Του Μπάμπη Μιχάλη
Καταστροφικές αποδεικνύονται οι υψηλές πετρελαϊκές τιμές για τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς όλο και περισσότεροι Αμερικανοί γυρίζουν την πλάτη στα ενεργοβόρα οχήματά τους και στρέφονται στα πιο οικονομικά όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμων αυτοκίνητα των Ασιατών ανταγωνιστών τους. Οι «τρεις μεγάλοι του Ντιτρόιτ» (General Motors, Ford, Chrysler) είδαν τις συνολικές τους πωλήσεις στην αμερικανική αγορά τον περασμένο μήνα να καταποντίζονται και να υποχωρούν κατά 17% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Μεγαλύτερη πτώση (-37%) σημείωσαν οι πωλήσεις της DaimlerChrysler, ενώ ακολούθησαν η Ford (-34%) και η General Motors (-19,5%). * Αντίθετα, στο ίδιο διάστημα η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας Toyota αύξησε τις δικές της πωλήσεις στις ΗΠΑ κατά 16%, μεγεθύνοντας το μερίδιό της εκεί στο 16%. Ξεπέρασε, έτσι, τη Ford και με μερίδιο 16,2% είναι πλέον η δεύτερη μεγαλύτερη σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ μετά την General Motors. Αυξάνοντας διαρκώς τα τελευταία χρόνια το δίκτυο των εργοστασίων της στις ΗΠΑ -το φθινόπωρο ανοίγει νέο εργοστάσιο στο Σαν Αντόνιο του Τέξας- η Toyota (που παράγει πλέον περισσότερα αυτοκίνητα στο εξωτερικό παρά στην Ιαπωνία) είχε μόλις πριν από τρεις μήνες πετάξει από την τρίτη θέση της αμερικανικής αγοράς την DaimlerChrysler. Ανάλογη άνοδο, όμως, σημείωσαν τον περασμένο μήνα και οι πωλήσεις των υπόλοιπων Ασιατών κατασκευαστών, όπως της ιαπωνικής Honda που σημείωσαν αύξηση 10% και της νοτιοκορεάτικης Hyundai Motor που αυξήθηκαν κατά 6%. Συνολικά οι ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες αύξησαν το μερίδιό τους στην αμερικανική αγορά τον Ιούλιο στο 41,4%, το υψηλότερο που είχαν ποτέ εκεί. Αντίθετα, οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ είδαν το δικό τους να συρρικνώνεται στο 52%, το χαμηλότερο στην ιστορία. Οι εξελίξεις αυτές αντανακλούν την αποστροφή των Αμερικανών στα ενεργοβόρα οχήματα που κατασκευάζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τους, όπως, για παράδειγμα, τα οχήματα ελεύθερου χρόνου (SUV), των οποίων οι πωλήσεις υποχωρούν στους πρώτους 7 μήνες του 2006 κατά 19%. Η εξέλιξη αυτή εντείνει τις πιέσεις στους «τρεις μεγάλους» για ακόμη περισσότερα κίνητρα προς τους Αμερικανούς καταναλωτές στη συνέχεια. (ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 3/8/06)