ο οποίος απ’ ότι γνωρίζουμε ενδιαφέρεται προσωπικά για την προώθηση των ερευνών υδρογονανθράκων γνωρίζοντας ότι το θέμα "πουλάει" διεθνώς σε επενδυτικό επίπεδο, έχει προσπαθήσει επανειλημμένως να επισπεύσει την όλη διαδικασία αποβλέποντας σε θετικές εξελίξεις όπως λ.χ. την υπογραφή των πρώτων παραχωρήσεων του Open Door. Για αυτό σε επίσκεψη του στο ΥΠΕΚΑ, στις 26 Φεβρουαρίου 2014, ανακοίνωσε ότι εντός ολίγων ημερών θα υπογραφούν οι εν λόγω συμβάσεις και ότι εντός του Ιουνίου θ’ ανακοινωθεί ο Β’ Διεθνής Γύρος Παραχωρήσεων. Δύο ολόκληροι μήνες έχουν διέλθει και ουδεμία ουσιαστική πρόοδος έχει επιτελεσθεί, με τις συμβάσεις του Open Door να έχουν αποσταλεί για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο – το οποίο στην γλώσσα της αγοράς σημαίνει πάγωμα μέχρι νεωτέρας – και την προετοιμασία του Διεθνούς Γύρου ν’ αντιμετωπίζει πλήθος γραφειοκρατικών προβλημάτων.

Σε μια ύστατη προσπάθεια απεγκλωβισμού των ερευνών ώστε να υπάρξουν σύντομα θετικά και απτά αποτελέσματα, ο πρωθυπουργός διόρισε τις προάλλες σύμβουλο του για τα ενεργειακά θέματα, τον κ. Σόλωνα Κασσίνη, γνωστό και έμπειρο στέλεχος του πετρελαϊκού τομέα και ο άνθρωπος στον οποίο πιστώνεται η επιτυχία της Κύπρου στις έρευνες υδρογονανθράκων. Ως γνωστόν, η κατοχύρωση της Κυπριακής ΑΟΖ, η οργάνωση των δύο επιτυχημένων παραχωρήσεων και ο σχεδιασμός του προγράμματος εκμετάλλευσης αποτελεί έργο του διαπρεπούς επιστήμονα και πρώην ανώτερου κρατικού λειτουργού κ. Σόλωνα Κασσίνη. Και ήτο φυσικό μόλις ανέλαβε τα καθήκοντα του ο Σόλων Κασσίνης να προβεί σε δηλώσεις περιγράφοντας το έργο που καλείται να επιτελέσει. Όπως προκύπτει από δυο συνεντεύξεις που παρεχώρησε ο κ. Σόλων Κασσίνης σε Κυπριακά Μέσα μετά την τοποθέτηση του (βλέπε energia. gr της 23/4 – "Σόλων Κασσίνης: Θα γίνουν τα απαραίτητα βήματα για τις έρευνες υδρογονανθράκων στην Ελλάδα") βασικές προτεραιότητες του νέου συμβούλου του πρωθυπουργού είναι (α) η αναμόρφωση του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου ώστε αυτό να γίνει πλέον ελκυστικό για τις ξένες εταιρείες, (β) η προετοιμασία του φακέλου για τον Β’ Διεθνή Γύρο Παραχωρήσεων και (γ) η επανεξέταση των υπό εκκρεμότητα έργων.

Επειδή η πολιτική του Σόλωνα Κασσίνη είναι γνωστή και η σοβαρότητα και μεθοδικότητα της εργασίας που τον διακρίνει, δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι θα θελήσει να φέρει εις πέρας το έργο που έχει αναλάβει με υπευθυνότητα και χωρίς χρονοτριβές. Μετά την τοποθέτηση Κασσίνη ως συμβούλου παρά τω πρωθυπουργώ είναι εμφανές ότι το κέντρο βάρους της προσπάθειας αξιοποίησης των υδρογονανθράκων στην Ελλάδα, μετατίθεται στο Μαξίμου με ό, τι αυτό μπορεί να σημαίνει για τους άλλους εμπλεκομένους φορείς (βλέπε ΥΠΕΚΑ και ΕΔΕΥ). Και το ερώτημα που προκύπτει πλέον μετά από αυτήν την εντυπωσιακή αναδιάταξη δυνάμεων, είναι με ποιους θα συνεννοούνται εφεξής οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές. Με το γραφείο Κασσίνη, το ΥΠΕΚΑ ή την ΕΔΕΥ; 

Παράγοντες της αγοράς, στους οποίους απευθύνθηκε το Energia.Gr και έθεσε το ανωτέρω ερώτημα, εκτιμούν ότι η όλη κατάσταση θα αποσαφηνιστεί το συντομότερο, καθότι δεν είναι προς το συμφέρον ουδενός η πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων. Και ενώ οι εταιρείες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό Open Door στη αρχή υποδέχτηκαν θετικά την τοποθέτηση Κασσίνη, έχουν τώρα αρχίσει να διερωτώνται εάν η έλευση του Κύπριου ειδικού θα επηρεάσει τις εξελίξεις του διαγωνισμού και άρα θα κληθούν σύντομα να υπογράψουν τις συμβάσεις, ή εάν, εν όψει της επικείμενης αναδιάταξης και αναδιοργάνωσης του τομέα, το όλο θέμα θα παραπεμφθεί στις Ελληνικές καλένδες.