Σήμερα στην Ευρωβουλή η Νέα Νομοθεσία για τους Ελέγχων Εκπομπών Οξειδίων του Αζώτου Μετά το Σκάνδαλο της Volkswagen

Σήμερα στην Ευρωβουλή η Νέα Νομοθεσία για τους Ελέγχων Εκπομπών Οξειδίων του Αζώτου Μετά το Σκάνδαλο της Volkswagen
energia.gr
Τετ, 3 Φεβρουαρίου 2016 - 18:26
Ψηφίζει σήμερα, 3 Φεβρουαρίου, το Ευρωκοινοβούλιο, σχετικά με το νέο σύστημα ελέγχων για παραβιάσεις των ορίων επικίνδυνων εκπομπών οξειδίων του αζώτου στα αυτοκίνητα. Το προτεινόμενο σχέδιο στόχο έρχεται ως απάντηση στο πρόσφατο σκάνδαλο με τις εκπομπές των οχημάτων της Volkswagen, που, όπως παραδέχθηκε η ίδια η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, εξαπατούσαν τα σχετικά τεστ

Ψηφίζει σήμερα, 3 Φεβρουαρίου, το Ευρωκοινοβούλιο, σχετικά με το νέο σύστημα ελέγχων για παραβιάσεις των ορίων επικίνδυνων εκπομπών οξειδίων του αζώτου στα αυτοκίνητα. Το προτεινόμενο σχέδιο στόχο έρχεται ως απάντηση στο πρόσφατο σκάνδαλο με τις εκπομπές των οχημάτων της Volkswagen, που, όπως παραδέχθηκε η ίδια η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, εξαπατούσαν τα σχετικά τεστ.

Σύμφωνα με τους Financial Times, πολλοί παράγοντες της βιομηχανίας αυτοκινήτων, αλλά και η Κομισιόν και οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών της ΕΕ, παροτρύνουν τους ευρωβουλευτές να στηρίξουν την νομοθετική πρόταση. Ωστόσο, βασικοί παράγοντες του Ευρωκοινοβουλίου τονίζουν ότι το τελικό κείμενο είναι υπερβολικά μετριοπαθές και τόσο γενναιόδωρο προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων που οι προβλέψεις του είναι, ουσιαστικά, παράνομες.

Συγκεκριμένα, ο Philippe Lamberts, επικεφαλής της ευρωομάδας των Πρασίνων, δήλωσε στους Financial Times ότι τίθεται εν αμφιβόλω η ίδια η αξιοπιστία της ΕΕ. «Εδώ διακυβεύεται το αν θέλουμε αποδεχθούμε όχι απλά μία άδεια για εξαπάτηση αλλά και μία ολόκληρη ‘τρύπα’ στη νομοθεσία», τονίζει.

Αν και το νέο σύστημα ελέγχων καταρτίζεται εδώ και πολλά χρόνια, η διαδικασία απέκτησε επείγοντα χαρακτήρα μετά τις αποκαλύψεις, πέρυσι, ότι η Volkswagen έχει χρησιμοποιήσει ειδικό λογισμικό ώστε να «ξεγελαστούν» τα μηχανήματα που μετρούν τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου στα οχήματά της.

Η Elzbieta Bienkowska, υπεύθυνη της Κομισιόν για την νομοθεσία που σχετίζεται με την αυτοκινητοβιομηχανία, υπερασπίζεται, από την πλευρά της, τη νέα συμφωνία. Όπως τονίζει, θα αποτελέσει μεγάλη συμβολή στην αντιμετώπιση ενός χρόνιου προβλήματος που αφορά τα αυτοκίνητα που, αν και περνούν επιτυχώς τα σχετικά τεστ, καταλήγουν, στους δρόμους, να υπερβαίνουν τα όρια των εκπομπών. Επίσης, δεσμεύεται ότι θα κάνει δυναμική χρήση της ρήτρας αναθεώρησης ώστε οι κανόνες να γίνουν ακόμη πιο αυστηροί.

«Φυσικά και θα μπορούσα να επιμείνω στην αρχική μου πρόταση, αλλά τότε θα χρειαζόμουν τη στήριξη από τα κράτη μέλη, αλλά δεν θα την έχω», παραδέχθηκε σε συνέντευξή της στους FT τον περασμένο μήνα.

Αν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απορρίψει τη συμφωνία, τότε οι ευρωβουλευτές θα χρειαστεί να εγκρίνουν τις νέες ρυθμίσεις με απόλυτη πλειοψηφία, με την νέα νομοθεσία να χρειάζεται, τότε, τουλάχιστον 376 ψήφους σε σύνολο 751 για να απορριφθεί – κάτι που θεωρείται ασυνήθιστο.

Ωστόσο, όσοι αντιτίθενται στο σημερινό κείμενο της πρότασης πέτυχαν την 1η Φεβρουαρίου μία δήλωση της επιτροπής νομικών υποθέσεων της Ευρωβουλής, σύμφωνα με την οποία αν τα κείμενα συμπεριλάβουν ένα μεγάλο εύρος ελιγμών «αυτό θα είναι αντίθετο προς τους σκοπούς και το περιεχόμενο» της ισχύουσας περιβαλλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ και, άρα, θα είναι παράνομο, όπως αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα των Financial Times.