Η παραποίηση των μετρήσεων που αφορούν τις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκινητήρων της Volkswagen είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια σημαντικών φορολογικών εσόδων για όσα κράτη - σ' αυτά περιλαμβάνεται ασφαλώς και η Ελλάδα - έδιναν κίνητρα στους καταναλωτές προκειμένου να προτιμούν «καθαρά» μοντέλα. Το ερώτημα ανακύπτει αβίαστα: Θα αποζημιώσει τις κυβερνήσεις αυτές η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία;
Η παραποίηση των μετρήσεων που αφορούν τις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκινητήρων της Volkswagen είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια σημαντικών φορολογικών εσόδων για όσα κράτη - σ' αυτά περιλαμβάνεται ασφαλώς και η Ελλάδα - έδιναν κίνητρα στους καταναλωτές προκειμένου να προτιμούν «καθαρά» μοντέλα. Το ερώτημα ανακύπτει αβίαστα: Θα αποζημιώσει τις κυβερνήσεις αυτές η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία;

«Ασφαλώς», απαντά η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία ωστόσο διατηρεί (με νεότερη ανακοίνωσή της την Τρίτη) στα 7 δισ. ευρώ την πρόβλεψή της για την αποζημίωση των με οιοδήποτε τρόπο θιγέντων, πελατών της και κυβερνήσεων. Και στη Γερμανία, άλλωστε, ξεκίνησε έρευνα των εισαγγελικών αρχών για φορολογική απάτη της Volkswagen.

Την έρευνα διέταξε η εισαγγελέας του δικαστηρίου του Μπράουνσβαικ Μπίργκιτ Σέελ. Η έρευνα εστιάζεται σε πέντε στελέχη της επιχείρησης, που γνώριζαν ή όφειλαν να γνωρίζουν την απάτη με το πειραγμένο λογισμικό που παραποιούσε τις τιμές εκπομπών οξειδίων του αζώτου στα ευπώλητα πετρελαιοκίνητα μοντέλα της VW. Σημειωτέον ότι λίγες ημέρες μετά την αποκάλυψη η ίδια η εταιρεία παραδέχθηκε ότι παραποιούνταν και τα στοιχεία που αφορούσαν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (εμφανίζονταν κατά 18% χαμηλότερες) σε 800.000 αυτοκίνητα του ομίλου, ντιζελοκίνητα τα περισσότερα αλλά και 98.000 βενζινοκίνητα.

Οι παραποιημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι εκείνες που θα στοιχειοθετήσουν τις κατηγορίες για φοροαπάτη, καθώς οι κυβερνήσεις - μεταξύ των οποίων και η γερμανική, όπως άλλωστε και η ελληνική - πριμοδοτούν τα μοντέλα με χαμηλές εκπομπές του ρύπου αυτού: όσο λιγότερα γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακος ανά χιλιόμετρο εκπέμπουν τα αυτοκίνητα, τόσο χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας καταβάλλουν οι κάτοχοι του μοντέλου και τόσο λιγότερα φορολογικά έσοδα (εφ' όσον τα στοιχεία είναι παραποιημένα) εισπράττει το περιβαλλοντικά ευαίσθητο κράτος.

Η απάτη εκ μέρους της κορυφαίας σε πωλήσεις ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας αφορά βεβαίως και τους πελάτες της, αφού θα τους επιβαρύνει εφ' όσον τα αυτοκίνητά τους φορολογηθούν ανάλογα με τους πραγματικούς ρύπους που εκπέμπουν. Στη Γερμανία, πάντως, ο υπουργός Μεταφορών Αλεξάντερ Ντομπρίντ λίγες ημέρες μετά την αποκάλυψη της απάτης (και) με το διοξείδιο του άνθρακα είχε δηλώσει ότι υποστηρίζει μια λύση «που δεν θα τιμωρούσε τους πελάτες της Volkswagen».

Ο Ντομπρίντ είχε ξεκαθαρίσει ότι ο όμιλος θα έπρεπε να αναλάβει να καλύψει όλα τα φορολογικά κόστη που απορρέουν με δική του υπαιτιότητα. Αλλά και ο επικεφαλής του ομίλου Ματίας Μίλερ, που αντικατέστησε τον παραιτηθέντα Μάρτιν Βίντερκορν μετά την πρώτη αποκάλυψη της παραποίησης των στοιχείων που αφορούν τα οξείδια του αζώτου, έχει υποσχεθεί να αναλάβει η VW όλα τα οικονομικά βάρη της υπόθεσης, σημειώνοντας ότι αυτό αποτελεί προϋπόθεση για να αποκαταστήσει την καλή της φήμη.

«Ο όμιλος Volkswagen εγγυάται ότι θα καλυφθούν οι ενδεχόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις που θα προκύψουν κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης», υπογραμμίζει ο Μίλερ σε επιστολή που απηύθυνε στους 28 υπουργούς Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

(tovima.gr, 25/11/2015)