Υπερψηφίστηκε την Πέμπτη κατά πλειοψηφία από τη Βουλή το πολυνομοσχέδιο με τη δέσμη προαπαιτούμενων, στο οποίο μεταξύ άλλων προβλέπεται η ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της κοινοτικής Οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση, καθώς και η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο
Υπερψηφίστηκε την Πέμπτη κατά πλειοψηφία από τη Βουλή το πολυνομοσχέδιο με τη δέσμη προαπαιτούμενων, στο οποίο μεταξύ άλλων προβλέπεται η ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της κοινοτικής Οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση, καθώς και η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο.

Στην ψηφοφορία συμμετείχαν 280 βουλευτές. Επί της αρχής υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισαν 153 βουλευτές (ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ), «παρών» δήλωσαν εννέα βουλευτές (Ποτάμι) και καταψήφισαν 118 βουλευτές (ΝΔ, Χρυσή Αυγή, Δημοκρατική Συμπαράταξη, ΚΚΕ και Ένωση Κεντρώων).

Υπενθυμίζεται οτι σχετικό σχέδιο νόμου για την ενεργειακή απόδοση είχε τεθεί το καλοκαίρι σε διαβούλευση από το ΥΠΑΠΕΝ, ενώ αντίστοιχο είχε τεθεί σε διαβούλευση και τον Σεπτέμβριο του 2014, χωρίς πάντως τότε να προχωρήσει.

Με τη νέα ρύθμιση θεσπίζεται κατ' αρχάς εθνικός ενδεικτικός στόχος ενεργειακής απόδοσης για το 2020, με την τελική κατανάλωση ενέργειας της χώρας να προσδιορίζεται μέχρι 18,4 εκατ. τόνους ισοδύναμου πετρελαίου.

Τα βασικά σημεία της ρύθμισης περιλαμβάνουν τα εξής:

- Κάθε χρόνο ανακαινίζεται το 3% του συνολικού εμβαδού δαπέδου -με συνολικό ωφέλιμο εμβαδόν άνω των 250 τ.μ. - ιδιόκτητων κτηρίων που καταλαμβάνονται από τη δημόσια διοίκηση. Για νέα σύμβαση μίσθωσης/αγοράς πρέπει το κτήριο να είναι τουλάχιστον ενεργειακής κατηγορίας Γ'.

- Θέσπιση καθεστώτων επιβολής υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης από το 2017. Δίνεται η δυνατότητα δραστηριοποίησης εταιρειών παροχής ενέργειας στον κλάδο υπηρεσιών εξοικονόμησης, ενώ γίνεται το πρώτο βήμα για δημιουργία κλάδου ενεργειακών υπηρεσιών στην Ελλάδα.

- Ενεργειακοί έλεγχοι που διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες: μικρομεσαίοι (οικιακοί επαγγελματικοί, εμπορικοί εργαστήρια), μεγάλα κτήρια (γραφεία, εμπορικά, τριτογενούς τομέα) και μικρές βιομηχανικές/βιοτεχνικές εγκαταστάσεις και μεγάλες βιομηχανικές/βιοτεχνικές εγκαταστάσεις.

Στις μεγάλες επιχειρήσεις ορίζεται υποχρεωτικός έλεγχος εντός ενός έτους από την ισχύ του νόμου και εν συνεχεία κάθε τετραετία. Προβλέπεται δυνατότητα θέσπισης καθεστώτων στήριξης μικρομεσαίων με ΚΥΑ για κάλυψη κόστους των ελέγχων αλλά και προγράμματα ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης κ.ά.

- Υποχρέωση παροχής ατομικών μετρητών που απεικονίζουν την πραγματική κατανάλωση και παρέχουν πληροφορίες για τον πραγματικό χρόνο χρήσης στους τελικούς καταναλωτές, από τους διανομείς ενέργειας/επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ενέργειας, σε «ανταγωνιστική» τιμή. Σχετικές δαπάνες θεωρούνται επιλέξιμες στο πλαίσιο υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων.

Οι διανομείς/επιχειρήσεις λιανικής ενέργειας υποχρεούνται να παρέχουν στους καταναλωτές ακριβείς πληροφορίες τιμολόγησης εφόσον οι καταναλωτές δεν διαθέτουν ευφυή συστήματα μέτρησης.

- Η ΡΑΕ λαμβάνει υπ' όψιν την ενεργειακή απόδοση στις αποφάσεις της για την λειτουργία υποδομών φυσικού αερίου - ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ προβλέπονται κίνητρα για τους διαχειριστές μεταφοράς/διανομής για διάθεση υπηρεσιών εφαρμογής μέτρων βελτίωσης. Η ΡΑΕ γνωμοδοτεί στο ΥΠΕΝ ώστε μέχρι 30/6/2016 να εγκρίνει μέτρα/επενδύσεις βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης στην υποδομή του δικτύου τους, ενώ έχει τη δυνατότητα να απαιτεί από τους διαχειριστές μείωση τελών σύνδεσης και χρήσης συστήματος για ενθάρρυνση μονάδων συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης πλησίον σημείων ζήτησης.

- Δημιουργείται Ειδικό Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης για χρηματοδοτική/τεχνική υποστήριξη, ενώ μέχρι την ίδρυσή του χρησιμοποιούνται πόροι του υφιστάμενου Πράσινου Ταμείου.