Ελληνικές ρίζες, που φτάνουν μέχρι την ύστερη βυζαντινή
περίοδο, είχε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής εταιρείας
πετρελαίου και φυσικού αερίου Total, Κριστόφ ντε Μαρζερί (Christophe de
Margerie), ο οποίος βρήκε τραγικό θάνατο σε αεροπορικό δυστύχημα με το εταιρικό
του τζετ στην Μόσχα στις 20 Οκτωβρίου 2014. Και αυτό γιατί ο πατέρας του
εκλιπόντος CEO της Total, μίας από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές του κόσμου, λεγόταν
Πιέρ Ροντοκανακί (Pierre Rodocanachi), λοχαγός του γαλλικού
στρατού, με επώνυμο που παραπέμπει στην γνωστή οικογένεια
Ροδοκανάκη της Χίου, η οποία, από τα ύστερα βυζαντινά χρόνια ως σήμερα,
διέπρεψε στην Κωνσταντινούπολη, στην Οδησσό, στην Γαλλία και την Βρετανία, τόσο στο
εμπόριο και τον τραπεζικό κλάδο, όσο και στη λογιοσύνη.
Ωστόσο, ο πρώην επικεφαλής του γαλλικού ομίλου, που
σκοτώθηκε σε ηλικία μόλις 63 ετών στο Διεθνές
Αεροδρόμιο του Βνούκοβο, στα προάστια της Μόσχας, φέρει το επώνυμο
του δεύτερου συζύγου της μητέρας του, Κολέτ Ταιτινγκέρ, του Πιερ-Αλαίν Ζακέν
ντε Μαρζερί, ο οποίος και τον υιοθέτησε σε ηλικία 11 ετών. Ο Κριστόφ ντε
Μαρζερί ήταν ετεροθαλής αδελφός της Βικτουάρ ντε Μαρζερί, σημαίνοντος στελέχους
γαλλικών επιχειρήσεων.
Ο Κριστόφ-Γκαμπριέλ-Ζαν-Μαρί Ζακάν ντε Μαρζερί, γνωστός ως Κριστόφ ντε Μαρζερί, γεννήθηκε στις
6 Αυγούστου 1951 στο Μαρέιγ-συρ-Λαι-Ντισαί του Βαντέ, (Γαλλία). Διετέλεσε γενικός
διευθυντής της Total από τις 13 Φεβρουαρίου 2007 έως τις 21 Μαΐου 2010. Μετά
την ημερομηνία αυτή, ανέλαβε καθήκοντα προέδρου-γενικού διευθυντή μέχρι τον
θάνατό του. Ήταν κάτοχος διπλώματος της ESCP Europe
(έτος αποφοίτησης 1974), του το αρχαιότερου οικονομικού πανεπιστημίου στον
κόσμο.
Γνωστός με το προσωνύμιο «Big Moustache» λόγω του πάχους που είχε το χαρακτηριστικό του λευκό μουστάκι, ο Κριστόφ ντε
Μαρζερί εισήλθε στην Total το 1974, στην διεύθυνση οικονομικών της επιχείρησης. Όπως
αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σχετικό άρθρο της Wikipedia, του άρεσε να δηλώνει
ότι προτίμησε την Total «αποκλειστικά για τον λόγο ότι ήταν η πλησιέστερη
επιχείρηση στο σπίτι του».
Το 1995, ανέλαβε καθήκοντα γενικού διευθυντή στο τμήμα
της Total με έδρα την Μέση Ανατολή. Στη συνέχεια, εισήλθε στο εκτελεστικό
συμβούλιο της εταιρείας. Το 1999, ανέλαβε γενικός διευθυντής υπεύθυνος για την
εξερεύνηση και την παραγωγή, αρχίζοντας, από εκείνη την περίοδο, να διαφαίνεται
ως ο επικρατέστερος διάδοχος του Τιερί Ντεμαρέ, ο οποίος ήταν
πρόεδρος της εταιρείας από το 1995 μέχρι το 2010. Στις 13 Φεβρουαρίου 2007,
ανέλαβε καθήκοντα γενικού διευθυντή της Total μέσω του Διοικητικού Συμβουλίου
του Ομίλου, με τον Τιερί Ντεμαρέ να παραμένει πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου,
χωρίς ωστόσο να έχει εντολή άσκησης διοικητικών καθηκόντων, έως τις 21 Μαΐου
2010, ημερομηνία κατά την οποία ο Κριστόφ ντε Μαρζερί τον αντικατέστησε σε αυτή
την θέση, αναλαμβάνοντας καθήκοντα προέδρου-γενικού διευθυντή.
Ο Ντεμαρέ, μετά τον
θάνατο του ντε Μαρζερί, ανέλαβε εκ νέου καθήκοντα προέδρου της Total, μέχρι τον
Δεκέμβριο του 2015, όταν θα συμπληρώσει το 70ό έτος και θα παραχωρήσει τη θέση
στον 51χρονο Πατρίκ Πουγιανέ. Ο τελευταίος ήταν γενικός διευθυντής του τμήματος
Διύλισης-Χημικών της Total από το 2011 και ο οποίος, μετά τον θάνατο του ντε
Μαρζερί, ανέλαβε τη θέση του γενικού διευθυντή του Ομίλου.
Στο γαλλικό μέρος της
υπόθεσης του προγράμματος «πετρελαίου έναντι τροφής», ο ντε Μαρζερί βρέθηκε
κατηγορούμενος στις 19 Οκτωβρίου 2006 από τον δικαστή Φιλίπ Κουρουά, για
συνέργεια σε υπεξαίρεση κοινωνικών αγαθών και συνέργεια σε διαφθορά ξένων
κρατικών αξιωματούχων.
Ήταν μεταξύ των
δεκάδων Γάλλων που προσκλήθηκαν στην 56η σύνοδο της Λέσχης Μπίλντερμπεργκ, η
οποία διεξήχθη το διάστημα μεταξύ 5 και 8 Ιουνίου 2008 στο Γουέστφιλντς Μάριοτ
στο Σαντιγί της Βιρτζίνια των ΗΠΑ.
Στις 23 Ιουλίου 2011,
ο Κριστόφ ντε Μαρζερί μαζί με ακόμη 15 Γάλλους διευθυντές επιχειρήσεων ζήτησε
αύξηση στην φορολόγησή του.
Ήταν υπέρμαχος της
χρήσης της μεθόδου της υδραυλικής ρωγμάτωσης (fracking) για την εκμετάλλευση
κοιτασμάτων αερίου σχιστών στα νότια της Γαλλίας. Ήταν, επίσης, μέλος του συμβουλίου επιτήρησης της πολυεθνικής εταιρείας
ΜΜΕ Vivendi και συγγενής του Pierre Rodocanachi, αντιπροέδρου του εν λόγω συμβουλίου
της Vivendi.
Δεινός υπερασπιστής
της Ρωσίας και της ενεργειακής πολιτικής της εν μέσω της διαμάχης με την
Ουκρανία, ο ντε Μαρζερί είχε δηλώσει στο Reuters τον Ιούλιο ότι η Ευρώπη θα
πρέπει να σταματήσει να σκέφτεται τη διακοπή της εξάρτησής της από το ρωσικό
αέριο και να εστιάσει στους τρόπους που αυτή η μεταφορά θα γινόταν ασφαλέστερη.
Είχε τονίσει ακόμη
ότι οι εντάσεις μεταξύ Δύσης και Ρωσίας έφερναν τη Μόσχα πιο κοντά στην Κίνα,
όπως φάνηκε και από τη συμφωνία των 400 δισ. δολαρίων το Μάιο για τον εφοδιασμό
του Πεκίνου με αέριο.
«Θα φτιάξουμε ένα
νέο τείχος του Βερολίνου; Η Ρωσία είναι σύμμαχος και δεν πρέπει να χάσουμε
χρόνο προστατεύοντας τον εαυτό μας από έναν γείτονα... Αυτό που επιδιώκουμε
είναι να μην είμαστε υπερβολικά εξαρτημένοι από οποιαδήποτε χώρα, όποια κι αν
είναι. Όχι από τη Ρωσία, η οποία μας έχει σώσει πολλάκις», είχε πει.
Η Total είναι
εταίρος της ρωσικής Novatek στο γιγάντιο σχέδιο φυσικού αερίου Yamal στον
Μεγάλο Ρωσικό Βορρά.
Υπό την ηγεσία του
Κριστόφ ντε Μαρζερί, η Total ενίσχυσε τα τελευταία χρόνια τις επενδύσεις της
στον τομέα της εξερεύνησης με στόχο την αύξηση της παραγωγής της, προχωρώντας
παράλληλα σε σημαντικές εκχωρήσεις δραστηριοτήτων.
Στις 18 Δεκεμβρίου 2013,
ο Κριστόφ ντε Μαρζερί κατατάχθηκε ως δωδέκατος διευθυντής στην κατάταξη CAC 40,
με βάση τις επιδόσεις του, για την οποία υπεύθυνο είναι το περιοδικό Challenges.
Στις 21 Οκτωβρίου 2014, ο ντε Μαρζερί σκοτώθηκε στην Μόσχα, κατά
τις 12 και 10 μετά τα μεσάνυκτα (τοπική ώρα), στον αεροδιάδρομο του Διεθνούς
Αεροδρομίου του Βνούκοβο, το οποίο είναι το τρίτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της
Ρωσίας. Ειδικότερα, το εταιρικό του τζετ (Falcon 50), κατά την απογείωσή του με
προορισμό το Παρίσι, συγκρούστηκε με
εκχιονιστικό μηχάνημα που βρισκόταν πάνω στον αεροδιάδρομο. Όλοι οι
επιβαίνοντες στο αεροσκάφος σκοτώθηκαν ακαριαία την στιγμή της σύγκρουσης (3
μέλη πληρώματος και ο Κριστόφ ντε Μαρζερί) 40 δευτερόλεπτα μετά την έναρξη της
διαδικασίας της απογείωσης. Όπως αναφέρθηκε αρχικά, ο οδηγός του εκχιονιστικού
μηχανήματος, ο οποίος επέζησε του δυστυχήματος, βρισκόταν σε κατάσταση μέθης
στη διάρκεια αυτού. Ωστόσο, ο δικηγόρος και η οικογένεια του τελευταίου
ισχυρίζονται ότι ο 60χρονος χειριστής του μοιραίου εκχιονιστικού ήταν νηφάλιος τη στιγμή του ατυχήματος και δεν
πίνει αλκοόλ, καθώς πάσχει από χρόνια καρδιακή πάθηση.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Vedomosti, ο Κριστόφ ντε Μαρζερί
επέστρεφε από συνάντηση με τον πρωθυπουργό της Ρωσίας Ντμίτρι Μεντβέντεφ
αφιερωμένη στις ξένες επενδύσεις στη Ρωσία τη στιγμή που οι αμερικανικές και
ευρωπαϊκές κυρώσεις κατά της Μόσχας για τον ρόλο της στην ουκρανική κρίση
πλήττουν σκληρά την ρωσική οικονομία.
Επίσης,
οι ρωσικές αρχές προσάπτουν κατηγορίες παραβίασης των κανόνων ασφαλείας στηνασκούμενη
ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας του αεροδρομίου της Μόσχας, Σβετλάνα Κριβσούν, η
οποία είχε βάρδια όταν συνέβη το δυστύχημα. Σε βάρος της Κριβσούν, η οποία τέθηκε
υπό κατ’ οίκον περιορισμό – όπως και ο υπεύθυνος για τον έλεγχο των πτήσεων του
αεροδρομίου του Βνούκοβο - απαγγέλθηκαν κατηγορίες
για παραβιάσεις των κανόνων ασφαλείας. Επίσης, τέθηκαν υπό κράτηση ο επικεφαλής
των καθαριστών των διαδρόμων και ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας.