Της Δήμητρας Σκούφου
Tα Eλληνικά Πετρέλαια, η Bιοχάλκο, η Eλληνική Yφαντουργία και η Πρίμα Συμμετοχές ίδρυσαν κοινή εταιρεία - τη Bιοντίζελ A.E. - με στόχο την παραγωγή βιοκαυσίμων H ισχύς εν τη ενώσει για τέσσερις μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους που εισβάλλουν στην παραγωγή βιοκαυσίμων. Τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Βιοχάλκο, η Ελληνική Υφαντουργία και η Πρίμα Συμμετοχές (συμφερόντων της οικογένειας Δοντά) προχώρησαν στην ίδρυση κοινής εταιρείας με στόχο την παραγωγή βιοντίζελ. H Βιοντίζελ A.E. - όπως λέγεται η νέα εταιρεία, στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας συμμετέχουν με ποσοστό 25% η καθεμία από τις τέσσερις επιχειρήσεις - έχει στόχο την είσοδό της στην αγορά των βιοκαυσίμων με τη δημιουργία μιας μονάδας παραγωγής, δυναμικότητας 100.000 τόνων βιοντίζελ τον χρόνο. H κίνηση για την από κοινού δραστηριοποίηση των τεσσάρων επιχειρήσεων στην παραγωγή βιοντίζελ είχε σαν αφετηρία τις συνέργειες που μπορούν να προκύψουν, καθώς τα ΕΛΠΕ διαθέτουν την τεχνογνωσία της διύλισης αλλά και την εμπειρία της διακίνησης και εμπορίας καυσίμων, η Βιοχάλκο μπορεί να παρέχει σημαντική υποστήριξη αλλά και βοηθητικές παροχές (εγκαταστάσεις κ.λπ.), ενώ οι δυο άλλες εταιρείες διαθέτουν εκκοκκιστήρια και, άρα, έχουν στη διάθεσή τους την πρώτη ύλη αλλά και εμπειρία στην παραγωγή βαμβακέλαιου. Επένδυση 20 εκατ. ευρώ H νέα μονάδα θα αποτελείται από διυλιστήριο φυτικών ελαίων, δυναμικότητας 300 τόνων την ημέρα, μονάδα απόσταξης γλυκερίνης, μονάδα διεστερεοποίησης (βιοντίζελ) και βοηθητικές εγκαταστάσεις, όπως ατμογεννήτριες, βιολογική επεξεργασία κ.λπ. H επένδυση είναι προϋπολογισμού 20 εκατομμυρίων ευρώ, και η μονάδα θα δημιουργηθεί σε χώρο του εργοστασίου Sovel του ομίλου Βιοχάλκο στον Αλμυρό Μαγνησίας. Σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, οι ελληνικές δυνατότητες παραγωγής - μόνο από τα εκκοκκιστήρια και τα σπορελαιουργεία της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας - είναι περίπου 80.000 τόνοι βιοντίζελ από βαμβακέλαιο τον χρόνο. Το γεγονός ότι μέσα στην επόμενη 20ετία υπολογίζεται ότι το 20% των μεταφορών στην Ευρώπη θα γίνονται με εναλλακτικά καύσιμα, αλλά και το ότι έως το 2010 τα εναλλακτικά καύσιμα θα αποτελούν το 5,75% του συνόλου των καυσίμων που θα χρησιμοποιούνται στον τομέα των μεταφορών, δείχνουν τα σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης που έχει ο κλάδος των βιοκαυσίμων. Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα το 2010 θα πρέπει να χρησιμοποιούμε 150.000 τόνους βιοντίζελ (όπου χρειάζεται ντίζελ) και 390.000 τόνους βιοαιθανόλη (όπου χρειάζεται βενζίνη). Για το 2006 η υποχρέωση της Ελλάδας για κατανάλωση βιοντίζελ ανέρχεται σε 91.000 τόνους και μέχρι στιγμής η εγχώρια παραγωγή δεν μπορεί να καλύψει την ανάγκη αυτή. Και για εξαγωγές Όπως επισημαίνουν στελέχη των Ελληνικών Πετρελαίων, η συγκεκριμένη επένδυση είναι η μεγαλύτερη που έχει γίνει μέχρι σήμερα για την παραγωγή βιοντίζελ στην Ελλάδα, και σκοπός της είναι - πέρα από την κάλυψη των αναγκών της ελληνικής αγοράς - οι εξαγωγές σε άλλες χώρες στο μέλλον. H διοίκηση των ΕΛΠΕ επισημαίνει ότι η συγκεκριμένη συμφωνία είναι μέρος των σχεδίων ανάπτυξης που έχει ο όμιλος σε ό,τι αφορά την αύξηση της συμμετοχής των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό του ισοζύγιο. Μάλιστα για τον σκοπό αυτό έχει δημιουργήσει τη θυγατρική εταιρεία Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας A.E, με την οποία συμμετέχει στην υπό σύσταση Βιοντίζελ A.E. Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να ανακοινωθεί η εταιρεία που θα αναλάβει την κατασκευή του εργοστασίου της Βιοντίζελ A.E. ενώ η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει μέσω ιδίων κεφαλαίων, τραπεζικού δανεισμού και χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά προγράμματα και κρατικές επιχορηγήσεις που προορίζονται για επενδύσεις στον κλάδο των βιοκαυσίμων. Πάντως στην Ελλάδα λειτουργεί ήδη ένα εργοστάσιο παραγωγής βιοντίζελ στη βιομηχανική περιοχή Κιλκίς (της εταιρείας Ελληνικά Βιοπετρέλαια - ΕΛΒΙ) και μέχρι το τέλος του έτους θα λειτουργήσει και δεύτερο, από την Ελινόιλ, στον Βόλο. H δυναμικότητά τους υπολογίζεται περίπου στους 40.000 τόνους βιοντίζελ τον χρόνο το καθένα. H Ελληνικά Βιοπετρέλαια (ΕΛΒΙ) άρχισε τη δραστηριότητά της φέτος και χρησιμοποιεί εισαγόμενο έλαιο σόγιας (φυτό που δεν καλλιεργείται στην Ελλάδα) στην παραγωγή βιοντίζελ. Το καύσιμο που προκύπτει το πουλάει στα διυλιστήρια, τα οποία, με τη σειρά τους, προχωρούν σε ανάμειξη του βιοντίζελ με το κλασικό ντίζελ κίνησης σε ποσοστό 2%, όπως ορίζουν οι κοινοτικές οδηγίες. Η περίπτωση της ΕΛΒΙ - και σύντομα της Ελινόιλ, η οποία αναμένεται να εγκαινιάσει το εργοστάσιό της στον Βόλο (θα παράγει βιοκαύσιμα από σπορέλαια) - δεν είναι η μοναδική. Άλλες εταιρείες που τους επόμενους μήνες αναμένεται να θέσουν σε λειτουργία μονάδες παραγωγής βιοκαυσίμων, είναι η Agroinvest στη Λαμία, η ελαιουργία Π.Ν. Πέτας στην Πάτρα, και η εταιρεία BioEnergia - Παπαντωνίου στη Χαλκιδική. (ΤΑ ΝΕΑ, 5/8/06)