Το 2016 είναι μια χρονιά η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει ορόσημο για την ανάκαμψη του κλάδου των καυσίμων. Οι κυριότεροι παράγοντες οι οποίοι θα την επηρεάσουν είναι τρεις: Η πορεία των διεθνών τιμών πετρελαίου, η πορεία της ελληνικής οικονομίας και το αποτέλεσμα της μάχης που δίδεται για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου

Το 2016 είναι μια χρονιά η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει ορόσημο για την ανάκαμψη του κλάδου των καυσίμων. Οι κυριότεροι παράγοντες οι οποίοι θα την επηρεάσουν είναι τρεις: Η πορεία των διεθνών τιμών πετρελαίου, η πορεία της ελληνικής οικονομίας και το αποτέλεσμα της μάχης που δίδεται για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

Σε ό,τι αφορά τις διεθνείς τιμές, τα χαμηλά επίπεδα που έχουν διαμορφωθεί το τελευταίο διάστημα φαίνεται ότι θα διατηρηθούν, τουλάχιστον στην αρχή του 2016. Δυστυχώς, η μείωση αυτή δεν μπορεί να περάσει ολόκληρη στην αγορά αφού η τελική τιμή των καυσίμων διαμορφώνεται σε ποσοστό άνω του 70% από τους φόρους. Παρ' όλα αυτά, τα επίπεδα των τιμών καυσίμων σήμερα έχουν λειτουργήσει ως ανάχωμα στις πτωτικές τάσεις που ενισχύθηκαν μετά την επιβολή των capital controls, τους νέους φόρους και το κλίμα αβεβαιότητας που διατηρείται στην αγορά. Ευχή είναι το 2016 να διατηρηθούν οι διεθνείς τιμές σε αυτά τα επίπεδα, ενώ ελπίδα της αγοράς παραμένει το κράτος να αποφασίσει μια έστω μικρή αποκλιμάκωση των φόρων ειδικά στα καύσιμα κίνησης, η οποία θα λειτουργούσε ευεργετικά και θα ήταν παράγοντας αναθέρμανσης της οικονομίας.

Σε ό,τι αφορά την πορεία της οικονομίας το 2016, εφόσον η Ελλάδα αποκτήσει εκ νέου πρόσβαση στις διεθνείς αγορές, ενισχυθούν οι επενδύσεις και επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα ο τραπεζικός δανεισμός των επιχειρήσεων, η αγορά θα επανακάμψει έστω και με αργούς ρυθμούς. Αυτό θα φανεί στις καταναλώσεις καυσίμων, όπου είναι ένας πολύ καλός δείκτης για την πορεία της οικονομίας. Μεγάλες ελπίδες για το 2016 αφήνει και ο τουρισμός, μετά και την ευχάριστη έκπληξη του 2015.

Τέλος, το 2016 το υγιές κομμάτι της αγοράς καυσίμων αναμένει να ολοκληρωθεί η εφαρμογή των μέτρων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Μέχρι σήμερα έχουν γίνει αρκετά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, πρέπει όμως να γίνουν ορισμένα ακόμη για να ολοκληρωθεί η προσπάθεια. Το παράδειγμα των πρατηρίων όπου το 95% έχει εγκαταστήσει σύστημα εισροών – εκροών και αποστέλλει στοιχεία τα οποία όμως δεν αξιοποιούνται από την πολιτεία, αφού η αρμόδια υπηρεσία δεν τα επεξεργάζεται επαρκώς, είναι χαρακτηριστικό. Παράλληλα, εκκρεμεί η εφαρμογή μιας σειράς από μέτρα όπως η εγκατάσταση συστημάτων GPS στα βυτιοφόρα και στις εγκαταστάσεις μεταπωλητών. 

Είναι σημαντικό εντός του 2016 να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες έτσι ώστε τα μέτρα που έχουν αποφασισθεί να λειτουργήσουν αθροιστικά και να φέρουν αποτελέσματα. Αυτονόητο είναι ότι οι φορείς της αγοράς (ΣΕΕΠΕ, ΟΒΕ) παραμένουν πάντα διαθέσιμοι για να συνδράμουν στην προσπάθεια της πολιτείας στη θέσπιση νέων μέτρων που θα λύνουν πραγματικά προβλήματα. Τα έσοδα που θα έχει το κράτος από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων σύμφωνα με εκτιμήσεις μπορεί να φθάσουν τα 300 εκατομμύρια, ενώ είναι σημαντικό ότι θα εμπεδωθεί και το αίσθημα της ισονομίας στο υγιές κομμάτι της αγοράς που σήμερα υφίσταται αθέμιτο ανταγωνισμό από τους λαθρεμπόρους.

Για την ΕΛΙΝΟΙΛ το 2015 ήταν μια χρονιά όπου επετεύχθη προσεκτική και σταθερή ανάπτυξη, αποτέλεσμα μιας πολύ ξεκάθαρης στρατηγικής, με περιορισμό των πιστωτικών κινδύνων, θωράκισης του δικτύου ελίν και ανάπτυξης νέων πρωτοποριακών προϊόντων τα οποία έδωσαν ώθηση στις πωλήσεις. Το 2016, η ΕΛΙΝΟΙΛ θα συνεχίσει την ίδια πορεία με στόχο τη βελτίωση της κερδοφορίας της, την άνοδο των μεριδίων αγοράς που κατέχει και την εδραίωσή της ως μιας εκ των κορυφαίων εταιρειών στον χώρο.

 * κ. Γιάννης Αληγιζάκης είναι διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ

(Πηγή: capital.gr, Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 9ης Ιανουαρίου)