Του Λεωνίδα Στεργίου
Ξεπερνώντας τα 78 δολάρια το βαρέλι, η αύξηση του μαύρου χρυσού ροκανίζει το ελληνικό ΑΕΠ και αυξάνει τις πληθωριστικές πιέσεις Σαν δυναμίτης στα θεμέλια του προϋπολογισμού και κυρίως στον πληθωρισμό και την ανάπτυξη λειτουργεί η συνεχιζόμενη άνοδος των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Χθες η τιμή του «μαύρου χρυσού» έσπασε νέο ρεκόρ ξεπερνώντας τα 78 δολάρια το βαρέλι, ροκανίζοντας το ελληνικό ΑΕΠ και αυξάνοντας τις πληθωριστικές πιέσεις. Σύμφωνα με υπολογισμούς του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης και της Τραπέζης της Ελλάδος, η ανοδική πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου τα τελευταία τρία χρόνια έχει επιβαρύνει με περίπου μία μονάδα τον πληθωρισμό. Μόνον η άνοδος των τιμών του μαύρου χρυσού από την αρχή του έτους έχει στοιχίσει στην τσέπη του Ελληνα καταναλωτή κατά 0,6 της μονάδας (επιβάρυνση στον πληθωρισμό) και έχει επιβραδύνει τον (υψηλό) ρυθμό ανάπτυξης κατά μισή ποσοστιαία μονάδα. Διαπιστώσεις της ΤτΕ Οι διαπιστώσεις αυτές προκύπτουν από υπολογισμούς της Τραπέζης της Ελλάδος, η οποία έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι μια αύξηση της τιμής του αργού πετρελαίου σε ευρώ κατά 10% μπορεί να οδηγήσει άμεσα σε αύξηση του Δείκτη Tιμών Kαταναλωτή (ΔTK) έως 0,19 της μονάδας, εφόσον οι άλλοι παράγοντες -π.χ. το κόστος διύλισης ή τα περιθώρια κέρδους- παραμείνουν αμετάβλητοι. Και αυτό διότι τα καύσιμα συμμετέχουν στο «καλάθι» του Δείκτη Tιμών Kαταναλωτή με στάθμιση περίπου 5%. Eτσι, η αύξηση της (μέσης σταθμικής) λιανικής τιμής τους κατά 3,8% (έπειτα από αύξηση της τιμής του αργού πετρελαίου σε ευρώ κατά 10%) οδηγεί άμεσα σε αύξηση του γενικού ΔTK κατά 0,19%. Επίσης, η Τράπεζα της Ελλάδος κατέληξε στα εξής ενδιαφέροντα συμπεράσματα: Πρώτον, οι εγχώριες τιμές των καυσίμων για τον καταναλωτή μεταβάλλονται λιγότερο από ό,τι οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου. Δεύτερον, οι μεταβολές των λιανικών τιμών για τον τελικό καταναλωτή στην εγχώρια αγορά εμφανίζουν ασύμμετρη συμπεριφορά ως προς τις μεταβολές της διεθνούς τιμής του αργού πετρελαίου - συγκεκριμένα, υπολείπονται σημαντικά κατά την καθοδική φάση της διεθνούς τιμής. Aυτό κατ’ αρχήν υποδηλώνει ότι οι αυξήσεις της διεθνούς τιμής του πετρελαίου μεταφέρονται στον τελικό καταναλωτή σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι οι αντίστοιχες μειώσεις και συσχετίζονται με ανάλογες βελτιώσεις των περιθωρίων κέρδους. Τα διυλιστήρια Τρίτον, οι τιμές των ελληνικών διυλιστηρίων για το πετρέλαιο θέρμανσης και τη βενζίνη σε γενικές γραμμές παρακολουθούν τις εξελίξεις της τιμής του αργού πετρελαίου στη διεθνή αγορά, τόσο κατά την ανοδική όσο και κατά την καθοδική φάση της. Τέλος, η απόκλιση μεταξύ των μεταβολών της τιμής του αργού πετρελαίου στην παγκόσμια αγορά και των μεταβολών των λιανικών ή των χονδρικών τιμών των προϊόντων πετρελαίου στην εγχώρια αγορά αντανακλά τις εξελίξεις στις άλλες συνιστώσες των εγχώριων τιμών των καυσίμων, όπως είναι το κόστος επεξεργασίας - διανομής - εμπορίας, τα κέρδη και οι φόροι. (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 8/8/06)