Από τα τέλη Δεκεμβρίου όταν και εντάθηκαν οι διαμαρτυρίες περί μη μείωσης της τιμής της βενζίνης αναλογικά με την πτώση της τιμής του πετρελαίου, ίσως για πρώτη φορά, σύσσωμος ο κλάδος της αγοράς καυσίμων υπερασπίζεται την ομαλή λειτουργία του
Από τα τέλη Δεκεμβρίου όταν και εντάθηκαν οι διαμαρτυρίες περί μη μείωσης της τιμής της βενζίνης αναλογικά με την πτώση της τιμής του πετρελαίου, ίσως για πρώτη φορά, σύσσωμος ο κλάδος της αγοράς καυσίμων υπερασπίζεται την ομαλή λειτουργία του.

Και η αλήθεια είναι ότι μπορεί να αυξάνεται η κατανάλωση, να υπάρχει θετική προοπτική –δυσκολίες που να αφορούν τη χρηματοδότηση της αγοράς αργού από τις διεθνείς αγορές δεν έχουν εμφανιστεί προς ώρας – ωστόσο η διαρκής πτωτική πορεία των τιμών, στην πράξη οδηγεί σε απώλειες, αφού όλος ο κλάδος βλέπει αποθέματα που έχουν αγοραστεί με μια τιμή μεγαλύτερη, μέσα σε λίγες μέρες να αποτιμώνται λιγότερο.

Βεβαίως όσο αγόρασαν οι εταιρείες και τα διυλιστήρια τόσο θα πουλήσουν, γεγονός που εξηγεί τη μη πτώση της λιανικής τιμής όσο δεν εξαντλείται το υφιστάμενο απόθεμα. Όμως ο αντίλογος των όσων επικρίνουν τη λειτουργία της αγοράς είναι ότι δε συμβαίνει το ίδιο και στην άνοδο, η οποία αποτυπώνεται στις αντλίες πιο γρήγορα και άρα υπάρχει «αισχροκέρδεια», ισχυρίζονται. Η απάντηση εδώ από τις εταιρείες και τους βενζινοπώλες είναι ότι υπάρχει τόσο μεγάλος ανταγωνισμός που τα περιθώρια είναι ελάχιστα. 

Πάντως στις αρχές Ιανουαρίου, η ΠΟΠΕΚ,  που εκπροσωπεί τους βενζινοπώλες, παρουσίασε έναν πολύ ενδιαφέροντα πίνακα βασισμένο στα στοιχεία που δημοσιεύει η γενική διεύθυνση ενέργειας της Ε.Ε. για τις τιμές των καυσίμων. Ο πίνακας έπαιρνε τη μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης σε όλες τις χώρες της ΕΕ το 2013 και το 2014. Τι έδειξε ο πίνακας; Ανεξάρτητα από τις συγκρίσεις των ποσοστών –για κάθε χώρα μπορεί να ισχύουν και διαφορετικά δεδομένα αφού πχ για την Ελλάδα που έχει την τρίτη μεγαλύτερη μείωση πίσω από τη Λιθουανία ισχύει ότι μειώθηκε και ο ΕΦΚ όταν σε άλλες χώρες οι φόροι έμειναν σταθεροί – εκείνο που είναι σαφές είναι ότι ενώ το brent μειώθηκε κατά 44,7% (η τιμή αφορούσε τα μέσα Δεκεμβρίου) η τιμή του θέρμανσης μειώθηκε κατά μέσο όρο στην ΕΕ περίπου το μισό. 

Αποδεικνύεται λοιπόν ότι η σχέση της πτώσης της τιμής του πετρελαίου είναι έμμεση και δεν μπορούν να γίνονται ευθείς συσχετισμοί ποσοστών, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά αυτό ισχύει για όλες τις χώρες της ΕΕ. Αυτό ως γνωστόν ισχύει για πολλούς λόγους: πρώτον η τιμολόγηση του προϊόντος στη λιανική δε γίνεται με τιμή Brent αλλά με τιμή Platts. Δεύτερον η τιμή του προϊόντος αφορά στο 40% της τελικής τιμής αφού το 60% είναι φόροι ο βασικότερος εκ των οποίων (ΕΦΚ) είναι σταθερός και όχι ποσοστιαίος. Τέλος υπάρχουν πάντα και οι κανόνες της αγοράς, με την κερδοσκοπία όμως να είναι ένα παιχνίδι που «παίζεται» στην άνοδο και όχι στην πτώση.

(www.capital.gr, 15/01/2015)


Πηγή:www.capital.gr