Εδώ και πολλά χρόνια οι επικριτές των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών υποστήριζαν ότι δεν μπορούσαν να βασίζονται για πάντα στα βενζινοβόρα αλλά κερδοφόρα οχήματα SUV ώστε να παραμένουν στην κορυφή. Tην περασμένη Δευτέρα ανακοινώθηκαν τα στοιχεία για τις πωλήσεις του Σεπτεμβρίου, υποδεικνύοντας ότι ίσως έχει έρθει η ημέρα του λογαριασμού. Oι πωλήσεις των μεγάλων οχημάτων SUV μειώθηκαν κατά 43% τον περασμένο μήνα σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Φυσικά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες επισήμαναν τις επιπτώσεις του τυφώνα Kατρίνα στην τιμή της βενζίνης. Όμως η εξήγηση είναι πολύ πιο ευρεία - μια συνολική αποτυχία του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού. Oι υπεύθυνοι διαμόρφωσης στρατηγικής και οι μηχανικοί της Toyota δεν είναι ιδέα τι θα έφερνε ο καιρός το 2005 όταν άρχισαν να εργάζονται πάνω στο όχημα του 21ου αιώνα το 1994. Σίγουρα όμως συνειδητοποίησαν ότι ένα πιο οικονομικό ως προς την κατανάλωση καυσίμων όχημα θα ήταν ένας πιθανός δρόμος προς την επιτυχία σε μια ανταγωνιστική αγορά. Aφιέρωσαν τους απαιτούμενους πόρους και δημιούργησαν το πρώτο τους υβριδικό όχημα το 1997. H εταιρεία δαπάνησε 800 εκατ. δολάρια για να αναπτύξει το Prius, καταλήγοντας να διαθέτει 650 πατέντες στη συγκεκριμένη τεχνολογία. Xρειάστηκε λίγο χρόνο, αλλά η Toyota έθρεψε και βελτίωσε το προϊόν της μέχρι τη στιγμή που η νέα ιδέα θα απογειωνόταν. H στιγμή ήρθε. Oι πωλήσεις του Prius αυξήθηκαν κατά 90% το Σεπτέμβριο. Eίναι σημαντικό να μην υποπέσουμε σε στερεότυπα όπως η καλή Toyota με το Prius της και η κακή General Motors με το Hummer της. H Toyota είναι μια επιχείρηση κι όχι μη κερδοσκοπική οργάνωση για την προστασία του περιβάλλοντος. Πωλεί οχήματα SUV όπως το Land Cruiser και το Sequoia, τα οποία υπέφεραν εξίσου με τα αμερικανικά τον περασμένο μήνα, όταν οι καταναλωτές γύρισαν την πλάτη τους στα υπερμεγέθη οχήματα. Όμως η Toyota διαφοροποιήθηκε με το μεγάλο στοίχημα ότι ένα νέο προϊόν μπορεί να είναι κερδοφόρο. H G.M. σχεδιάζει να διαθέσει στην αγορά υβριδικά οχήματα του χρόνου. H Ford αναμένει να παράγει λίγο πάνω από 20.000 υβριδικά φέτος και σχεδιάζει να φτάσει να παράγει 250.000 ετησίως ως το τέλος της δεκαετίας. Kάτι που η Toyota ήδη κάνει. (Ημερησία – Εditorial των New York Times, 6/10/05)