Την ίδρυση ενιαίου Υπουργείου Κατασκευών με αναπτυξιακή νοοτροπία, υπό τη σκέπη του οποίου θα συνενώνονται όλες οι υπηρεσίες και δραστηριότητες που αφορούν τον κλάδο, ώστε να ισχυροποιηθεί η φωνή των φορέων του και να περιοριστεί η γραφειοκρατία, τόσο σε ό,τι αφορά τις εγχώριες, όσο και τις ξένες επενδύσεις, προτείνει η διοίκηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων για την Ανάπτυξη και Ποιότητα των Κατασκευών (ΣΕΠΑΚ).
Παράλληλα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, όπως επισήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΠΑΚ, Πέτρος Παπαϊωάννου, στη διάρκεια χθεσινής συνάντησης με δημοσιογράφους και μέλη του Συνδέσμου στη Θεσσαλονίκη, προτείνεται - μεταξύ άλλων - η δημιουργία ενιαίου επαγγελματικού συνδέσμου, που να ενώνει όλες τις τάσεις του κλάδου, να δουλεύει για το καλό του και να συνομιλεί με την Πολιτεία.
Τουλάχιστον 20.000 αιτήσεις θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από το "Εξοικονομώ" με τις κατάλληλες κινήσεις
Στο μεταξύ, στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία στην Ελλάδα το 89% των κτιρίων - δηλαδή περίπου 3,7 εκατ. κτηριακές μονάδες - έχουν κατασκευαστεί πριν από το 1980, δηλαδή είναι παντελώς απροστάτευτα από θερμική άποψη, παρουσίασε στην εκδήλωση ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας. "Δεδομένου ότι μόλις ένα 3% των κτηρίων έχουν κτιστεί μετά την εφαρμογή του ΚΕΝΑΚ, έχουμε ένα τεράστιο κτηριακό κεφάλαιο που μπορεί και πρέπει να βελτιωθεί, σε ό,τι αφορά στο ενεργειακό του αποτύπωμα", σημείωσε και πρόσθεσε ότι στο μόνιμο ζήτημα των χρημάτων, για τις δράσεις βελτίωσης του ενεργειακού αποτυπώματος, "απαντούν και πάλι τα ευρωπαϊκά κονδύλια, που τις χρηματοδοτούν αφειδώς".
Κατά τον κ. Μπίλλια, οι δράσεις εξοικονόμησης της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένες, τόσο για τα δημόσια όσο και για τα ιδιωτικά ακίνητα. "Υπήρξαν όμως αρκετά φαινόμενα έντονης γραφειοκρατίας, καθυστερήσεων, έλλειψης συντονισμού και ορθής υποστήριξης των δικαιούχων. Ωστόσο το αποτέλεσμα ήταν σημαντικό.
Το πρόβλημα είναι η "ουρά" των 35.000 χιλιάδων αιτήσεων που δεν ικανοποιήθηκαν και κυρίως όσων εγκλωβίστηκαν έχοντας ήδη προβεί σε δαπάνες, σημείωσε και προσέθεσε ότι το ενδιάμεσο πρόγραμμα, με πόρους που προήλθαν από επιστροφές του Ταμείου εξοικονόμησης κατ’ οίκον αλλά και από δικαιώματα CO2, κατάφερε να ικανοποιήσει 8.000 αιτήσεις το δεύτερο εξάμηνο του 2016.
"Η διαδικασία αυτή μπορεί να επαναληφθεί άμεσα χρησιμοποιώντας πάλι χρήματα από τα δικαιώματα διοξειδίου - είναι αλήθεια ότι πρόκειται για μικρά ποσά - αλλά και από της επιστροφές του Ταμείου Επιχειρηματικότητας, που πλέoν μετά τον πρώτο κύκλο επένδυσης είναι εθνικοί πόροι. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν τουλάχιστον 20.000 αιτήσεις, όσες δηλαδή – σύμφωνα με τις εκτιμήσεις - είναι οι ενεργές σήμερα", κατέληξε ο κ. Μπίλλιας.
Πρόταση για συνένωση Εγνατίας Οδού, ΕΡΓΟΣΕ και Αττικό Μετρό
Από την πλευρά του, ο πρώην γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων, επιχειρηματίας Στράτος Σιμόπουλος, επισήμανε ότι "η Ελλάδα χρειάζεται ή περισσότερους τεχνοκράτες και πολιτική επάρκεια, ή πολιτικούς με τεχνική επάρκεια" και υπογράμμισε την ανάγκη μεταρρυθμίσεων στο κράτος, ώστε να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για τη γρήγορη ανάκαμψη οικονομίας και ιδιαίτερα των κατασκευών.
Ο ίδιος πρότεινε τη δημιουργία υπουργείου, που θα συμπεριλάβει τις δράσεις υποδομών, χωροταξίας και περιβάλλοντος, ενώ εισηγήθηκε την επαναφορά του θεσμού των γενικών διευθυντών στα υπουργεία, καθώς - όπως είπε - "οι γενικοί γραμματείς αλλάζουν ακόμη κι όταν αλλάζει ο υπουργός και δεν υπάρχει καμία συνέχεια στη δημόσια διοίκηση".
Ο κ. Σιμόπουλος, πρότεινε, επίσης, η Εγνατία Οδός να ενωθεί με την ΕΡΓΟΣΕ και την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και να δημιουργηθεί μια ισχυρή εταιρεία, που θα αναλάβει το project management μεγάλων έργων στο εξωτερικό και θα αποτελέσει όχημα για την ανάληψή τους. Ο πρώην γενικός γραμματέας επισήμανε, ακόμη, την ανάγκη να δημιουργηθεί διεύθυνση μεγάλων έργων, στο υπουργείο Πολιτισμού, ώστε να υπάρχει κατάλληλη υπηρεσία που θα "τρέχει" γρήγορα τα projects, για να μην αντιμετωπίζονται στο μέλλον καθυστερήσεις αντίστοιχες αυτών που έχουν σημειωθεί στο παρελθόν.
Ο κ. Σιμόπουλος, εισηγήθηκε, τέλος, τη μείωση των "υπερεξουσιών" - όπως τις χαρακτήρισε - του πέμπτου τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας στην επόμενη συνταγματική αναθεώρηση, γιατί "σήμερα όποιος προσφεύγει εκεί για περιβαλλοντικούς λόγους, πάντα δικαιώνεται".