Της Δήμητρας Σκούφου
Στα ύψη διατηρεί το καρτέλ των καυσίμων τη λιανική τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα παρά τη μεγάλη πτώση που έχουν σημειώσει το τελευταίο δίμηνο οι διεθνείς τιμές. Το τελευταίο δίμηνο και ενώ η διεθνής τιμή της αμόλυβδης έχει υποχωρήσει κατά 34% οι λιανικές τιμές πώλησης της αμόλυβδης στην Ελλάδα έπεσαν μόνο 13%! Τη διαφορά που ισοδυναμεί με κέρδος της τάξης του 50% της πτώσης της διεθνούς τιμής έβαλε στα ταμεία του το κύκλωμα διύλισης και εμπορίας καυσίμων, αφήνοντας τους καταναλωτές να πληρώνουν αδικαιολόγητα ακριβά την αμόλυβδη βενζίνη έως και 1 ευρώ το λίτρο σε κάποιες περιοχές της χώρας. Στην τσέπη των κερδοσκόπων η διαφορά Σύμφωνα με τα στοιχεία από τις 14 Ιουλίου 2006 έως και τις 15 Σεπτεμβρίου η διεθνής τιμή της αμόλυβδης παρουσίασε πτώση 34,17% και του αργού πετρελαίου κατά 34% (από 78 δολάρια το βαρέλι σε 58). Στο ίδιο διάστημα η μέση τιμή της αμόλυβδης στα ελληνικά πρατήρια μόλις που απορρόφησε το μισό της πτώσης αυτής και από 1,082 διαμορφώθηκε στα 0,941 λεπτά το λίτρο (πτώση 13,03%). Την εικόνα δεν αλλάζουν ούτε τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα και αφορούν τη διαμόρφωση της μέσης τιμής της αμόλυβδης την περασμένη εβδομάδα. Σύμφωνα με αυτά η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώθηκε την περασμένη Παρασκευή στα 0,924 λεπτά το λίτρο σημειώνοντας μείωση μόλις 1,81% από τις 15 Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για μηδαμινή μείωση σε σχέση με την πολύ μεγαλύτερη πτώση που σημείωσαν σ' αυτό το διάστημα οι διεθνείς τιμές των καυσίμων. Ενδεικτικό είναι ότι την περασμένη εβδομάδα η διεθνής τιμή του πετρελαίου παρουσίασε πτώση 5,5%! Αδικαιολόγητες αποκλίσεις Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η σημαντική καθυστέρηση στη μείωση των τιμών, κάτι που δεν ισχύει όταν οι διεθνείς τιμες των καυσίμων ανεβαίνουν. Για άλλη μια φορά είναι σαφές ότι οι εμπλεκόμενοι στην αγορά καυσίμων κερδοσκοπούν εις βάρος των καταναλωτών αφού όταν ανέβαιναν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου αύξαναν ταυτόχρονα τις εγχώριες τιμές της αμόλυβδης, κάτι που «ξεχνούν» να κάνουν τώρα αποκομίζοντας μεγάλα κέρδη. Ολιγοπώλια στην εμπορία Την ίδια στιγμή από την πλευρά των πρατηριούχων ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Δημήτρης Μακρυβέλιος σημειώνει ότι υπάρχουν αποκλίσεις τιμών που σημειώνονται από πρατήριο σε πρατήριο, οι οποίες φτάνουν έως και 20 λεπτά, αλλά και ολιγοπωλιακές συνθήκες από μέρους των εταιρειών εμπορίας. «Δυστυχώς ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί. Αποκλίσεις των 10 έως και 20 λεπτών το λίτρο που παρατηρούνται από πρατήριο σε πρατήριο είναι στοιχεία κακής λειτουργίας του ανταγωνισμού», λέει ο κ. Μακρυβέλιος, προσθέτοντας ότι τέτοιες αποκλίσεις είναι αδικαιολόγητες, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για πρατήρια της ίδιας εταιρείας. Πρατηριούχοι επιρρίπτουν την ευθύνη στις εταιρείες, κάνοντας λόγο για τη δέσμευσή τους από καταχρηστικές συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας με αποτέλεσμα τη διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, σημειώνουν ότι παρά το γεγονός πως μπορούν πλέον διά νόμου να έχουν πρόσβαση στα διυλιστήρια, επιτυγχάνοντας καλύτερες τιμές για τους καταναλωτές, αυτό ισχύει μόνο τυπικά και όχι ουσιαστικά. Χρυσάφι η αμόλυβδη σε δέκα νομούς Χαρακτηριστικό της ασυδοσίας που επικρατεί στην αγορά καυσίμων είναι και το εξής: σε 10 νομούς της χώρας η τιμή της αμόλυβδης έχει καταρρίψει κάθε ρεκόρ αφού ξεπερνά το 1 ευρώ. Πρόκειται για «ένοχους» νομούς που εδώ και χρόνια παρουσιάζουν σημαντικές αποκλίσεις από την υπόλοιπη Ελλάδα και για τους οποίους μέχρι σήμερα το υπουργείο Ανάπτυξης δεν έχει πάρει κανένα μέτρο αφήνοντας τους κερδοσκόπους να οργιάζουν. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου στους Νομούς Χανίων, Λασιθίου, Λέσβου, Κυκλάδων, Κεφαλληνίας, Ιωαννίνων, Ζακύνθου, Ευρυτανίας, Θεσπρωτίας και Ηρακλείου η τιμή της αμόλυβδης κυμαίνεται από 0,964 έως και 1,001 ευρώ το λίτρο παρουσιάζοντας απόκλιση από τη μέση τιμή έως και 7,7 λεπτά το λίτρο. (Τα Νέα, 26/9/06)