Ο γερμανικός κολοσσός της Volkswagen, ο μεγαλύτερος όμιλος του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, μέσα στην προσεχή 15ετία θα καλύψει με ρομπότ τις ελλείψεις του σε εξειδικευμένο προσωπικό

Ο γερμανικός κολοσσός της Volkswagen, ο μεγαλύτερος όμιλος του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, μέσα στην προσεχή 15ετία θα καλύψει με ρομπότ τις ελλείψεις του σε εξειδικευμένο προσωπικό. Ωστόσο, η προοπτική αυτή δεν θα επιδεινώσει την ανεργία, όπως η εταιρεία δηλώνει. Το ωριαίο κόστος ενός ρομπότ ανέρχεται σε 5 ευρώ και ενός εργαζομένου σε σχεδόν 40 ευρώ. Το πρόβλημα δημιουργείται καθώς σταδιακά ετοιμάζονται για συνταξιοδότηση όσοι γεννήθηκαν την περίοδο 1945 - 1964 (οι λεγόμενοι μπέιμπι μπούμερ). Είναι σημαντικό, όπως αναφέρει ο Χορστ Νόιμαν, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Volkswagen στη γερμανική εφημερίδα Sueddeutsche Zeitung, να καλυφθούν ορισμένες θέσεις με ρομπότ και όχι με άλλους εξειδικευμένους εργαζομένους.

Η γενιά των μπέιμπι μπούμερ θα συνταξιοδοτείται σταδιακά από το 2015 έως και το 2030 και λόγω των γενικότερων δημογραφικών τάσεων θα εισέρχονται αναλογικά λιγότεροι νέοι άνθρωποι στην αγορά εργασίας με τα ίδια προσόντα. Ωστόσο, «είναι ζωτικής σημασίας για την αυτοκινητοβιομηχανία να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα της ανταγωνιστικότητά της σε συνθήκες υψηλού εργατικού κόστους, όπως αυτές στη Γερμανία», προσθέτει, μιλώντας στους Financial Times ο κ. Νόιμαν. «Εμμένω στο ότι τα ρομπότ θα αναλάβουν να διεκπεραιώνουν μονότονες και μη εργονομικές εργασίες, ενόσω την ίδια στιγμή οι άνθρωποι θα επικεντρώνονται σε καθήκοντα που απαιτούν υψηλή εξειδίκευση». Επίσης, διευκρίνισε πως η επιλογή αυτή και η ευρύτερη τάση δεν πρόκειται να επηρεάσουν δυσμενώς την ανεργία στη Γερμανία προξενώντας την αύξησή της».

Σε ερώτηση για το πώς θα συμβεί αυτό, ο Χορστ Νόιμαν απάντησε τα εξής: «Εχουμε τη δυνατότητα να αντικαταστήσουμε τους συνταξιοδοτούμενους με ρομπότ, ενώ παράλληλα θα συνεχίσουμε να προσλαμβάνουμε και νέους ανθρώπους. Ειδάλλως, μπορούμε να το θέσουμε και αλλιώς: δεν είμαστε σε θέση να αντισταθμίσουμε την εκροή του εργατικού δυναμικού με προσλήψεις νέων εργαζομένων με τις ίδιες δεξιότητες». Ούτως ή άλλως η αυτοκινητοβιομηχανία συνιστά τον κλάδο οικονομικής δραστηριότητας με την ευρύτερη χρήση βιομηχανικών ρομπότ, αλλά οι δυνατότητες είναι ακόμα μεγαλύτερες.

Αποδοτικές μηχανές

Όπως μεταδίδει το Ειδησεογραφικό Πρακτορείο Reuters, η αυτοματοποίηση της παραγωγής έχει δώσει τη δυνατότητα στη Γερμανία, μια χώρα όπου το εργατικό κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλό μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, να περιφρουρήσει την κορυφαία θέση της ειδικά στον κλάδο των αυτοκινήτων. Ο Χορστ Νάιμαν, αρμόδιος ανθρωπίνων πόρων στο Δ.Σ. της Volkswagen, διεμήνυσε πως κανείς δεν προσβλέπει σε ένα εργοστάσιο χωρίς ανθρώπους. Βέβαια, η προσθήκη επιπλέον ρομπότ δεν παύει να θεωρείται εξαιρετικά ευαίσθητο ζήτημα για τους εργαζομένους, οι οποίοι φοβούνται ότι τα επιτεύγματα στη ρομποτική ενδεχομένως τους καταστήσουν πλεονασματικούς. Πάντως, στο τμήμα της τελικής γραμμής παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου απαιτούνται περίπλοκες εργασίες εντός του οχήματος και ανάλογες δεξιότητες, δεν υπάρχουν ρομπότ. Ανακύπτει, πάντως, το ερώτημα για τις επόμενες γενιές ρομπότ. Λόγου χάριν, τα νέα ελαφρά ρομπότ έχoυν την τεχνική δυνατότητα να εργάζονται δίπλα δίπλα με τους εργαζομένους και όχι μέσα σε έναν κλωβό ασφαλείας, όπως συμβαίνει με τα μέχρι σήμερα δεδομένα.

(από την Εφημερίδα: "Η Καθημερινή")