"Όταν επισκέπτεστε τις κοινότητες αυτές, το πρώτο πράγμα που θα νιώσετε είναι την δυσωδία του αργού πετρελαίου», λέει ένας ακτιβιστής της Διεθνούς Αμνηστίας και καταγγέλλει ότι η απορρύπανση του Δέλτα του Νίγηρα, η μεγαλύτερη περιοχή παραγωγής πετρελαίου στην Αφρική, έχει καθυστερήσει πολύ
"Όταν επισκέπτεστε τις κοινότητες αυτές, το πρώτο πράγμα που θα νιώσετε είναι την δυσωδία του αργού πετρελαίου», λέει ένας ακτιβιστής της Διεθνούς Αμνηστίας και καταγγέλλει ότι η απορρύπανση του Δέλτα του Νίγηρα, η μεγαλύτερη περιοχή παραγωγής πετρελαίου στην Αφρική, έχει καθυστερήσει πολύ.

Μια νέα έκθεση  απο την Διεθνή Αμνηστία υποστηρίζει ότι ο γίγαντας του πετρελαίου Shell δεν έχει καθαρίσει παρά τις υποσχέσεις τις πετρελαιοκηλίδες στο Δέλτα του Νίγηρα.

Η Shell  δραστηριοποιείται στην περιοχή και έχει  5.000 χιλιόμετρα αγωγών και σύμφωνα με τα στοιχεία της ΜΚΟ , είναι υπεύθυνη για την δημιουργία 1.693 πετρελαιοκηλίδων  από το 2007. Οι ερευνητές της Διεθνούς Αμνηστίας και του Κέντρου για το Περιβάλλον,  ωστόσο, πιστεύουν ότι οι πραγματικοί αριθμοί είναι ακόμη υψηλότερα.

Σε ορισμένες περιοχές, η ρύπανση του περιβάλλοντος που είναι υπόθεση δεκαετιών έχει στερήσει τις τοπικές  κοινότητες  απο την γή  προκαλώντας στους ανθρώπους προβλήματα επιβίωσης . Με την έκθεση αυτή, οι ΜΚΟ που την συνέταξαν ελπίζουν ότι θα πιέσουν ώστε  η Shell  που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαίου της περιοχής να αναλάβει την ευθύνη να επαναφέρει  την  γη σε μια κατάσταση όπου θα είναι και πάλι καλλιεργήσιμη .

Οι έρευνες που πραγματοποιούνται  έδειξαν ότι σε πολλά σημεία τα οποία είχαν χαρακτηριστεί ως ιδιαίτερα μολυσμένα από το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος των Ηνωμένων Εθνών το 2011, η μόλυνση παραμένει , παρά τους ισχυρισμούς της Shell ότι έχουν καθαριστεί. Οι οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων αναφέρουν ότι βρήκαν ρύπανση απο  πετρέλαιο  τόσο στο έδαφος όσο και στο νερό .
Σημειώνεται ότι η νομοθεσία της Νιγηρίας υποχρεώνει την εταιρία που είναι υπεύθυνη για την ρύπανση να έχει  καθαρίσει την περιοχή εντός 24 ωρών. Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση, το πρόβλημα έγκειται στην εφαρμογή του εν λόγω νόμου. Οι αρμόδιοι φορείς για τον έλεγχο δεν έχουν επαρκείς πόρους να κάνουν τις έρευνες και έτσι ακόμα και περιοχές που έχουν πιστοποιηθεί ως καθαρές  παραμένουν  ορατά μολυσμένες. Επιπλέον, αναφέρει η έκθεση, περιοχές που έχουν καθαριστεί, αυτό έχει γίνει  μόνο επιφανειακά.

Απο την πλευρά της η Shell διαφωνεί με τα συμπεράσματα της έκθεσης και μάλιστα στην  ιστοσελίδα της αποδίδει την ρύπανση  σε πράξεις σαμποτάζ και στην κλοπή.  Όπως υποστηρίζει, έχει καταφέρει να βελτιώσει την ασφάλεια του αγωγού συνάπτοντας συμφωνία συνεργασίας με τις τοπικές κοινωνίες. Σημειώνεται ότι , η Shell συμφώνησε να καταβάλει 55 εκατομμύρια λίρες ($ 83.500.000) στις τοπικές αλιευτικές κοινότητες μετά από τρία χρόνια νομικής μάχης.

Πρόκειται για κοινότητες οι οποίες ζούσαν απο γεωργικές καλλιέργειες και απο την αλιεία και οι οποίες είδαν τις περιοχές τους να καταστρέφονται λόγω της ρύπανσης. Τον Μαϊο , αξιωματούχοι της Shell συναντήθηκαν με εκπροσώπους της κοινότητας Μπόντο, τα Ηνωμένα Έθνη, τη Διεθνή Αμνηστία και τοπικούς ακτιβιστές δεσμεύτηκαν ότι θα ξεκινούσαν άμεσα  τις εργασίες καθαρισμού.Προηγουμένως, η Shell είχε  συμφωνήσει να καταβάλλει  £ 55 εκατομμύρια (83,3 εκατομμύρια δολάρια)  στην πόλη της Bodo. Περίπου £ 35.000.000 θα δίδονταν  στους  αλιείς που είχαν πληγεί , με κάθε ένα απο αυτούς να παίρνει 2.200 λίρες, ή το ισοδύναμο εισόδημα τριών ετών ενώ  £ 20 εκατομμύρια διατέθηκαν για την ευρύτερη κοινότητα Bodo.

Αλλά οι κάτοικοι Μπόντο πιθανότατα θα αργήσουν να επιστρέψουν στην αλιεία .Μια έκθεση των Ηνωμένων Εθνών έχει αναφέρει  ότι θα χρειάζονταν ώς και  30 χρόνια για να επανέλθουν οι βάλτοι στην προηγούμενη αξιοποιήσιμη αλιευτικά κατάσταση.

ΠΗΓΗ: premium.paratiritis

(www.imerisia.gr)