Τρεις περίπου μήνες συμπληρώνει σε λειτουργία το σύστημα τηλεματικής του ΟΑΣΑ
που επιτρέπει στους επιβάτες να γνωρίζουν τον ακριβή χρόνο επιβίβασης και αποβίβασης
τους σε λεωφορεία και τρόλεϊ. Και μπορεί η τηλεματική να ήρθε με σημαντική
καθυστέρηση στην Ελλάδα, ωστόσο, πολύ γρήγορα, ριζοσπαστικοποίησε τον τρόπο
μετακίνησης χιλιάδων επιβατών.
Το σύστημα της τηλεματικής περιλαμβάνει την εγκατάσταση εξοπλισμού σε 1.750
λεωφορεία και 250 τρόλεϊ για την παρακολούθηση του συγκοινωνιακού έργου σε
πραγματικό χρόνο, αλλά και την πληροφόρηση του επιβατικού κοινού για την
εκτέλεση των δρομολογίων.
Τοέργο, που είναι προϋπολογισμού 48,2 εκατ. ευρώ, υλοποιείται ως ΣΔΙΤ,
Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού φορέα από την κοινοπραξίαIntrakat - Intrasoft
International -, με χρηματοδότηση που προέρχεται από το ΕΣΠΑ, το
πρόγραμμα Jessica, ίδια κεφάλαια και δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα.
”Ο ευρύτερος τομέας της τεχνολογίας αποτελεί "κλάδο αιχμής" για
τον όμιλό μας. Θα πρέπει να σημειώσουμεότι παρά τις ιδιαίτερα αντίξοες
συνθήκες για την οικονομία και το επιχειρείν στη χώρα μας, η περίοδος
υλοποίησης του έργου ολοκληρώθηκε απρόσκοπτα και εντός χρονοδιαγράμματος και
ήδη από το Μάρτιο έχει ξεκινήσει η επόμενη φάση του έργου που αφορά τη δεκαετή
λειτουργία του”επισημαίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος τηςIntrakat,
Πέτρος Σουρέτης.
Πως λειτουργεί το σύστημα της τηλεματικής
Το νέο σύστημα Τηλεματικής του ΟΑΣΑ διασφαλίζει την έγκαιρη και έγκυρη
πληροφόρηση των επιβατών σχετικά με την εκτέλεση των δρομολογίων και ταυτόχρονα
την καλύτερη διαχείριση του στόλου και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου
της ΟΣΥ. Οργανώνει και διευκολύνει τον προγραμματισμό των μετακινήσεων του
επιβατικού κοινού βάζοντας οριστικά τέλος στις πολύωρες αναμονές στις στάσεις
των λεωφορείων και βελτιώνει αισθητά την εικόνα και τις παρεχόμενες υπηρεσίες
του Συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας.
1.000 "έξυπνεςστάσεις"
Σε1.000από τιςστάσεις του ΟΑΣΑ
έχουνεγκατασταθείοθόνες,
μέσω των οποίων οι επιβάτες
έχουν τη δυνατότητα να πληροφορούνταιτον ακριβή χρόνο διέλευσης των
οχημάτων όλων των γραμμών που διέρχονται από αυτέςαλλά και τη γενικότερη
λειτουργία του δικτύου των ΑστικώνΣυγκοινωνιών με έκτακτα
μηνύματα.Σύμφωνα με τησύμβασητου έργου,η εφαρμογή της
τηλεματικής περιλαμβάνει 1.000 "έξυπνες" στάσεις.Ωστόσο,
εξετάζεται από τηνέα Διοίκηση του ΟΑΣΑ η διασύνδεση του συστήματος
τηλεματικής με το αντίστοιχο τουΤραμ, καθώς δεν υπήρχε ανάλογη πρόβλεψη.
Η έξυπνη στάση έχει τηνδυνατότητα ηχητικής ενημέρωσης μέσω κομβίου
στονστύλο της στάσης, για την πληροφόρηση ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Επίσης, τριάντααπό τιςέξυπνεςστάσεις φέρουν επιπλέον
εξοπλισμό με οθόνη αφής μέσω των οποίων το επιβατικό κοινόενημερώνεται
για βασικά κριτήρια μετακίνησης, με πολλαπλές επιλογές.
Η εφαρμογήOASA Telematics
Hενημέρωση των χρηστών των αστικών συγκοινωνιών γίνεταιμέσω
τηςεφαρμογής"OASA Telematics", η οποία μέσω έξυπνων
συσκευών ενημερώνει για τις θέσεις όλων των οχημάτων και κάθε επιλεγμένης
γραμμής πάνω σε χάρτη, για την άφιξη επόμενου οχήματος, για την πλησιέστερη στάση
στον χρήστη, καθώς και για την βέλτιστη διαδρομή που μπορεί να ακολουθήσει ο
ενδιαφερόμενος έτσι ώστε να προγραμματίζει έγκαιρα τις μετακινήσεις του χωρίς
να σπαταλά χρόνο περιμένοντας στις στάσεις. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη σε όλα
τα λειτουργικά συστήματα που χρησιμοποιούνται ευρέως
(Android,iOS,Windows).
Εκτιμάται ότι την εφαρμογή έχουν τηλεφορτώσει περισσότεροι από 100 χιλιάδες
χρήστες, ενώ καλύπτει το σύνολο των στάσεων και λεωφορείων του ΟΑΣΑ ανεξάρτητα
από την ύπαρξη ή όχι οθονών πληροφόρησης κοινού στις στάσεις.
Τα κέντρα διαχείρισης
Παράλληλα, σε2.000 οχήματατου στόλου της ΟΣΥέχει
εγκατασταθεί ειδικός τηλεματικός εξοπλισμός, ο οποίος αποτελείται από τον
υπολογιστή οχήματος, την κονσόλα οδηγού με την οποία μπορεί να επικοινωνεί με
τα κέντρα διαχείρισης του ΟΑΣΑ και της ΟΣΥ καιτην οθόνη για την ενημέρωση
στάσης.Επιπροσθέτως πραγματοποιείται αναγγελία επόμενης στάσης και
ανακοινώσεις προς το κοινό,ενώ σημαντικός αριθμός οχημάτων διαθέτει
καταμετρητή επιβατών με στόχο τον καλύτερο σχεδιασμό δρομολογίων και γραμμών.
Στα κεντρικά γραφεία του ΟΑΣΑ, στο Αμαξοστάσιο Π. Ράλλη και σε όλα τα
υπόλοιπα αμαξοστάσια θερμικών και ηλεκτρικών λεωφορείων βρίσκονται σε
λειτουργίατα κέντραεποπτείας και διαχείρισηςσυστήματος.
Ταοχήματακαιοιέξυπνες
στάσειςεπικοινωνούνμετα
κέντραμέσωασύρματης
ευρυζωνικής
σύνδεσης.
Μέσωτηςσυλλογήςκαι
ανάλυσηςτωνδεδομένων,το
σύστημαπαρέχειανάπάσα
στιγμήσταστελέχη
του ΟΑΣΑ,πολύτιμη πληροφορία για το εκτελούμενοσυγκοινωνιακό
έργο,
έχοντας, με τον τρόπο αυτό, τη δυνατότηταναεντοπίσουνκαι
ναεπιλύσουνάμεσαπροβλήματα,
όπως ηξαφνικήαύξησηεπιβατικής
κίνησηςσεκάποιοδρομολόγιο,
η εμπλοκή της κίνησης των λεωφορείων κλπ
Η λειτουργία
Το έργο, προβλέπει και την δεκαετή λειτουργία, Συντήρηση και Τεχνική Υποστήριξη
του συστήματος. Για την ανωτέρω περίοδο, ο Ανάδοχος έχει αναλάβει την υποχρέωση
να διατηρεί σε πλήρη λειτουργικότητα το σύστημα και αξιολογείται συνεχώς βάσει
συγκεκριμένων κριτηρίων απόδοσης τα οποία έχουν τεθεί από τον ΟΑΣΑ. Για την
διασφάλιση της καλής λειτουργίας και αποδοτικότητας του συστήματος, έχει στηθεί
ένας μηχανισμός (που ενδεικτικά αποτελείται από ειδικό λογισμικό παρακολούθησης
βλαβών, έμπειρους συντονιστές λειτουργίας και τεχνικής υποστήριξης, ανεξάρτητες
ομάδες εξειδικευμένων και κατάλληλα εξοπλισμένων συνεργείων και ασφαλή
αποθέματα ανταλλακτικών) με στόχο οποιαδήποτε πρόβλημα ή βλάβη να
αντιμετωπίζεται στον συντομότερο δυνατό χρόνο.
(από www.capital.gr)