Του Πάνου Λειβαδά
Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα υιοθέτησε το στρατηγικό προσανατολισμό της εξωστρεφούς ανάπτυξης. Με την αυτοπεποίθηση που της επέτρεπε η τεράστια επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, η χώρα μας προώθησε σημαντικές μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την πολιτική μιας ανοιχτής οικονομίας. Η Ελλάδα απέδειξε, με αυτόν τον τρόπο, πως το «Ολυμπιακό» της επίτευγμα δεν ήταν μια μεμονωμένη στιγμή δόξας αλλά ένα ορόσημο σε μια σταθερή πορεία. Μια πορεία η οποία, χάρη στον ευρύτερο εξωστρεφή προσανατολισμό της χώρας σήμερα, συνεχίζεται με πληθώρα διεθνών επιτευγμάτων. Αναδεικνύει, έτσι, την Ελλάδα σε στρατηγικό οικονομικό και πολιτικό κέντρο μίας ευρείας περιοχής που ξεκινά από τα Βαλκάνια και εκτείνεται έως τον Εύξεινο Πόντο και τον Καύκασο. Τα στοιχεία της ελληνικής οικονομίας επιβεβαιώνουν τα παραπάνω. Με ρυθμό ανάπτυξης στο 4% (υπερδιπλάσιο του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ενωσης), το έλλειμμα να μειώνεται κάτω από το 3% το 2006 (6,9% το 2004), την ανεργία σε πτωτική τροχιά στο 9,7% (11% το 2004), και με σημαντικές αυξήσεις σε κρίσιμους δείκτες όπως ο τουρισμός (12% αύξηση το 2005) ή οι εξαγωγές (23%), η Ελλάδα κερδίζει νέα στοιχήματα (ανάμεσά τους και αυτό της οικονομικής εξωστρέφειας). Η συμβολή των Ολυμπιακών Αγώνων στην επιτυχία αυτού του νέου προσανατολισμού ήταν καθοριστική αφού αποτέλεσαν την πλατφόρμα για τη μαζική παρουσίαση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας. Πολλοί αναγνώρισαν - ή αντελήφθησαν για πρώτη φορά - την Ελλάδα όχι απλά ως μία αγορά δέκα εκατομμυρίων αλλά ως μία «πύλη» σε μια αγορά 160 εκατομμυρίων ανθρώπων ολόκληρης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Την Ελλάδα ως ενεργειακό κόμβο. Την Ελλάδα όχι μόνο ως παγκόσμια δύναμη στη ναυτιλία αλλά και με σημαντικότατο διεθνή ρόλο στην παροχή εξειδικευμένου ανθρώπινου κεφαλαίου, στις υποδομές ή τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Την Ελλάδα, ως ανεκτίμητο φάρο ειρήνης, σταθερότητας και ανάπτυξης στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο. Με άλλα λόγια, ο τρόπος με τον οποίο η παγκόσμια κοινή γνώμη αντιλαμβανόταν την Ελλάδα άλλαξε σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αυτό το γεγονός έχει, φυσικά, επηρεάσει θετικά τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν, στην πράξη πλέον, οι εταίροι μας την Ελλάδα, τους Ελληνες επιχειρηματίες, τους Ελληνες επενδυτές. Με άλλα λόγια, έχει επηρεάσει θετικά την ίδια την εξωστρέφεια της οικονομίας μας. Ενα από τα ενδεικτικότερα παραδείγματα είναι η αναβάθμιση και διεύρυνση των οικονομικών μας σχέσεων με την Κίνα, που επισφραγίστηκε με τις σημαντικές συμφωνίες που υπέγραψε ο Ελληνας πρωθυπουργός, τον Ιανουάριο του 2006, όπως αυτή για να γίνουν τα ελληνικά λιμάνια διαμετακομιστικά κέντρα κινέζικων προϊόντων. Ιδιαίτερα βαρύνουσα, από άποψη συμβολισμών και ουσίας, είναι η πρόσφατη απόφαση για την ονοματοδοσία του, ελληνικών συμφερόντων, πλοίου «C. V. COSCO HELLAS», το οποίο ναυλώθηκε από το ναυτιλιακό κολοσσό μεταφορών COSCO. Στην επιτυχή παρουσίαση της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας στην διεθνή κοινή γνώμη, συνέβαλε σημαντικά και η μεθοδική εργασία της πολιτείας στον τομέα της Επικοινωνίας προς το εξωτερικό, με όλες τις θετικές συνέπειες προς την κατεύθυνση της εξωστρέφειας. Στον τομέα αυτό εργαζόμαστε έτσι ώστε η προστιθέμενη αξία των επιτυχιών της χώρας να αποκρυσταλλωθεί, να πάρει μορφή και να μπορεί, συνεπώς, να μεταφέρεται σε όλα τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, στις υπηρεσίες της, στα προϊόντα της και γενικότερα σε οτιδήποτε συνθέτει το σύγχρονο πρόσωπο της χώρας μας. Οικοδομούμε, συλλογικά και ενιαία, την ιδιαίτερη επικοινωνιακή μας ταυτότητα, που με όρους του σύγχρονου marketing ονομάζεται ένα ισχυρό brand identity. Μέσα από τη συνέργεια και την πολύμηνη συνεργασία πολλών φορέων, γεννήθηκε και συνδιαμορφώθηκε το «Wonderful Greece», που αποδίδει τη διαπίστωση της διεθνούς κοινής γνώμης ότι η χώρα μας μπορεί να «κάνει θαύματα» και το οποίο, σήμερα πλέον, εμφανίζεται στην παγκόσμια καμπάνια του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, στις επικοινωνιακές δράσεις του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών, του Δήμου Αθηναίων και σε πλήθος άλλων δράσεων. Φυσικά, υπογράφει και τις επικοινωνιακές δράσεις της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης-Επικοινωνίας, θεσμική αρμοδιότητα της οποίας είναι ακριβώς η προβολή της ενιαίας εικόνας της χώρας στο εξωτερικό. Συγχρόνως τα Γραφεία Τύπου και Επικοινωνίας Εξωτερικού, εργάζονται προς αυτήν την κατεύθυνση μέσα από την επαφή τους με τα ΜΜΕ, τους δημοσιογράφους και τις τοπικές κοινωνίες στις περίπου 40 χώρες που δραστηριοποιούνται. Αποτελούν χρήσιμα εργαλεία που, από την επικοινωνιακή αρμοδιότητα, βρίσκονται στην απόλυτη διάθεση όλων όσοι συνθέτουν τη σύγχρονη εικόνα της Ελλάδος, συμπεριλαμβανομένης βεβαίως και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας που δραστηριοποιείται ή θέλει να δραστηριοποιηθεί στο εξωτερικό. Συγχρόνως, η εθνική επικοινωνιακή ταυτότητα είναι στη διάθεση του ιδιωτικού τομέα. Ηδη, όλο και περισσότερα εξαγόμενα προϊόντα ενσωματώνουν το λογότυπο του «Wonderful Greece» στις συσκευασίες τους. Η παρουσία του εθνικού λογοτύπου στις συσκευασίες τους, μεταφέρει στα προϊόντα την προστιθέμενη αξία της αξιοπιστίας και της αναγνώρισης που έχει κερδίσει η χώρα τα τελευταία χρόνια ενώ και το ίδιο το λογότυπο ενισχύεται από την αξιοπιστία του προϊόντος στο οποίο εμφανίζεται. Καταληκτικά, η πολιτεία στηρίζει το στρατηγικό προσανατολισμό της εξωστρέφειας με συγκεκριμένες πολιτικές αλλά και με τα ίδια τα εργαλεία της επικοινωνίας. Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία, όμως, πως αυτές οι προσπάθειες «του κράτους», έχουν ένα σαφές όριο. Συνεπώς, η σκυτάλη περνά τώρα στην κοινωνία, στην αγορά, στην ιδιωτική πρωτοβουλία για να υιοθετήσουν, στην πράξη και με αυτοπεποίθηση, τον ευρύτερο στρατηγικό προσανατολισμό της εξωστρεφούς ανάπτυξης. * Ο κ. Π. Λειβαδάς είναι γενικός γραμματέας Ενημέρωσης, στη «Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης». (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 2/8/06)