Ο Πρόεδρος της Ρουμανίας Τραϊάν Μπασέσκου ζήτησε από την κυβέρνηση να προετοιμάσει την εθνικοποίηση του διυλιστηρίου
στο Πλοέστι που ανήκει στην ρωσική πετρελαϊκή Lukoil, όπως μετέδωσε το Bloomberg
την Πέμπτη.
Όπως δήλωσε ο Ρουμάνος Πρόεδρος, η ζημιά από τις φορολογικές απάτες της Lukoil
στην οικονομία της Ρουμανίας μπορεί να υπερβαίνει τα
230 εκατομμύρια ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι στις 2
Οκτωβρίου, οι εισαγγελικές αρχές της Ρουμανίας
προχώρησαν σε επιθεώρηση στο διυλιστήριο
Petrotel-
Lukoil στο πλαίσιο έρευνας για φοροδιαφυγή
και ξέπλυμα χρήματος. Μετά την επιθεώρηση, οι αρχές της χώρας διέταξαν να ανασταλεί η
λειτουργία της μονάδας και κατέσχεσαν
το αργό και τα προϊόντα του διυλιστηρίου.
Τη Δευτέρα, η Lukoil προσέβαλε δικαστικά την κατάσχεση
των περιουσιακών αυτών στοιχείων
προσφεύγοντας σε ρουμανικό
δικαστήριο.
Την Τρίτη, η Lukoil ξανάρχισε τις εργασίες στο εργοστάσιο καθώς ανεστάλη η δέσμευση
των τραπεζικών λογαριασμών της
εταιρείας και των εμπορικών
αποθεμάτων στις ανεστάλη
το εργοστάσιο.
Κι από την πλευρά της, ωστόσο, η ρωσική εταιρεία κάνει σκέψεις
για αποχώρηση από την ρουμανική αγορά, μετά τις τελευταίες αυτές εξελίξεις, μολονότι
διαθέτει δίκτυο 300 και πλέον πρατηρίων. Μάλιστα, σχεδιάζει, εναλλακτικά, να επικεντρωθεί
στην αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας του πετρελαϊκού διυλιστηρίου
Lukoil
Neftokhim στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας, όπως μετέδιδαν την Πέμπτη ρουμανικά
ΜΜΕ.
Μάλιστα, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές του ενεργειακού
τομέα που επικαλείται το ρουμανικό πόρταλ
Hotnews.
ro, ο ρωσικός όμιλος εξέταζε το ενδεχόμενο
αποχώρησης από την ρουμανική αγορά ήδη πριν την έναρξη των ποινικών ερευνών των
αρχών της Ρουμανίας για το
Petrotel-
Lukoil.
Οι πρώτες ενδείξεις
για πιθανή αποχώρηση της Lukoil από την Ανατολική Ευρώπη ήρθε τον
Αύγουστο, όταν η ρωσική εταιρεία πώλησε τα πρατήρια καυσίμων της στην
Τσεχιά Δημοκρατία, την Ουγγαρία
και τη Σλοβακία, μεταδίδει το Hotnews.ro.
Το διυλιστήριο
Petrotel-
Lukoil
έχει δυναμικότητα περίπου
3,0 εκατομμύρια τόνους,
ενώ το διυλιστήριο
Lukoil
Neftokhim στο νότιο γείτονα
της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας, μπορεί να φτάσει τα 12 εκατομμύρια
τόνους μετά από προγραμματισμένες
επενδύσεις άνω των 1,0 δις ευρώ. Ένα άλλο
πλεονέκτημα του βουλγαρικού διυλιστηρίου είναι ότι
βρίσκεται σε Μπουργκάς,
ένα λιμάνι στη
Μαύρη Θάλασσα, πάνω ακριβώς στη διαδρομή
του ρωσικού αργού, προσθέτει το
ρουμανικό ειδησεογραφικό πόρταλ.
Τα ανώτατα διευθυντικά στελέχη της
Lukoil ανεμένετο, σύμφωνα με το
SEENews που επικαλείται την εφημερίδα
Ziarul Financiar της Ρουμανίας,
να αποφασίσουν μέχρι χθες, Παρασκευή, αν
θα επαναληφθεί η παραγωγή στο ρουμανικό
διυλιστήριο, ανάλογα με το αποτέλεσμα των συνομιλιών
με τους Ρουμάνους
εισαγγελείς σχετικά με τα περιουσιακά στοιχεία τα οποία θα παραμείνουν υπό κατάσχεση όσο θα
διαρκεί η έρευνα.
Το 2013 το διυλιστήριο
Petrotel-
Lukoil
ανακοίνωσε καθαρή ζημία 928.900.000 λέι (€ 210.900.000), με
κύκλο εργασιών 5,51 δισεκατομμύρια λέι. Είναι ένα από τα
μεγαλύτερα διυλιστήρια πετρελαίου
στη Ρουμανία και σε ολόκληρη την
Ανατολική Ευρώπη. Πουλήθηκε στη
Lukoil
το
1998
.
Από την άλλη, τον περασμένο Απρίλιο, η βουλγαρική κυβέρνηση, δήλωσε ότι η Lukoil θα επενδύσει
1,5 δις δολ. στο Lukoil Neftochim στο πλαίσιο της
πρώτης φάσης του έργου ανάπτυξης ενός εργοστασίου επεξεργασίας
βαρέων καταλοίπων.