Μία πλατιά και καλά φωτισμένη πίστα, χωρίς κόκκινα φανάρια, διασταυρώσεις ή αυτοκίνητα: το όνειρο του κάθε ποδηλάτη μπορεί σύντομα να γίνει πραγματικότητα σε πολλές γερμανικές πόλεις, σύμφωνα με σχέδιο κατασκευής «ποδηλατικών λεωφόρων», με στόχο την αποσυμφόρηση των οδικών αρτηριών

Μία πλατιά και καλά φωτισμένη πίστα, χωρίς κόκκινα φανάρια, διασταυρώσεις ή αυτοκίνητα: το όνειρο του κάθε ποδηλάτη μπορεί σύντομα να γίνει πραγματικότητα σε πολλές γερμανικές πόλεις, σύμφωνα με σχέδιο κατασκευής «ποδηλατικών λεωφόρων», με στόχο την αποσυμφόρηση των οδικών αρτηριών.

Στη Ρηνανία, 5 χιλιόμετρα πίστας εγκαινιάσθηκαν στα τέλη Νοεμβρίου, στο πλαίσιο φιλόδοξου σχεδίου για σύνδεση στο προσεχές μέλλον του Ντούισμπουργκ με το Χαμ, σε απόσταση 100 χιλιομέτρων.

Το σχέδιο προβλέπει τη διασύνδεση με ποδηλατοδρόμους δέκα οικιστικών ζωνών, μεταξύ τους το Ντόρτμουντ και το Μπόχουμ και τεσσάρων πανεπιστημίων, αξιοποιώντας παροπλισμένες σιδηροδρομικές γραμμές. Η ποδηλατική λεωφόρος θα έχει έτσι πλάτος 4 μέτρων, επιτρέποντας σε πολλούς κατοίκους των περιοχών αυτών να εγκαταλείψουν τα αυτοκίνητά τους, καλύπτοντας γρήγορα δεκάδες χιλιόμετρα. Η επικράτηση των ηλεκτρικών ποδηλάτων αναμένεται να βοηθήσει αποφασιστικά τα σχέδια αυτά. Σύμφωνα με μελέτη συγκοινωνιολόγων, η κατασκευή της λεωφόρου των 100 χιλιομέτρων θα μειώσει τον όγκο αυτοκινήτων κατά 50.000 οχήματα ημερησίως, αποσυμφορίζοντας παράλληλα τα περιαστικά επιβατικά τρένα. Ανάλογα σχέδια εκπονούν αυτή την εποχή και οι αστικές ζώνες της Φρανκφούρτης, του Μονάχου και της Νυρεμβέργης.

Η πρώτη δοκιμαστική ποδηλατική λεωφόρος θα κατασκευασθεί μεταξύ Φρανκφούρτης και Ντάρμστατ, ενώ θα ακολουθήσει και μία ακόμη, μεταξύ Μονάχου και των βόρειων προαστίων της βαυαρικής πρωτεύουσας. Τα μήκη των λεωφόρων αυτών θα είναι 30 και 15 χιλιόμετρα, αντίστοιχα. Η Νυρεμβέργη, δεύτερη σε μέγεθος πόλη του κρατιδίου της Βαυαρίας, παρήγγειλε μελέτη βιωσιμότητας για τέτοια λεωφόρο, η οποία θα συνδέει την πόλη με τέσσερα από τα προάστιά της.

Κοινό πρόβλημα των παραπάνω σχεδίων: η χρηματοδότησή τους. Παρότι το ομοσπονδιακό κράτος είναι αρμόδιο για την κατασκευή και τη συντήρηση αυτοκινητόδρομων και σιδηροδρόμων, οι ποδηλατόδρομοι ανήκουν στην αρμοδιότητα των τοπικών κοινοτήτων.

(Πηγή: Καθημερινή/AFP)